Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، این تحقیق به پروتئینی به نام «۱۴-۳-۳ زتا» بستگی دارد. ریتو چاکراورتی، محقق اصلی این مطالعه جدید، به دلیل نقش مشکوک این پروتئین در تعدادی از بیماری‌های خود ایمنی، چندین سال است که روی ۱۴-۳-۳ زتا مشغول مطالعه است.

فرضیه اولیه این بود که این پروتئین نقش مهمی در شروع روماتیسم مفصلی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این عامل باعث ایجاد بیماری می‌شد، غیرفعال کردن ژن مرتبط با این پروتئین در مدل‌های موشی روماتیسم باید در وهله اول از بروز بیماری جلوگیری کند.

اما در کمال تعجب محققان، دقیقاً عکس این اتفاق رخ داد. وقتی پروتئین ۱۴-۳-۳ زتا در موش‌ها حذف می‌شد، پیشرفت بیماری را سریع‌تر نشان می‌دادند. به طور خاص، محققان بیان کردند که به نظر می‌رسد در حیوانات با از بین رفتن آنتی‌بادی‌هایی که علیه ۱۴-۳-۳-۳ زتا ایجاد شده است، به وجود آمدن رماتیسم مفصلی القا می‌شود؛ بنابراین این تیم تحقیقاتی، واکسن مبتنی بر پروتئین جدیدی را برای تحریک تولید آنتی‌بادی‌های ضد ۱۴-۳-۳-۳ زتا توسعه دادند که با موفقیت از پیشرفت بیماری در چندین مدل حیوانی جلوگیری کرد.

چاکراوورتی می‌گوید: «برای ما بسیار شگفت‌انگیز بود که رماتیسم مفصلی در حیواناتی که واکسن دریافت کرده بودند به طور کامل ناپدید شد. گاهی اوقات راهی بهتر از یافتن تصادفی وجود ندارد. ما بر اساس فرضیه‌ای که داشتیم به یک نتیجه اشتباه رسیدیم، اما اتفاقا این اشتباه موجب به دست آوردن بهترین نتیجه شد. این نوع یافته‌های علمی حوزه‌های زیستی بسیار مهم است.»

هنوز خیلی زود است که تحقیقات ایمنی و سمیت در مورد این واکسن انجام شود. یعنی هنوز مشخص نیست این نوع واکسن درمانی پیشگیرانه در انسان بی‌خطر است یا خیر، اما چاکراوورتی به نتیجه این تحقیقات خوش‌بین است. او می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند به یک مسیر کاملاً جدید برای تحقیقات آینده در مورد درمان‌های جدید روماتیسم منتهی شود.


چاکراوارتی می‌گوید: «ما سالهاست هیچ کشف بزرگی در زمینه درمان یا پیشگیری از رماتیسم مفصلی نداشته‌ایم. رویکرد ما در این زمینه کاملاً متفاوت است. این یک استراتژی مبتنی بر واکسن است که هدف جدیدی را در نظر گرفته است و امیدواریم بتواند رماتیسم مفصلی را درمان یا از آن جلوگیری کند. به نظر می‌رسد که این یافته‌های جدید ظرفیت بالایی برای دستیابی به روشی جدید در خصوص مقابله با این بیماری داشته باشد.»

نتایج این مطالعه جدید در مجله معتبر علمی PNAS منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: رماتیسم مفصلی آرتریت روماتوئید درمان رماتیسم واکسن روماتیسم رماتیسم مفصلی ۳ ۳ زتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۶۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر محمدتقی آشوبی گفت: با تلاش‎ها و پیگیری‎های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یک دستگاه MRI به ارزش ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار مرکز آموزشی درمانی رازی رشت قرار گرفت که در این مرکز درمانی نصب و امتحان شد و به زودی برای خدمات رسانی به بیماران به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مرکز آموزشی درمانی رازی رشت دومین مرکز درمانی پرتردد شهر رشت به ‎لحاظ تعداد بیماران مراجعه کننده و کادر آموزشی و درمانی است، افزود: سالانه دست کم بین ۵۰۰ تا هزار بیمار برای انجام MRI از این مرکز درمانی به دیگر مراکز آموزشی درمانی رشت و یا بخش خصوصی مراجعه و دوباره برای ادامه درمان به این مرکز بازمی گردند که این امر موجب زحمت بیمار و خانواده اش و همچنین صرف هزینه و وقت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات تشخیصی و درمانی از اهداف مدیران و مسئولان این دانشگاه است، گفت: بیمارستان رازی رشت یک مرکز آموزشی درمانی برای بیماری‌های ارولوژی، ریه، کبد، گوارش، کلیه، بیماری‌های عفونی، پیوند کلیه، پوست، جراحی عروق، روماتولوژی، هماتولوژی، غدد، توراکس تالاسمی، اورژانس، هموفیلی و دیگر بیماری‌ها است که به رغم ارائه خدمات سلامت محور به مردم، از برخی تجهیزات نظیر MRI محروم بود.

مرکز آموزشی درمانی رازی رشت ۷۴ سال پیش تأسیس شد.

دیگر خبرها

  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور