Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام کشت اکالیپتوس در دهلران و دشت عباس استان ایلام روند افزایشی دارد و با استقبال کشاورزان در سال‌های آینده درسطح وسیع توسعه می‌یابد.

کشت اکالیپتوس از سوی کشاورزان با توجه به منافع فراوان و سازگاری بالا در دهلران، دشت عباس و درشهر در حال افزایش است و آرام آرام سهم بیشتری از زمین‌های کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمک به حفاظت از زمین‌های کشاورزی تا فروش چوب این گونه‌ی گیاهی را به گونه‌ای جذاب برای کشاورزان منطقه تبدیل کرده است. 
«ابراهیم ماجدی» کشاورز جوان و تحصیل‌کرده دشت عباسی که فعلاً با دو هکتار کاشت اکالیپتوس کار خود را در زمینه توسعه کشت این گیاه آغاز کرده است به خبرنگار ایسنا گفت: کشت اکالیپتوس در بین کشاورزان دهلران و دشت عباس هنوز به صورت وسیع نیست و هر سال تعداد بیشتری از کشاورزان شهرستان با مزایای کشت این محصول آشنا می‌شوند و کشت آن روند افزایشی دارد.
وی که در حال کشت در منطقه ابوغریو (چم هندی) است افزود: کشت به شکل گسترده در مناطقی از شوش و خوزستان آغاز شده است و به مراحل بهره‌برداری هم رسیده است.
این کشاورز خاطر نشان کرد: کشت اکالیپتوس در حاشیه زمین‌های کشاورزی به عنوان دیواره، حفاظ و بادشکن در حال گسترش است و منابع طبیعی استان نیز برای بیابان‌زدایی در حال توسعه کشت اکالیپتوس در سطح وسیع است.
«خدابخش داودی‌نصر» ، مدرس دانشگاه در این خصوص به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اکالیپتوس از گونه درختان همیشه سبز و بزرگ است. این گیاه، بومی منطقه‌ی اقیانوسیه و استرالیااست و رشدی بسیار سریع دارد. چوب آن سخت ، مقاوم به پوسیدگی و با داوام است. به دلیل برخورداری از ریشه‌ی عمیق، مقاومت خوبی نسبت به خشکی و کم آبی دارد. با شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی بسیار سازگار است. نسبت خاک حساس نیست و در اراضی فقیر و خاک هایی که برای زراعت مناسب نیستند از جمله خاک‌های آهکی و ماسه ای قابلیت کشت دارد.
وی با بیان اینکه اکالیپتوس نسبت به سرما حساسیت دارد، گفت:  البته برخی گونه‌های آن تا 20 درجه منفی را نیز می‌تواند تحمل کند. معمولاً بین یک تا 5 سال بعد از کاشت نیاز به آبیاری دارد و پس از آن تا مدتی طولانی می تواند به رشد خود ادامه دهد. این گیاه در صورت بروز آتش‌سوزی از قدرت تجدید حیات خوبی برخوردار است و به کلی از بین نمی‌رود.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن، داشتن تنوع مصرف و بهره‌برداری است و مصارف متعدد و متنوعی چون صنعتی، دارویی و بهداشتی دارد ادامه داد: به دلیل سازگاری بسیار بالای آن با شرایط آب و هوایی به ویژه آب و هوای گرو و خشک در اگثر نقاط استان، قابل کشت استو برای بیابان زدایی، زراعت چوب ، بادشکن در حاشیه مزارع ، فضای سبز، تفریحگاه و کمربند سبز حاشیه جاده‌ها در سطح وسیع می‌توان از آن استفاده کرد و برای مقابله با ریزگردها نیز از ویژگی مناسبی برخوردار است.
این کارشناس ارشد کشاورزی افزود: از همه اجزای آن (برگ، ریشه، ساقه و دانه) می‌توان استفاده کرد.
«داودی‌نصر» خاطرنشان کرد: گونه‌ای مناسب برای زراعت چوب است و از این طریق علاوه بر تعدیل آب و هوا، افزایش نزولات جوی، جلوگیری از فرسایش، ایجاد تفریحگاه و فضای سبز، زمینه برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و رشد و رونق اقتصادی به ویژه کاهش وابستگی به کاغذ، به خوبی فراهم می‌شود، اکالیپتوس در سن 3 تا 5 سالگی به شرایط مناسب برای چوب و در سن 6 تا 7 سالگی برای خمیر کاغذ خواهد رسید و به نظر می‌رسد برای جنگل‌کاری وسیع و گسترده به لحاظ سازگاری اکولوژیکی بالا، مقاومت به خشکی و تنش آبی، مقاومت به شوری، سهولت کاشت و عدم حسایت نوع خاک بهترین گونه گیاهی باشد.
این مدرس کشاورزی بیان کرد: تکثیر این گیاه به وسیله اندام‌های رویش (قلم و پیوند) و بذر و نهار صورت می‌گیردکه معمولاً از روش نهال‌کاری بیشتر استفاده می‌شود.
وی گفت: گیاه و رقم اکالیپتوس دارای ترکیبات و عناصر مختلف، متنوع و متعددی مانند منیزیم، کلسیم، سرب، مس، روی، آهن و منگنز و... است.
«داودی‌نصر» اضافه کرد: در صورت تکمیل زنجیره تولید به ویژه وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بازاریابی و فروش، اعمال مشوق‌های لازم و حمایت های فنی ، اعتبار، پژوهشی و آموزشی از سوی دولت و جلب مشارکت وسیع مردمی، کشت این گیاه زمینه‌ساز اشتغال جوانان تحصیل کرده و رشد و رونق اقتصادی در استان خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هم اکنون سهم استان ایلام از طرح زراعت چوب 6 هزار هکتار است و این میزان ۲۰ درصد از کل زراعت چوب کشور است.
«رضا احمدی» عنوان کرد: برای اجرای طرح زراعت چوب تمامی مقدمات کار در استان فراهم شده و توزیع نهال نیز بین کشاورزان استان رایگان خواهد بود و در زمینه توزیع نهال رایگان، تمامی نهالستان های به صورت فعال در حال تولید نهال هستند.

وی با بیان اینکه این طرح در شهرهای مهران، دهلران، آبدانان، چرداول و دره شهر آغاز شده و شناسایی دیگر مناطق مستعد استان برای اجرای این طرح در حال انجام است، افزود: این طرح به ۲ صورت در استان ایلام انجام می‌شود، اولین مورد با استفاده از هر مزرعه یک جنگل با استفاده از نهالکاری حاشیه مزارع کشاورزی و دوم هر جاده یک کمربند سبز با نهالکاری حاشیه جاده‌ها است.
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: علاوه بر در اختیار گذاشتن نهال رایگان به کشاورزان در اجرای این طرح، نسبت به معرفی افراد برای دریافت تسهیلات کم بهره نیز اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه ایلام اکالیپتوس کشت اکالیپتوس استان ایلام زراعت چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مقصدی جذاب برای اندونزیایی‌ها

توسعه روابط گردشگری ایران و اندونزی بر مبنای اشتراکات فرهنگی و مذهبی در دستور کار قرار گرفته است و سفیر کشور اندونزی ایران را مقصدی جذاب برای اندونزیایی‌ها عنوان کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر شالبافیان؛ معاون گردشگری کشور، در دیدار با رونی پراستیو یولیانتورو؛ سفیر جمهوری اندونزی در ایران ضمن اشاره به اینکه کشور اندونزی در لیست کشورهای لغو روادید یکطرفه ایران قرار دارد، اتخاذ تدابیر برای ارتباط دو سویه بخش خصوصی و نیز زمینه‌سازی برای تقویت تعاملات و همکاری‌های مشترک را در دستور کار قرار داد.

تلاش برای ایجاد پرواز مستقیم، کاهش هزینه بسته‌های تور، تدوین اسناد همکاری گردشگری و برگزاری رویدادهای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و نیز تمرکز بر روش‌های بازاریابی و تبلیغات از جمله استفاده از اینفلوئنسرهای تاثیرگذار در فضای مجازی و احصای سلایق طرفین به منظور پذیرش مقاصد جذاب، بخش دیگری از گفت‌وگوی طرفین بود.

بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد

همچنین در این نشست رونی پراستیو یولیانتورو سفیر کشور اندونزی در ایران نیز بر اشتراکات فرهنگی دو کشور تاکید و ایران را مقصدی جذاب برای اندونزیایی‌ها دانست.

او تسهیل ورود گردشگران بین دو کشور و معرفی جاذبه‌های گردشگری در قالب تولید محتوا را دو موضوع مهم قلمداد کرد.   

دیدار با مسئولان و مقامات گردشگری کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران با آنها لغو روادید یکطرفه داشته است، از جمله اقدامات مستمر و با هدف توسعه روابط مشترک همواره در دستور کار قرار دارد و دیدار با سفیر کشور اندونزی در همین راستا انجام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گل های بازی رئال مادرید 2-1 بایرن مونیخ با گزارش جذاب حفیظ دراجی / فیلم
  • پیام رئال به هواداران: برنابئو امشب می‌غرد!‏
  • ایران مقصدی جذاب برای اندونزیایی‌ها
  • ۵ فعالیت هیجان‌انگیز در دبی که نباید از دست بدهید
  • یک مصاحبه جذاب با کیلین مورفی درباره فیلم «چیزهای کوچک مانند این»
  • جذاب ترین مسابقات فوتبال در سال 2024 (تاکنون) / فیلم
  • روایت ستاره جذاب «مست عشق» از ورودش به بازیگری
  • لحظاتی جذاب از جادوی لوکا مودریچ در مستطیل سبز / فیلم
  • پردرآمد مثل فدراسیون فوتبال!
  • رتبه نخست شهرستان گرمسار در طرح زراعت چوب