بزرگداشت علامه حسنزاده آملی در جمکران برگزار شد
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۷۰۴۶
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، همزمان با سالروز رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) مراسم گرامیداشت علامه حسن حسنزاده آملی به صورت مردمی و با پشتیبانی برخی نهادهای استان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
آیتالله حسن رمضانی خراسانی یکی از شاگردان برجسته علامه حسنزاده آملی در این مراسم که شب گذشته برگزار شد، اظهار کرد: خواص با علامه حسنزاده آملی آشنایی داشتند اما تودههای مردم آن شناختی که میبایست از آن عزیز سفرکرده داشته باشند، کمتر دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در پیام جامع و جالب مقام معظم رهبری حقیقت این انسان سفر کرده به ثمر رسیده واصل منعکس شده بود و در میان همه عناوین، عنوان ذوالفنون را برای ایشان به کار بردند.
این استاد حوزه علمیه با بیان این که عنوان ذوالفنون را برای هر کسی به کار نمیگیرند، بلکه برای انسان عالمی که علم او محدود به یک محدوه خاص نمیشود به کار میبرند، گفت: قبل از ایشان استاد بزرگوارشان حضرت آیتالله شعرانی معنون به این عنوان بود و فقه، اصول، تفسیر، ریاضیات، نجوم، طب و سایر فنون علمی را در خود جمع کرده بود. علامه حسنزاده آملی وارث این شخصیت بود و پس از آن بزرگوار ایشان بود که عنوان ذوالفنون را به خود اختصاص داد.
آیتالله رمضانی گفت: علامه حسنزاده آملی در میان شعب علوم، به علوم متعارف حوزوی بسنده نکرد. آیتالله صالحی مازندرانی میفرمودند هر وقت به استاد علامه حسنزاده آملی نگاه میکنم یاد شیخ بهایی میافتم. شیخ بهایی تمام علوم زمان را در خودش جمع کرده بود و علامه حسنزاده آملی هم از این امتیاز برخوردار بود.
وی مقوم وجودی علامه حسنزاده آملی را عرفان معرفی کرد و افزود: او ریاضی دان عارف، فقیه عارف و فیلسوف عارف بود و عرفان، تمام شعب علوم او را تحت شعاع قرار داده بود. انسان وقتی به این مرد بزرگ نگاه می کرد بنا به فرمایش حضرت عیسی روئیتش ما را به یاد خدا میانداخت، سخن و منطقش بر علم ما میافزود و عملش ما را از دنیا و دنیازدگی نجات میبخشید.
شاگرد برجسته علامه حسنزاده آملی تأکید کرد: علم علامه حسنزاده آملی آنقدر وافر و جامع بود که از ظرف وجود او لبریز میشد و از لبریز آن انسان بهرهمند میشد. علامه سخنی نمیگفت که خالی از نکتههای عالمانه و دقتهای علمی باشد، حتی شوخیهای ایشان این ویژگی را داشت. منطق و سخن و نطق او بر علم ما میافزود.
وی افزود: جلوهای از جلوههای خدا و نوری از انوار خدا در این شخص بزرگ صورت گرفته بود که نگاه و توجه به ایشان، انسان را متوجه خدا میکرد. علامه همواره از خدا و ملکوت و سیر و سلوک الی الله سخن میگفت. عمل او ما را ترغیب به آخرت میکرد. دنیا محل گذر است و به هیچ کسی وفا نکرده و نخواهد کرد. هیچ کسی در این دنیا نمانده و نمیماند. خوشا به حال کسی که از این نشئه با باری سبک و قلبی مطمئن و آسوده از این خراب آباد طبیعت رخت به دیار باقی میبندد و با حق و تجلیات او مواجه میشود.
آیتالله رمضانی گفت: علامه حسنزاده آملی اهل این دنیا نبود، اهل الله بود و به سوی او پرکشید و از منظومه علوم و معارف، خورشیدی غروب کرد و در نشئه آخرت طلوع کرد. غروب او در این نشئه مستلزم طلوع او در آن نشئه بود. گرچه ما عزادار شدیم و عزیزی را که جایگزین ندارد از دست دادیم، اما ملکوتیان انسانی را در بر گرفتهاند که خداآشنا، خدامحور و خداجو بود.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: امیدواریم مجالس یادبود و تکریم فقط به مراسم سوری خلاصه نشود، بلکه ما هم بتوانیم دستمان را به دامان این انسانهای خودساخته و پاک بزنیم و از این خراب آباد طبیعت با آبرویی نورانی و چهرهای ملکوتی رخت بربندیم.
حجتالاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون نیز در این مراسم به بیان ویژگیهای شخصیتی علامه حسنزاده آملی پرداخت.
انتهای پیام/۷۸۰۲۳
منبع: فارس
کلیدواژه: اسلام علامه حسن زاده آملی استان قم انسان علامه حسن زاده آملی آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
آیتاللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
به گزارش جماران، متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند؛ که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت؛ و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم، ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی