Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@21:06:23 GMT

چگونه به چرخه دستمزد_تورم دچار نشویم؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۵۳۵۹

چگونه به چرخه دستمزد_تورم دچار نشویم؟

محمد جواد نظر زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ریشه‌های شکل گیری تورم در کشور گفت: تورم را تلاش اقتصاد برای رسیدن به تعادل تعریف می‌کنیم. بدین معنا که ابتدا اتفاقی رخ می‌دهد و در نتیجه تورم را به دنبال خود خواهد داشت. لذا باید بدانیم تورم حاصل یک سری اقدامات از جمله چاپ پول است. یعنی زمانی که پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود، اقتصاد به فعالیت خود ادامه و ارزش آن پول را کاهش می‌دهد تا به تعادل جدید برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر دو دلیل اصلی موجب ایجاد تورم در کشور ما شده است. مورد اول چاپ پول بدون پشتوانه و مورد دوم کوچک شدن اقتصاد است.

چرخه تشدید تورم چگونه شکل می‌گیرد؟

وی ادامه داد: عموماً دولت دچار کسری بودجه است. در حال حاضر بودجه جاری حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کل هزینه‌ها را شامل می‌شود و بخش عمده آن نیز، حقوق و دستمزد کارمندان است. گاهاً دولت به دلیل کسری بودجه توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد و در نهایت مجبور به چاپ پول می‌شود. این چاپ پول برای پرداخت حقوق کارمندان دولت، موجب ایجاد یک تورمی می‌شود که همه کشور از آن متضرر می‌شوند. یعنی کشور دچار چرخه دستمزد، چاپ پول و تورم می‌شود. در نظر بگیرید که علاوه بر این چرخه، در دولت حسن روحانی شاهد کوچک شدن اقتصاد نیز بودیم. اگر قرار باشد به ازای کوچک شدن اقتصاد و تورم، پول چاپ بشود، این چرخه به شدت فزاینده خواهد شد.

وی افزود: راه حل مشکل نیز چند اقدام است. یکی از اقدامات مؤثر این است که از منابع پایدار تر مانند اوراق قرضه برای درآمدها بهره ببریم و یا در گامی دیگر در جهت کمتر کردن هزینه‌ها تلاش کنیم. طبیعتاً قسمت‌هایی از آن مربوط به مباحث عدالت است. برای نمونه در قضیه حقوق‌های نجومی، برای برخی کارمندان می‌توان حقوق آنها را کاهش داد.

باید نجومی بگیران شناسایی شوند

نظر زاده پیرامون تغییر میزان حقوق‌ها بیان کرد: این کاهش حقوق سه نکته اصلی دارد: اول اینکه باید بدانیم این اتفاق نمی‌تواند مستمر باشد. این عدم افزایش حقوق تنها برای یک یا دو دوره می‌تواند اجرایی شود. لذا باید این کار در کنار اصلاحات اساسی مانند اصلاح تورم باشد.

دوم اینکه اگر این سیاست پیاده شود، بخش خصوصی علی الخصوص قسمتی که به کارهای صادراتی متصل است، می‌تواند افزایش‌های خوبی در حقوق نیروی انسانی داشته باشد لذا جذابیت بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی می‌شود. بنابراین در بلند مدت منجر به انتقال نیروی بخش دولتی به خصوصی می‌شود. پس اگر تعدادی از نیروی انسانی دولت کاهش یابد، می‌توان به افزایش حقوق باقی کارمندان کمک کرد. سوم اینکه یک سری از نیروی کار سیالیت بالایی دارند. بدین معنا که وقتی حقوق این افراد از حدی پایین‌تر می‌آید، به راحتی مهاجرت می‌کنند. لذا باید روی حقوق افرادی که سیالیت بالایی دارند فکری شود ولی در مدیران نجومی بگیر می‌توان کاهش حقوق را در دستور کار قرار داد.

موضع دولت سیزدهم در برابر افزایش حقوق‌ها

وی در خصوص اینکه مواجهه دولت سیزدهم با موضوع افزایش حقوق‌ها باید چگونه باشد گفت: قطعاً دولت سیزدهم راه بسیار سختی در پیش دارد. اجرای این مباحث تئوریک سخت است. اقناع کردن مردم و پیوست‌های رسانه‌ای کار، توجه بسیار می‌طلبد. خواسته جمهوری اسلامی همواره افزایش رفاه مردم بوده و قانع کردن مردم برای تبعات افزایش حقوق‌ها مبحثی کاملاً اجرایی و پیچیده است. شاید بهتر باشد پس از انکه تمهیدات تورمی و بحث‌های بانکی و ترازنامه ای بانک‌ها اندیشیده شد بعداً سراغ اقناع کردن مردم برویم.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار کرد: این موضوعی که ما مطرح می‌کنیم، به این معنا نیست که اقشاری زیر چرخ دنده‌های توسعه له شوند. دولت می‌تواند با اقداماتی نظیر ایجاد یک منبع درآمد مطمئن و تهیه بسته‌های حمایتی برای اقشار ضعیف از آنها حمایت کند. در بسیاری موارد برای نمونه در خصوص بازنشستگان قوانین ما درست نیست. برای نمونه فردی ۳۰ درصد حقوقش را برای ۳۰ سال می‌دهد، تا ۲۰ سال بعدی تمام حقوق خود را دریافت کند. این معادله درستی نیست. اگر معادله درست هم بود، باید مدیریت مالی بخش صندوق بازنشستگی درست باشد. به این صورت که این پول به شکل‌های مختلف ذخیره شود تا هرچقد تورم افزایش یافت، آن هم با تورم تعدیل شود.

کد خبر 5309238

منبع: مهر

کلیدواژه: تورم کسری بودجه لایحه بودجه 1401 افزایش حقوق صادرات غیرنفتی قیمت دلار قیمت جهانی نفت قیمت جهانی طلا قیمت گاز شاخص کل بورس افزايش شاخص بورس قیمت نفت اوپک پلاس نفت خام قیمت طلا ذوب اهن اصفهان اقتصاد انگلستان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار افزایش حقوق چاپ پول حقوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۵۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ارزترجیحی برای خرید تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از تخصیص منابع ارزی برای خرید تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان خبر داد و گفت: وزارت بهداشت و صمت مجوزات لازم را به بنیاد شهید داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی امروز _چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت - در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: دولت و مجلس کمک کردند جداول بودجه هم ابلاغ شد تا رشد قابل قبولی در پرداختی‌های مربوط به خانواده‌های شهدا و ایثارگران داشته باشیم.

وی افزود: آن چیزی که دنبال آن بودیم مسئله تأمین ارز برای خرید تجهیزات مربوط به جانبازان و ایثارگران پس از ۱۰ سال بود که به نتیجه رسید، چرا که بعضی از این تجهیزات در داخل تولید می‌شدند لذا از ثبت سفارش تجهیزات و هم از اجازه واردات آن‌ها ممانعت می‌شد، شرکت‌های داخلی هم در این زمینه وجود نداشتند و مجبور بودیم بعضاً به صورت چمدانی تجهیزات را وارد کنیم.

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: هم وزارت بهداشت و هم وزارت صمت مجوزات لازم را به بنیاد شهید دادند و در جدول تخصیص منابع ارزی، ارز ترجیحی برای خرید تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان تخصیص داده شد.

قاضی‌زاده در ادامه درباره افزایش حقوق خانواده شهدای گفت: در بخش‌های مختلف این افزایش حقوق متفاوت است، والدین خانواده‌های شهدا هفت میلیون و صد دریافت می‌کردند و امسال به ۱۵ میلیون رسیده است. در مورد سایر حقوق جانبازان حالت اشتغال مطابق با رشدها اتفاق افتاد یعنی آنجایی که باید ۲۰ درصد رشد کند ۲۰ درصد، در مورد حق پرستاری ۳۵ درصد بر اساس قانون کار افزایش پیدا کند ۳۵ درصد، مجموعاً رشدی که در پرداخت‌های بنیاد شهید اتفاق افتاده است از متوسط پرداخت‌های مجموعه دولت بالاتر است که این نشان دهنده این است که اولویت دولت و مجلس در حوزه شهدا و ایثار بوده است چرا که در طی دوسال منابعی که در اختیار بنیاد شهید بوده سه برابر شده است یعنی بودجه ۳۰ هزار میلیاردتومانی به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی عنوان کرد: البته اگر باز پرسیده شود که با این همه افزایش آیا کفایت تمام خدمات بنیاد شهید را می‌کند باید بگویم خیر، به علت اینکه به صورت طولانی مدت یکسری خدمات ناقص داده شده است تا بتوانیم این خدمات را کامل کنیم به جای ۹۰ هزار میلیارد تومان نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه است که در حال حاضر ممکن نیست.

منبع: ایرنا

کد خبر 751729

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون کارگری مجلس: درخواست ابطال مصوبه دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری داده شده
  • چه کسی گفته سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ | حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
  • تخصیص ارزترجیحی برای خرید تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان
  • رویکرد اصلی دولت حل قاعده‌مند مسئله حقوق و دستمزد است
  • واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد | دولت بر رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی در تعیین حقوق کارگران تاکید دارد
  • هشدار جدی مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت/ چالش حقوق معلمان در کمین آموزش و پرورش
  • مژده به کارگران ، مجلس بیخیال تعیین حقوق کارگری شد
  • کف و سقف حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان؛ از ۱۰میلیون و ۹۰هزار تومان تا ...| افزایش۱۰۰ و ۵۰ درصدی این ۲ بند از حقوق | توضیح مهم درباره یک نگرانی
  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد