ایل افشار ساوجبلاغ و پایتختی تهران
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۷۰۱۸
ایسنا/البرز ۱۴ مهر «روز تهران» است. در اصل، این شهر در نوروز ۱۱۷۵ش مقارن با تاج گذاری آقا محمد خان قاجار (بنیانگذار سلسله قاجاریه)، پایتخت ایران شد اما عنوان آن «دارالخلافه» بود. در نهایت پس از انقلاب مشروطیت، در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ به هنگام تصویب متمم قانون اساسی، تهران رسماً و قانونی به عنوان «پایتخت ایران» معرفی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دکتر حسین عسکری نویسنده و البرزپژوه در یادداشتی برای ایسنا در این خصوص نوشت:
براساس اسناد برجای مانده، انتخاب تهران به عنوان مرکز حکومت قاجاریان، ارتباط مستقیم با «ایل افشار ساوجبلاغ» دارد.
افشار، ایل بزرگ و مقتدری است که آقا محمد خان قاجار، به دلیل ارتباط نزدیک با این ایل و هواداری شان از او، تهران را به عنوان دارالخلافه برگزید. ایل افشار که در آغاز در آذربایجان غربی ساکن بودند به وسیله پادشاهان صفوی با هدف پاسداری از مرزهای شرقی ایران، به خراسان و شهرهای درگز و کلات نادری منتقل شدند. نادرشاه افشار از این ایل است.
گروهی از آنان به عنوان «افشار قاسملو» به منطقه ساوجبلاغ واقع در استان البرز کوچیده و در دهستان افشاریه اقامت گزیدند. تا سال ۱۳۶۵ش منطقه ساوجبلاغ شامل سه دهستان افشاریه، برغان و اکراد بود. سلیمان خان افشار قاسملو مشهور به صاحب اختیار (درگذشت ۱۳۰۹ق) از سرداران معروف دوره ناصری است که به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر، شورش پیروان فرقه بابیت در قلعه طبرسی مازندران را سرکوب کرد. از دیگر رویدادهای مربوط به ایل افشار ساوجبلاغ، درگیری معروف گازرسنگ است که طی آن سلیمان خان افشار با یکی از شاهزادگان شورشی ایل قاجار به نام سیف الملوک میرزا (نوه فتحعلی شاه قاجار) در روستاهای مسکین آباد و گازرسنگ از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز درگیری شدیدی پیدا کرده و او را شکست داد.
-منبع: حسین عسکری، بیداری دشت کهن، صفحه ۱۲۳؛ همان نویسنده، دشتی به وسعت تاریخ، صفحه ۱۸۳.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ساوجبلاغ حسین عسکری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرمخاطب مثل «گیلدخت»
خونه همه هویت ماست. رگ و ریشه ما از میون سنگ و چوب و خشت وگل خونههامونه که سربرمیاره. هیچچیز توی عالم سختتر و تلختر ازاین نیست که دیگری خونه و کاشانهات روتصاحب کنه. جلوی چشمات جولون بده و نفسکش بطلبه واونجا رو به خاک وخون بکشه. اینطور مواقع حرجی نیست که آدم همه هست ونیست وداروندارش روبده تا خونهاش روپس بگیره و اون رو دوباره آباد کنه.»درچکیده داستان هم آمده بود: «عالم را آب ببرد، بزرگان و درباریان مملکت محروسه را خواب برده است. در این هیاهو و غوغا، آصف میرزای قاجار رویای تکیهزدن بر تختطاووس را دارد و ولایت دارالمرز گیلان را بهعنوان مقر این طرح و توطئه انتخاب میکند، بیآنکه آگاه باشد آنجا گلنار خانزاده به یاری دلدادهاش اسماعیل میرشکار قصد بر باد دادن این رویا را دارند و میخواهند طرحی نو دراندازند.» اگر بیننده سریال نبودید، با این جملات دستگیرتان شده که این قصه درباره وطن است و از تاریخ روایت میکند اما بر این حکایت چاشنی عشق و دلدادگی را هم افزوده تا فضایی دلانگیزتر به قصه دهد. همین وجه البته برگ برنده تلقی میشود، زیرا تجربه ثابت کرده، مخاطبان تلویزیون دوستدار قصههای خانوادگی با مضامین عاطفی هستند و سریالهای تاریخی که برای بالا بردن بار دراماتیک خود از این عنصر بهره بردند، موفقیت بیشتری در جذب مخاطب دارند.«گیلدخت» نیز ازهمین زمره است؛ اثری محصول مرکز فیلم و سریال معاونت برونمرزی رسانهملی که پخش آن در بهار۱۴۰۲ نیز ادامه یافت. با توجه به حیات طولانی که روی آنتن داشت و همچنین قصه گیرا و قاببندیهای چشمنواز توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند تا جایی که در گزارشهای اعلامی مرکز تحقیقات صداوسیما تا تاریخ ۲۰اسفند۱۴۰۲، درمقام پربینندهترین سریال سیما در سال ۱۴۰۲ قرار گرفت. این سریال روی آنتن شبکه آیفیلم رفته تا برای مخاطبانی که از دیدن آن بازماندند، باردیگر ماجراهای گلنار در دورهای از حکومت قاجار را به نمایش درآورد و از این منظر، نگاهی هم به زیست اجتماعی وسیاسی زنان درآن برهه تاریخی داشته باشد، زیرا همانطور که گفته شد، شخصیت اصلی قصه یک زن است.کسی که خلاف جهت آب شنا میکند وازاینکه متفاوت به نظر برسد، نمیهراسد. چوب حرف مردم و اهل خانه را میخورد اما کوتاه نمیآید. در سرای اربابی خانه دارد اما دلش در گرو رعیتزادهای شجاع است و بهای این عشق را هم میپردازد.
نوشین مجلسی - سردبیر قاب کوچک