Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین آجرلو کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهداف رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: رژیم صهیونیستی سعی دارد با حضور پررنگ در کشورهایی چون آذربایجان و یا مناقشه‌هایی همچون قره باغ به نوعی نگاه ایران را از موضوع تحولات در کشور‌های خاورمیانه از جمله سوریه، لبنان و یمن دور کند و با افزایش تنش در مرز ایران به نوعی تهران را از اولویت خود یعنی تقابل با رژیم صهیونیستی دور کند و این موضوعی است که مقامات ایران نیز متوجه آن شده‌اند، چنانکه به نوعی تمامی تحرکات اخیر در مرز‌ها را متوجه صهیونیسم می‌دانند و بر این موضوع تأکید کرده‌اند که هیچ گونه تهدیدی را نمی‌پذیرند و از مقابله با تهدید‌های ذاتی که وجود دارد، دور نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریشه تحولات منطقه را باید در تحرکات رژیم صهیونیستی دانست

وی افزود: به نظر نمی‌رسد که الهام علی‌اف به دنبال درگیری با ایران باشد و رژیم صهیونیستی با فضاسازی رسانه‌ای برخی اهداف را دنبال می‌کند و عده‌ای نیز از این فضا در حال سوءاستفاده هستند. ایران، ترکیه و آذربایجان هیچ کدام مایل به وقوع تحولات ژئوپلیتیک اساسی در منطقه نیستند و بازیگران مداخله گری همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال وقوع تحولاتی در این منطقه هستند که نوک پیکان بخشی از این تحولات به سمت روسیه و بخشی دیگر از آن به سمت ایران است.

آجرلو ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که آذربایجان نسبت به بخشی از مناطق ارمنستان دارای مطامعی است، ولی ارمنستان بر این مناطق دارای مالکیت قانونی و بین المللی است،  ترکیه نیز مطامعی را در منطقه دنبال می‌کند، ولی هر دو کشور می‌دانند که اگر بحث واگرایی و تجزیه طلبی در منطقه باب شود این موضوع منافع هیچ کدام از کشور‌های منطقه از جمله آنکارا و باکو را تأمین نمی‌کند.

باکو می‌داند برای خروج از تنگنای راهبردی نیازمند ایران است

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ریشه این تحولات را باید در تحرکات رژیم صهیونیستی عنوان کرد، گفت: یکی از راهبرد‌های رژیم صهیونیستی ناامن سازی در داخل ایران و مرز‌های ایران است. این اقدامات رژیم صهیونیستی را باید در راستای سیاست فشار حداکثری دانست که از سوی ترامپ رئیس جمهور اسبق آمریکا اعلام شد. واشنگتن از بُعد اقتصادی این سیاست را دنبال می‌کند و بُعد سیاسی و امنیتی آن از سوی رژیم صهیونیستی پیگیری می‌شود.

وی افزود: آذربایجان به نفسه تهدیدی برای ایران نیست و ۳۰ سال است که دو کشور در کنار هم زندگی می‌کنند،  باکو می‌داند که برای خروج از تنگنای راهبردی نیازمند ایران است و نباید این رابطه را مخدوش کند.  آذربایجان همسایه ایران است، بنابراین حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان برای این رژیم مزیت‌های زیادی را فراهم می‌کند، از جمله اینکه اجازه می‌دهد تحرکات امنیتی و اطلاعاتی بیشتری در مورد ایران داشته باشد و این مزیت در هیچ کشور دیگری از کشور‌های منطقه برای صهیونیست ها وجود ندارد.

تهدید حضور رژیم صهیونیستی در کنار مرز‌های ایران یک تهدید فوری است

آجرلو با بیان اینکه آذربایجان از قبل با رژیم صهیونیستی ارتباط داشت و در زمان الهام علی اف این ارتباط تشدید شده است، تصریح کرد: تهدید حضور رژیم صهیونیستی در کنار مرز‌های ایران یک تهدید فوری است و ایران با درک اهمیت این مسئله به این موضوع واکنش نشان داده و در صدد بوده که به کشور‌های همسایه و منطقه این پیام را بدهد که اجازه انجام اقداماتی که منجر به از بین رفتن امنیتش می‌شود را نخواهد داد.

کارشناس مسائل بین الملل درباره اهداف رژیم صهیونیستی از حضور اطلاعاتی، امنیتی و نظامی در آذربایجان، گفت: حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان را از چند بُعد می‌توان دید؛ براساس یک استراتژی دفاعی، سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی سال هاست که با کشور‌های پیرامون جهان عرب ارتباطاتی برقرار کرده است و در همین راستا تلاش کرده با کشور‌های غیرعرب روابطی صمیمانه داشته و حتی ائتلاف‌هایی را ایجاد کند، مانند رابطه‌ای که با ایران قبل از انقلاب اسلامی داشت و یا رابطه کنونی اش با کشور‌هایی همچون آذربایجان و ترکیه.

صهیونیسم سیاست حضور فعال در کشور‌های پیرامون ایران را در پیش گرفت

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری محور مقاومت، رژیم صهیونیستی تلاش کرد که در پیرامون ایران به عنوان اصلی‌ترین دشمن خود حضور داشته باشد تا بتواند موضوع محور مقاومت را که به نوعی به مرز‌های فلسطین اشغالی نیز رسیده مهار کند و در همین چارچوب سیاست حضور فعال در کشور‌های پیرامون ایران را در پیش گرفت.

آجرلو با بیان اینکه رژیم صهیونیستی طی این سال‌ها تلاش کرده که با کشورهایی، چون ترکیه و آذربایجان روابط صمیمانه‌ای داشته باشد و حتی نفوذ خود را در کردستان عراق گسترش دهد، تصریح کرد: سیاست عادی سازی روابط با کشور‌های عربی نیز از جمله سیاست‌هایی است که رژیم صهیونیستی طی چند وقت اخیر با حمایت واشنگتن به صورت جدی پیگیری کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و جمهوری آذربایجان رژیم صهیونیستی حضور رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۶۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، پائولو رانگل وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفتگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم فلسطین
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا
  • نراقی: فردا دانشجویان ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکا و اروپا تجمع می‌کنند
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • کلید برقرای ثبات توقف جنایات رژیم اسرائیل است