Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@22:51:29 GMT

⁠ در رسوایی کرسنت؛ مقصرین واقعی چه کسانی هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۷۷۶۲

⁠ در رسوایی کرسنت؛ مقصرین واقعی چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از قراردادهای واقعاً خسارت بار در روابط بین‌المللی ایران، پرونده فروش گاز ترش به مقصد امارات مشهور به «پرونده کرسنت» است که اخیرا مطابق رای دیوان داوری بین‌المللی؛ ایران برای عدم اجرای مفاد قرارداد در هشت و نیم سال اول مبلغ ۶۰۷/۵ میلیون دلار معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان محکوم شد و در سال ۲۰۲۳ برای ۱۶/۵ سال دیگر نیز خسارات بزرگ‌تر دیگری باید بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قرارداد در سال ۲۰۰۱ توسط وزیر وقت نفت با واسطه‌گری دو شرکت دلال به نام «دانا گاز» و «کرسنت» منعقد شد، قرار بر این بود که از سال ۲۰۰۵ روزانه بین ۱۴ میلیون مترمکعب تا ۱۵ میلیون مترمکعب گاز به امارات صادر شود و مبلغ فروش نیز برای هر یک‌هزار مترمکعب گاز صادره در هفت سال اول ۱۷ دلار و بعد از پایان هفت سال ۳۸/۸۵ دلار به ازای هر هزار مترمکعب گاز ترش صادره، به ایران پرداخت شود.

در دوران ریاست جمهوری دولت نهم ادعاهای وجود فساد در قرارداد و ارزان بودن قیمت گاز برای این قرارداد مطرح و  چهار پرونده نیز در قوه قضاییه تشکیل شد که ظاهراً نتیجه مثبتی به دست نیامده است یا اطلاع‌رسانی نشده است.

درباره این رسوایی با قالب قرارداد یا عدم اجرای قرارداد، سوالات مطرح شده این است:
 حال که دیوان داوری بین‌المللی به عنوان نهاد بین‌المللی حل و فصل اختلافات، به پرونده ورود کرده است پس مفاد قرارداد و ادعای فساد در آن از محرمانه بودن خارج شده و باید نتایج رسیدگی‌ها به اطلاع عموم ملت برسد اصولا آیا ادعای فساد، از قبل اثبات شده بود که مانع اجرای آن شدند؟

دقیقا مشخص شود که گاز ترش موجود در «میدان سلمان» که قرار بود به امارات صادر شود چگونه مصرف شد، آیا به هدر رفته و در هوا سوخته است؟  یا صادر شده و چگونه و به چه قیمت فروش رفته است؟

علت دخالت دادن دو شرکت خصوصی بین دو نهاد حاکمیتی ایران و امارات چه بوده است؟ آن هم در زمانی که اثری از تحریم نفتی نبود چرا به جای انعقاد قرارداد بی‌واسطه بین ایران و امارات، دو شرکت «دانا گاز» و «کرسنت» واسطه معامله و دلال شدند؟

قوه قضاییه نتیجه نهایی چهار پرونده و متهمان آن را دقیقاً برای عموم روشن کند.

و در نهایت مقصرین واقعه اعم از تنظیم‌کنندگان قرارداد یا ممانعت‌کنندگان از اجرای قرارداد صراحتاً مشخص شوند و اسامی آنها اعلام شود.

در این موضوع نام سه نفر اصلی بیشتر به چشم می‌آید، چگونه است که هم وزیر وقت نفت به عنوان مقام تنظیم‌کننده قرارداد مجددا به تصدی وزارت نفت می‌رسد و از قضا در دوران او موضوع فساد در قرارداد، از پرونده دیوان داوری بین‌المللی حذف می‌شود هم دبیر وقت شورای امنیت به عنوان معترض در شورای عالی امنیت ملی، رئیس جمهور می‌شود و هم دبیر بعدی شورای امنیت باز هم به عنوان معترض در شورای عالی امنیت ملی، صلاحیت ریاست جمهوری را به دست می‌آورد. ولی در هر حالت برای ملت مشخص نمی‌شود که مقصرین در این رسوایی چه کسانی هستند که چنین خسارت سنگینی بر سرمایه کشور تحمیل کردند.

به عنوان یک آزمون بزرگ پیش‌روی قوای مقننه و مجریه و قضاییه:

اگر با وجود پرونده در دیوان بین‌المللی و فرض ارائه تمام دلایل از سوی ایران به آن مرجع، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات واقعا قابل اجرا باشد و اگر اهتمام بر احیای حقوق عامه باشد، قوه قضائیه باید تکلیف داخلی این پرونده را مشخص و اطلاع‌رسانی عمومی کند خصوصاً آنکه اثبات وجود فساد در تنظیم قرارداد کرسنت، در تصمیمات دیوان داوری بین‌المللی اثر مهمی دارد.

در عین حال دولت جدید که اصرار بر مبارزه با فساد دارد باید در پیگیری قانونی رسوایی کرسنت و محکومیت مقصران آن در هر پست و مقامی، اهتمام جدی نشان دهد.

مجلس انقلابی نیز می‌تواند با تصویب تحقیق و تفحص در خصوص رسوایی «کرسنت» و انتشار عمومی نتایج، وظیفه انقلابی خود در مقابله با فساد آشکار کند.

ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری اجازه شکایت در حوزه حقوق شهروندی را به سازمان‌های مردم‌نهاد داده است، هرچند من نه سازمان مردم‌نهاد نیستم و نه عضویتی اثربخش در این نهادهای عمومی دارم  ولی درخواست می‌کنم این مطلب به عنوان شکایت‌نامه از مقصرین اصلی اعم از تنظیم یا توقف در اجرای قرارداد و ترک فعل آنها و اهمال و سستی در حفظ و مراقبت از اموال عمومی و تضییع سرمایه ملت پذیرفته شود و به عنوان یک ایرانی خواستار پاسخگویی نهادهای حاکمیتی کشور در موضوع رسوایی کرسنت هستم.

فراموش نشود که خسارت و جریمه‌های مورد نظر رای دیوان به آسانی از طریق پول‌های مسدود شده ایران در خارج از کشور قابل اجرا و وصول است.

غوغاسالاری و جنجال بازی مرتبطین با رسوایی کرسنت، بدون دخالت دادگاه و بدون استماع علنی دفاعیات آنان نزد قاضی و ملت ایران، به هیچ وجه جوابگوی مطالبه به حق مردم نخواهد بود.

============================

حسین شعبانی کارشناس ارشد حقوق و قضا
============================

منبع: فارس

کلیدواژه: امارات رسوایی کرسنت ایران خبرگزاری فارس گلستان دیوان داوری بین المللی رسوایی کرسنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسوایی ایمنی در هواپیماسازی بوئینگ آمریکا

بوئینگ به دلیل داده‌های به‌دست‌آمده مبنی بر جعلی بودن گزارش انجام بازرسی‌های لازم در زمینه ایمنی هواپیماها توسط کارگران، با تحقیقات جدیدی روبه‌رو شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بوئینگ گزارش داد که تعدادی از کارگران بررسی ایمنی هواپیماها، سوابق بازرسی هواپیمای ۷۸۷ این شرکت را جعل و اطلاعات نادرستی را در زمینه ایمنی آن ارائه کرده‌اند، بنابراین رگولاتور ایالات متحده (سازمان نظارتی ایالات متحده) تحقیقاتی را در مورد این شرکت صنایع هوافضایی و جنگ‌افزار چندملیتی آمریکایی آغاز کرده و سازمان هوانوردی فدرال (FAA) در حال بررسی‌های جدیدی در مورد آن است.

هواپیماهای بوئینگ، ایمن یا غیر ایمن؟

آخرین مورد از مجموعه رسوایی‌های ایمنی بوئینگ در ماه گذشته رخ داد که شرکت اعلام کرد کارمندانش در کارولینای جنوبی سوابق هواپیمایی شرکت را جعل کرده‌اند و بررسی‌های ایمنی لازم را برای هواپیماهای دریم‌لاینر ۷۸۷ به درستی انجام نشده است. در نتیجه بازرسی مجدد همه هواپیماهای ۷۸۷ که هنوز در سیستم تولید قرار دارند در دست اجرا است. این شرکت همچنین درصدد است طرحی برای رسیدگی به ناوگان در حال خدمت و بررسی کارگران مشغول به کار ایجاد کند.

بوئینگ مدعی شد که این سوء‌رفتار احتمالی مشکل فوری ایمنی پرواز ایجاد نمی‌کند و هیچ هواپیمایی از خدمت خارج نشده است. با این وجود الزامات به وجود آمده برای آزمایش‌های بیشتر، زمان تحویل جت‌های خط تولید را به تعویق خواهد انداخت.

سازمان نظارتی ایالات متحده نیز اعلام کرد در حالی که تحقیقات ادامه دارد، سازمان هوانوردی فدرال مثل همیشه تمام اقدام لازم را برای اطمینان از ایمنی عمومی پروازها انجام خواهد داد.

بوئینگ از زمانی به شدت مورد بررسی قرار گرفت که یکی از هواپیماهای ۷۳۷ مکس آن در خلال پرواز در خطوط هوایی آلاسکا طی ژانویه منفجر و حفره‌ای در بدنه آن هواپیما ایجاد شد. این حادثه تلفات جانی نداشت، اما از آن زمان، سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده از توسعه تولید پرفروش‌ترین جت‌های تک راه‌رو و باریک‌پیکر ۷۳۷ مکس بوئینگ ممانعت به‌عمل آورد و وزارت دادگستری کشور به انجام تحقیقات جنایی در مورد این رویداد برآمد.

محققان طی فوریه دریافتند پانل دری که شل شده بود به درستی متصل نبوده و فشار هوا آن را لق کرده بود. از سوی دیگر روز سه شنبه پرتاب اولین پرواز فضایی خدمه بوئینگ به دلیل مشکل دریچه موشک لغو شد، چرا که پیش‌بینی می‌شد این فضاپیما که قرار بود از کیپ کاناورال فلوریدا به‌سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کند، در مسیر منفجر شود.

کد خبر 751637

دیگر خبرها

  • ثبات ارزی به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کمک می‌کند
  • کاریکاتور/ لباس نامرئی شیطان بزرگ | رسوایی دموکراسی و آزادی بیان آمریکایی
  • بازرسی ۱۱هزار قرارداد شرکت رضایت خودروی طراوت‌نوین
  • رسوایی ایمنی در هواپیماسازی بوئینگ آمریکا
  • چه کسانی دوست داشتند بابک زنجانی اعدام شود؟
  • فساد را جدی بگیریم/دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران/اقتصاد و روان و فرهنگ
  • تضمین تعهدات بیش از ۲۰۴ هزار پرونده «کشاورزی قراردادی» با عاملیت بانک کشاورزی
  • عجیب اما واقعی؛ این اتفاق فقط در ایران می‌افتد
  • شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟
  • رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه