Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ معاون بازرگانی شرکت گل‌گهر گفت: گل‌گهر یک شرکت توسعه محور است و نگاه توسعه‌ای مدیران و سهامداران آن طی دو دهه اخیر رشد قابل توجه این شرکت و افزایش جایگاه آن در بازار سرمایه را بدنبال داشته است و با مطالعه و رصد زنجیره تامین فولاد و تحلیل بازار، برنامه ریزی لازم جهت توسعه شرکت تدوین و در دست اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امضاء تفاهمنامه سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری فیمابین وزارت صمت و شرکت گل‌گهر که در اوایل سال جاری منعقد شد، گواه این ادعاء است.

شاهمرادی در ادامه افزود: این تفاهمنامه شامل ۳۶ طرح برزگ اقتصادی با محورهای تکمیل زنجیره ارزشی فولاد، ورود به بازارهای جدید، تنوع جغرافیایی، توسعه زیر ساخت، توسعه اکتشافات و ... است. قطعا اجرای چنین طرح‌هایی موجب پیشرفت و آبادانی کشور، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زیر ساخت های کشور می‌شود. علاوه بر این ورود گل‌گهر به سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان که با دید جهادی مدیران شرکت عملی شده است، کمک شایانی به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه این استان کم برخوردار خواهد کرد.

معاون بازرگانی شرکت گل‌گهر تاکید کرد: خط مشی شرکت در حوزه فروش و توزیع محصولات تولیدی، در مرحله اول تامین خوراک کارخانجات فولادی داخل کشور است که بسیار به آن پایبند است. این روش ضمن کمک به ایجاد ارزش افزوده بالاتر، در مسیر چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد کشور است.

شاهمرادی تصریح کرد: بر مبنای این خط مشی و با هدف رفع نیاز داخل کشور، گل‌گهر در سال جاری تقریبا تمام گندله و کنسانتره فروش رفته خود را مطابق با سهمیه بندی وزارت صمت در اختیار شرکت‌های فولادی قرار داده است. هر چند بدلیل وجود مازاد گندله در کشور، کاهش تولید کارخانجات فولادی ناشی از قطع برق و همچنین ذخیره گندله توسط برخی شرکت‌ها ، تقاضا برای این محصول در کشور کاهش یافته است.

وی خاطرنشان ساخت: شرکت گل‌گهر در شش ماهه ابتدای سال جاری، موفق به فروش ۶،۶۲۰،۰۰۰ تن انواع محصولات شامل ۵،۱۳۵،۰۰۰ تن گندله، ۱،۴۸۰،۰۰۰ تن کنسانتره و مقداری اندکی نرمه گندله شده است. مبلغ ریالی فروش شرکت در این شش ماه به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بالای ۵۰ درصدی را داشته است. محصولات این شرکت بخش عمده ای از خوراک حداقل ۱۶ کارخانه  فولادی داخل کشور را تامین می‌کند. 

 به گفته شاهمرادی، حدود ۳۳ درصد از کل کنسانتره و ۲۵ درصد از کل گندله کشور در کارخانجات فرآوری و گندله سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تولید می‌شود. البته سهم گروه گل‌گهر از تولید کشور در بخش کنسانتره ۴۳ و گندله ۳۳ درصد است. لذا این شرکت بخش عمده‌ای از نیاز کنسانتره و گندله کارخانجات فولادی کشور را تامین می‌کند و نقش بی بدیلی در تامین زنجیره فولاد کشور ایفا می کند. 

چالش تامین سنگ آهن خام

حسین شاهمرادی ضمن اشاره به اینکه حدود ۳۳ درصد از کنسانتره تولیدی داخل کشور توسط گل‌گهر تولید می‌شود،گفت: این حجم از تولید مستلزم تامین حداقل ۲۸ میلیون تن سنگ آهن خام است که در حال حاضر فقط ۹ میلیون تن آن، از معدن شماره یک گل‌گهر که بهره برداری آن توسط ایمیدرو به گل‌گهر واگذار شده، تامین می‌شود و ما مجبور هستیم حدود ۷۰ درصد مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم. ذخایر باقی‌مانده منطقه معدنی گل‌گهر، حدود ۷۸۰ میلیون تن است که از این مقدار بر اساس قراردادهای موجود با ایمیدرو کمتر از ۲۰۰ میلیون تن بطور مستقیم و غیر مستقیم در اختیار گل‌گهر قرار می‌گیرد. به نظر می رسد توزیع ذخایر سنگ آهن گل‌گهر متناسب با میزان سرمایه گذاری، تولید و نیاز کارخانجات فرآوری این منطقه انجام نپذیرفته و این مسئله گل‌گهر را مجبور کرده تا بخشی از سنگ آهن خام مورد نیاز خود را از خارج از منطقه و حتی استان کرمان تامین کند که این موضوع قیمت تمام شده محصولات شرکت را بشدت افزایش و میزان تولید این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

معاون بازرگانی گل‌گهر معتقد است که اکتشاف و استخراج سنگ آهن مستلزم سرمایه گذاری کلان و زمان بر بوده و متاسفانه در سال‌های اخیر این حوزه مورد کم توجهی قرار گرفته است. ضمن اینکه ذخایر سنگ آهن و پهنه های معدنی در اختیار دولت و یا اشخاصی بوده که توان سرمایه گذاری در این حوزه را نداشته و لذا توسعه این بخش به عنوان اولین حلقه از زنجیره فولاد ، متناسب با حلقه های پایین دست خود صورت نگرفته است.

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته در موازنه زنجیره تامین ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، با کسری سنگ آهن خام مواجه هستیم و اگر برنامه ریزی و سرمایه گذاری لازم در بخش اکتشاف معادن جدید و استخراج آن انجام نشود، در آینده ای نزدیک مشکل تامین سنگ حادتر و مجبور به واردات آن خواهیم شد.

 وی در پایان اظهار داشت: شرکت گل‌گهر در زمینه اکتشافات، در سال‌های اخیر فعالیت‌های قابل قبولی انجام داده و اخیرا نیز در جهت تامین تجهیزات و نوسازی و توسعه ناوگان حفاری که یکی از مشکلات اساسی این حوزه است، اقداماتی را آغاز و امیدوار است با سرمایه‌گذاری در این بخش و ورود دانش و تکنولوژی جدید به شناسایی و اکتشاف ذخایر جدید و رشد این حوزه کمک کند. 

پربیننده ترین آقای "ف" مرد در سایه مناطق آزاد / طرح مجلس برای توسعه حیاط خلوت پشت پرده کاهش آمار قاچاق پوشاک از ۲.۷میلیارد دلار به ۵۰۰هزار دلار! / خودنمایی دوباره «نیوکالکشن‌» برندهای خارجی کالاهای وارداتی یک ماهه سه برابر شد / کدام کشور شریک اصلی ایران است؟ اصلاح ۲۶سرعت‌گیر صادراتی؛ گام اول دولت سیزدهم در حمایت از صادرات آماری خطرناک از روند سرمایه گذاری در ایران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گل گهر سرمایه گذاری سنگ آهن خام شرکت گل گهر میلیون تن داخل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۹۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علیرضا خردمند عصر پنجشنبه در حاشیه شورای اداری دزفول که با حضور استاندار خوزستان برگزار شد، گفت: سفر آقای حسینی محراب به این شهرستان ۴۰ مصوبه پیرامون طرح‌های اولویت دار اقتصادی، زیرساختی، عمرانی و خدماتی دزفول داشت که اجرای این طرح‌ها می‌تواند گره گشای بسیاری از مسائل شهرستان باشد.

وی افزود: نشست‌های متعددی پیش از سفر امروز استانداری خوزستان در استان برگزار و تمام طرح‌های اولویت دار شهرستان با حضور ادارات کل بررسی و نهایی شد.

خردمند با بیان اینکه زمان بندی اجرای این طرح‌ها تعیین و اجرای آنها در دستور کار استان و شهرستان است، ادامه داد: شورای برنامه ریزی دزفول ماموریت دارد تا ضمن جمع بندی اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح ها، روند تامین اعتبار این طرح‌ها را در استان دنبال کند.

فرماندار ویژه دزفول اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان در این نشست متعهد شد نسبت به آغاز حفاری ۷ حلقه چاه از ۱۰ حلقه چاه مورد تعهد اقدام و همچنین در اعتبارات امسال تمهیدات لازم برای اجرای ۷ کیلومتر خط انتقال از عباس آباد به شهر منتظران دزفول را اقدام کند.

وی می‌گوید: همچنین مصوب شد ۳ حلقه چاه در تعهد سازمان آب و برق خوزستان با توجه به نبود وجود شرکت کننده به صورت ترک تشریفات به پیمانکار واگذار و عملیات اجرایی حداکثر در ۲ ماه آغاز شود.

تصویب اجرای طرح کامل فاضلاب زیباشهر به قید فوریت

خردمند گفت: با توجه به تامین لوله‌های مورد نیاز بسیج سازندگی، در این نشست مقرر شد بسیج سازندگی خط لوله آب شهیون را از اعتبارات محرومیت زدایی اجرا و مطالبه‌های آن از محل مولدسازی پیگیری شود.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده برای رودخانه دز و برداشت آب غدیر از این رودخانه گفت: شرکت آب و فاضلاب خوزستان متعد شد طرح کامل فاضلاب زیباشهر دزفول به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز را به قید فوریت عملیاتی کند.

علیرضا خردمند ادامه داد: تامین هزینه اجرای شبکه آب و فاضلاب مسکن ملی در منطقه زیباشهر و مهرشهر، تکمیل اجرای طرح آبرسانی ۵ روستای دهنوباقر، حاجات، خوزینه باقر، خوزینه بالا و بنه عاطی، اجرای ۴ کیلومتر خط لوله ۶۰۰ میلیمتر از سیاه منصور به زندان و اجرای ایستگاه پمپاژ و مخزن آب آن، اجرای ۲.۵ کیلومتر خط لوله ۵۰۰ میلی متر فولادی و راه اندازی مخزن آب ۱۰ هزار مترمکعبی در منطقه آزادگان و همچنین ایستگاه پمپاژ مهر شهر از دیگر مصوبه‌های سفر استاندار به دزفول است.

تصویب ساخت ۲ مدرسه ۶ کلاسه در منطقه مسکن مهر زیباشهر

فرماندار ویژه دزفول افزود: تقویت ناوگان اتفاقات برق در سه منطقه شهر حمزه، زیباشهر و شهر چغامیش و همچنین تبدیل ۳۰۰ کیلومتر از سیم‌های برق به کابل‌های خودنگهدار دزفول از جمله تعهدات شرکت توزیع برق خوزستان برای اجرا در این شهرستان است که در شورای اداری دزفول به تصویب رسید.

وی ادامه داد: ایمن سازی جاده پامناز و لزوم تعریض و اجرای روکش آسفالت این جاده به طول ۳ کیلومتر، اصلاح و لکه گیری جاده بوالحسن به لب سفید و دژمحمدعلی خان به طول ۵ کیلومتر، اجرای عملیات آسفالت جاده دیونی و آبیدسره به طور ۸ کیلومتر و همچنین تامین و استقرار نیوجرسی در محور جاده پل چهارم تا سیاه منصور به طول ۳ کیلومتر از دیگر مصوبه‌های این شورا برای دزفول است.

خردمند می‌گوید: اجرای طرح روکش آسفالت آوج به سیاه منصور به صورت ترک تشریفات، اجرای عملیات روکش آسفالت به طول یک هزار و ۴۰۰ متر در محور آوج به میانرود و فعال نمودن طرح برای تعریض و آسفالت ادامه محور مذکور، برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار جاده دزفول به شوشتر به طول ۲۳ کیلومتر و همچنین فعال سازی کارگاه طرح دزفول به بن جعفر از دیگر طرح‌های مصوب این شورا بود.

وی افزود: تصویب و تخصیص اعتبار احداث آسفالت ۲ کیلومتر از مسیر دزفول به حمزه، تامین اعتبار جهت فعال نمودن طرح دزفول به سردشت (پاشنه زاگرس)، احداث ۲ باب مدرسه ۶ کلاسه در منطقه مسکن مهر زیباشهر علاوه بر ۲ باب مدرسه منطقه آوان شهر از جمله تعهدات اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به دزفول است که به تصویب رسید.

تصویب ساخت برج IT دزفول

فرماندار ویژه دزفول آغاز عملیات احداث برج فناوری ارتباطات را از جمله مصوبه‌های مهم این نشست دانست و گفت: با توجه به نیاز شهرستان دزفول به احداث برج IT (فناوری ارتباطات) مقرر گردید شرکت شهرک‌های صنعتی استان نسبت به آغاز عملیات اجرایی آن ظرف ۲ ماه اقدام نماید.

خردمند افزود: پیگیری برای تامین اعتبار ایجاد زیرساخت و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای روبه روی روستای المهدی دزفول، تامین اعتبار احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب و همچنین تجهیز و نوسازی اراضی بخش شهیون، احداث کانال‌های آبیاری و زهکشی منطقه عجیرب دزفول که می‌تواند منجر به تحول در این منطقه شود، از دیگر مصوبه‌هایی است که با حضور استاندار خوزستان نهایی شد.

وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در راستای اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری به خوزستان متعهد شد برای احداث شهرک صنعتی شماره پنج دزفول با وسعت یک هزار هکتار از طریق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیگیری و نسبت به اخذ استعلامات ۱۲ گانه اقدام کند.

موزه تاریخ طبیعی دزفول راه اندازی می‌شود


خردمند افزود: با توجه به تامین و تحویل ۷۰ هکتار زمین مورد نیاز جهت احداث و توسعه شهرک صنعتی شماره ۲ دزفول مقرر شد تا شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان، پیگیری لازم برای توسسعه زیرساخت‌ها و الحاق این قطعه زمین به شهرک صنعتی شماره ۲ اقدام کند.

فرماندار ویژه دزفول ادامه داد: به روزرسانی برآورد و پیگیری تخصیص اعتبار ترمیم و بازسازی و نگهداری پل ساسانی دزفول، پیگیری اخذ زمین و تامین اعتبار به منظور احداث و راه اندازی موزه تاریخ طبیعی دزفول و همچنین تامین اعتبار بهسازی و بازسازی و مرمت فضا‌های تاریخی بافت قدیمی دزفول از دیگر طرح‌های اولویت دار دزفول است که در این نشست به تصویب رسید.

دیگر خبرها

  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید