Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مجمع‌عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به‌موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال (۱۳ تا ۱۹ مهر)، به‌عنوان هفته جهانی فضا، انتخاب شد. هدف از این کار نیز ترویج و توسعه دانش فضایی و آشناکردن مردم و جوانان با نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هفته حدفاصل دو رویداد تاریخی است.  ۴ اکتبر ۱۹۵۷، اسپتونیک - ۱، نخستین ماهواره جهان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق به فضا پرتاب شد و در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷، نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل به امضا رسید.

حدود ۲ سال قبل در گردهمایی فناوران فضایی، خبری اعلام شد که برای حوزه فضایی ایران از اهمیت بالایی برخوردار بود. خبری که حکایت از آماده‌سازی ۵ کپسول زیستی حمل انسان توسط پژوهشگاه هوافضا برای قرار گرفتن در مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین داشت. قرار شد با ساخت کپسول‌های فضایی، ابتدا ربات‌هایی به فضا اعزام شوند، تا آمادگی انتقال انسان به فضا مورد بررسی بهتری قرار بگیرد.  اکنون و در هفته جهانی فضا،  رئیس پژوهشگاه هوافضا از تلاش این پژوهشگاه برای ساخت کپسول‌های زیستی خبر داده است.

ضرورت اجرایی شدن سند جامع توسعه هوافضای کشور

«فتح‌الله امی» رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به کارهای مهم انجام شده در حوزه هوافضا در ایران تصریح کرد: ایران برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۷ ماهواره «امید» را به فضا پرتاب کرد. پس از آن ماهواره‌های رصد، نوید، فجر و پیام از جمله پرتاب‌های موفقی بودن که تاکنون انجام شده البته پرتاب‌های ناموفقی مانند «شریف ست» هم داشتیم که به دلیل افزایش وزن و ارتفاع به طور هم‌زمان این پرتاب‌ها ناموفق بود. ولی تست‌های مورد انتظار با موفقیت انجام شد مثلاً تست سکو پرتاب برای حامل‌های فضایی با تراست بالا، تست جدایش و استارت مرحله دوم پیشرانش به‌خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: در حقیقت ما انتظار داریم که ۵ گام اساسی را دولت در حوزه هوافضا بردارد اول اینکه سند جامع توسعه هوافضای کشور که بخشی از نقشه جامع علمی کشور و نتیجه بیش از ۳ هزار ساعت کار علمی کارشناسان و مصوب جلسه ۷۲۸ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۱ است، اجرا شود.

امی با تاکید بر این‌که اجرایی‌شدن این سند منوط به تصویب در مجلس شورای اسلامی است، تاکید کرد: در این سند طرح‌های بسیار مهمی در حوزه هوا و فضا دیده شده است. مثلاً بند یک، فصل ۵ سند، تاکید بر اکتشافات فضایی دارد که این بند اساساً بر عهده پژوهشگاه هوافضا است در همین راستا پژوهشگاه راکت‌های کاوش را به فضا فرستاده است و هم اکنون اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد آمادگی فرستادن راکت‌های کاوش به مدار زمین، ماه و سایر کرات را هم دارد.

رئیس پژوهشگاه خاطرنشان کرد: طبق بند دوم سند هوافضا، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به جایگاه اول منطقه در حوزه تسخیر فضا و تسلط بر آن از طریق علوم و فناوری‌های مربوطه با استفاده از توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور دست پیدا کند، البته در منطقه در بین ۲۶ کشور جایگاه خوبی را دارد.

اعزام انسان به فضا، نشان دهنده اقتدار ملی است

امی افزود: طبق بند سوم سند جامع، موضوع طرح اعزام انسان به فضا است که این امر نشان‌دهنده اقتدار ملی ایران و موجب توسعه تکنولوژی‌های وابسته به این حوزه خواهد بود. این وظیفه از طرف وزارت علوم به بر عهده پژوهشگاه هوافضا قرار گرفته است. در همین راستا پژوهشگاه هوافضا در حال آماده‌کردن اولین کپسول حامل انسان برای اعزام انسان تا سال ۱۴۰۴ به فضا است.

وی درباره انتظار بخش فضایی از دولت سیزدهم افزود: امیدواریم شورای‌عالی فضایی باهدف تعیین راهبرد پروژه‌ها و مجریان این بندهای مصوب که در سند توسعه فضایی کشور ذکر شده، تشکیل شود.  

امی خاطرنشان کرد: دولت دبیرخانه شورای‌عالی فضایی را در جهت هدایت و راهبری نهادهای فضایی کشور که نهادهای پرقدرتی هستند را فعال کند البته لازمه این امر این است که در ابتدای امر شورای‌عالی فضایی فعال شود.

رئیس پژوهشگاه تصریح کرد: طبق آمار جهانی گردش مالی فضایی جهان در بخش ماهواره حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است که قرار است تا سال ۲۰۴۰ به حدود دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد، ما باید برای فعال‌شدن در بازار جهانی و تبیین سهم کشور از طرف دولت حمایت بشویم تا بتوانیم قراردادهای بین‌المللی امضا کنیم.

طراحی اولیه هواپیمای فوق سبک به پایان رسید

امی با بیان این که امیدواریم دولت از بخش خصوصی هوافضای کشور حمایت کند، گفت: هم اکنون بیش از ۲۵۰ شرکت در بخش خصوصی فعال هستند که عموماً فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند. هم اکنون ظرفیت پذیرش ۱۶ دانشگاه کشور، در حال حاضر در مقطع کارشناسی حدود ۵۲۰ نفر در سال، در مقطع ارشد ۳۷۰ نفر و در مقطع دکتری ۷۲ نفر سالانه پذیرش می‌شوند.

وی تصریح کرد: تعداد هیات علمی‌ این دانشگاه‌ها ۲۵۰ نفر است و تعداد دانشجویان جاری آنها در مقطع کارشناسی دو هزار نفر، در مقطع ارشد یک هزار نفر و در مقطع دکتری ۵۰۰ نفر هستند. پس از سال ۷۵ تا کنون تعداد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها در سطح کارشناسی حدود دو هزار نفر، در مقطع ارشد حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر و در مقطع دکتری حدود ۳۰۰ نفر هستند. این آمار نشان‌دهنده توان بالای تخصصی کشور ما در حوزه هوافضا است.

امی در ادامه با تاکید بر رعایت استانداردهای رایج در اجرای طرح‌های کلان دنیا مانند ناسا، ایسا و گوست گفت: به دلیل گستردگی ایران و فرسودگی ناوگان هوایی کشور، نیاز به هواپیماهای نو، سبک و فوق سبک در کشور احساس می‌شود به همین علت و باتوجه‌به سند هوافضای کشور، پژوهشگاه هوافضا طراحی اولین هواپیما «آریا ۱۰» را آغاز کرد که طراحی اولیه آن به پایان رسید و الان در مرحله طراحی مقدماتی است.

امیدواریم اولین فضانورد ایرانی از میان خانم‌ها انتخاب شود

امی افزود: برای استفاده از این هواپیما در فرودگاه‌های کشور، از سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه طراحی هواپیما DOA را دریافت کردیم. امیدواریم به‌زودی طراحی این هواپیما به اتمام برسد و از این هواپیما به‌عنوان ایر تاکسی به‌صورت روزانه به اقصی‌نقاط کشور و حتی کشورهای همسایه برای خدمات مهندسی، تجاری و علمی استفاده شود.

وی در پایان با اشاره به شعار امسال هفته جهانی فضا که موضوع حضور زنان در فضا است گفت: ما از این شعار استقبال می‌کنیم. خانم‌های داوطلب با سابقه خلبانی، جزو کسانی هستند که ثبت‌نام اولیه برای اعزام به فضا انجام داده‌اند و در حال حاضر در حال طی دوره آموزش‌های لازم هستند. سرپرست قسمت گزینش و آموزش فضانوردان خانم هست. سرپرست و کل گروه فیزیولوژی حیوانی، گیاهی و انسانی پژوهشگاه هوافضا که آزمایش‌های بسیار مهمی را در شرایط بی‌وزنی مانند ایستگاه بین‌المللی در فضا انجام می‌دهند، همه از زنان هیات‌علمی هستند. امیدوارم پس از انجام تست‌های موردنیاز، اولین فضانورد ایرانی از بین خانم‌ها باشد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان ملل متحد پژوهشگاه هوا فضا انقلاب فرهنگی دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان ملل متحد مجلس شورای اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان ملل متحد پژوهشگاه هوا فضا انقلاب فرهنگی دولت سیزدهم پژوهشگاه هوافضا رئیس پژوهشگاه هوافضای کشور انسان به فضا اعزام انسان شورای عالی دانشگاه ها انجام شد دو هزار تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی

فرشاد جامع با اشاره به تسهیل مشارکت صنایع و بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک اظهار کرد:با تکیه بر ماده 15 برنامه هفتم توسعه، از این پس، فرصت توسعه میادین مشترک نفتی به صنایع بزرگ برای هدایت منابع و توانمندی خود در این حوزه امکان پذیر خواهد شد و مجوز توسعه میادین مشترک در بستری رقابتی و با شفافیت کامل و رابطه مالی جذاب بین دولت و بخش غیردولتی اقتصاد فراهم خواهد شد. همچنین توسعه میادین مشترک نفت و گاز نیز می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در کشور شود. با جذب شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز برای مشارکت در این پروژه‌ها، کشور می‌تواند از تخصص، فناوری و سرمایه آنها بهره‌مند شود و رشد و توسعه این بخش را بیش از پیش افزایش دهد.

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های مهم برای سرمایه‌گذاری عمومی در صنعت نفت، شرکت در استخراج منابع نفتی و گازی مشترک است. بهره‌برداری بهینه از این منابع بسیار حیاتی است، چرا که در صورت عدم فعالیت کافی از سوی یک کشور، کشورهای همسایه قادر به استخراج این منابع خواهند بود، که این مسئله می‌تواند به ضرر منافع ملی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین، فعالیت پویا در این حوزه نه تنها به حفظ سهم کشور از این منابع کمک می‌کند، بلکه فرصت‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی را نیز فراهم می‌آورد. توجه و سرمایه‌گذاری در استفاده از این منابع، زمینه‌ساز کسب درآمدهای پایدار و تقویت جایگاه رقابتی کشور در سطح بین‌المللی خواهد بود.

این کارشناس انرژی در رابطه با زیرساخت و بستر اصلی مشارکت سرمایه های خرد مردمی در مدل جدید قراردادی بین دولت و بخش خصوصی گفت: راهبردهای توسعه‌یافته‌ای مانند «شرکت سهام پروژه» و استفاده از «سهام ممتاز» با دقت و نکته‌بینی طراحی شده‌اند تا فرصت‌های جدید و قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری مستقیم شهروندان در پروژه‌های عظیم نفتی فراهم آورند.

وی گفت: این استراتژی، نه تنها به افزایش مشارکت عمومی منجر می‌شود بلکه در راستای توزیع عادلانه‌تر ثروت نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند. در این چارچوب، مدل «شرکت سهام پروژه با تضمین کف سود»، امنیت و اطمینان سرمایه‌گذاران را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: این مدل تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران، حداقل سود مورد انتظار خود را دریافت دارند، که این امر به کاهش ریسک و جذب سرمایه‌های بیشتر کمک می‌کند. از طرفی، استفاده از «سهام ممتاز» امکانات ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران می‌دهد که فراتر از سود معمول است؛ به این صورت که سهامداران ممتاز، نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلیدی پروژه داشته و از مزایای اداری و مالی خاصی برخوردار می‌شوند، که این خود بستری را برای تعامل پویا و مؤثر بین مدیریت شرکت و سهامداران فراهم می‌آورد.

جامع ادامه داد: با تکیه بر مدل جدید عقد قراردادهای توسعه میادین مشترک با استفاده از توان بخش خصوصی در کنار مدل شرکت سهام عام پروژه که زیرساخت و بستر اصلی مشارکت سرمایه های خرد مردمی در مدل جدید قراردادی بین دولت و بخش خصوصی است؛ این امکان را خواهیم یافت که به طور مشخص در توسعه بالادست صنعت نفت و گاز از مشارکت مردم و حضور توان بخش خصوصی بهره ببریم و مردمی‌سازی توسعه صنعت نفت و گاز به وقوع بپیوندد.

وی در پایان گفت: توسعه میادین مشترک نفت و گاز پتانسیل بسیار زیادی برای تحقق رشد اقتصادی پایدار در کشور دارد. با استفاده از قدرت سرمایه های کوچک مردم و بخش خصوصی، کشور می تواند فرصت های جدیدی را برای رشد، ایجاد شغل، نوآوری و توسعه باز کند. کشور با رویکرد استراتژیک و فراگیر می تواند اطمینان حاصل کند که این پروژه ها نه تنها به نفع اقتصاد است بلکه به رفاه مردم و حفاظت از محیط زیست نیز کمک می کند. از طریق همکاری و تعهد، کشور می تواند راه را برای آینده ای روشن تر و مرفه تر برای همه شهروندانش هموار کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد