Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد زندی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته نیز یکهزار و ۸۰۰ هکتار از عرصه های چهارگانه محیط زیست استان در آتش سوخت.

وی همچنین از تعلیف غیرمجاز ۳۲ هزار و ۲۰۰ راس دام در مناطق چهارگانه استان تهران طی ۶ ماهه اول امسال خبر داد.

زندی اظهار داشت: در این مدت تعلیف غیرمجاز و آتش سوزی در مناطق چهارگانه این استان ۲ میلیارد و ۶۶۵ میلیون و ۱۰ هزار ریال به محیط زیست استان تهران خسارت وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در همین ارتباط تاکنون یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۹۶۰ هزار ریال آن از متخلفان وصول شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از دستگیری ۹۰ متخلف در سطح مناطق چهارگانه استان تهران طی ۶ ماه نخست سالجاری خبر داد.

وی بیان داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۶۱ ساختمان غیرمجاز احداث شده در عرصه محیط زیست این استان نیز تخریب شده است.

زندی اضافه کرد: در مجموع ۲۰ سلاح مجاز و غیرمجاز نیز از شکارچیان متخلف کشف و ضبط شده است؛ اما هیچکدام از این سلاح ها جنگی نیست.

وی افزود: در همین ارتباط ۶۰ پرونده تخلف طی این مدت تشکیل شد که از این تعداد هفت ‌پرونده آن مختومه شده است.

استان تهران دارای ۴۰۰ گونه دارویی و ۱۹۲ گونه انحصاری، کمیاب و در معرض خطر تهدید است و ماهی قزل آلای خال قرمز به عنوان تنها ماهی منحصر به فرد در دریاچه سد لار زیست می کند که نماد گونه جانوری این استان محسوب می شود.
مساحت جنگلهای استان تهران ۵۹ هزار و ۳۰۰ هکتار است که ۴.۳ درصد مساحت این استان را شامل می شود و بیشترین تمرکز جنگل های طبیعی و دست کاشت در شهرستان های تهران، شمیران و فیروزکوه است.

سهم متوسط سرانه جنگل در استان تهران ۴۲ مترمربع (یک چهلم سرانه کشور و یک دویستم سرانه جهانی) تخمین زده می شود.

جنگل های طبیعی این استان (همراه با بیشه زار و درختچه زار) بیشتر در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان واقع است و گونه‌های غالب درختی و درختچه‌ای در اراضی جنگلی شامل گونه‌های ارزشمند ارس، بادام، بنه و گونه‌های همراه شامل شیرخشت، توس و داغداغان هستند.

جملگی این گونه ها به لحاظ ارزش ذخیره گاهی تحت حفاظت است و به لحاظ اهمیت در برخی نواحی نظیر رویشگاه ارس امین‌آباد فیروزکوه و رویشگاه بادام ازگی و نارون زایگان در حوزه منابع‌طبیعی شهرستان تهران به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی محصور و تحت مدیریت ویژه قرار گرفته‌اند.

منبع: الف

کلیدواژه: استان تهران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست

شورای‌عالی حفاظت محیط زیست به ریاست رئیس جمهور تشکیل و مشکل تعارضات محیط زیستی در ۵ استان فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان رفع و درباره ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده و نیز اصلاح و بازنگری حدود و شمولیت ۵ منطقه دیگر تصمیم‌گیری شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر امروز پنجشنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تشکیل شد، 6 دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای 5 عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت 5 منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت‌ دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

وی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفا سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوزها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید