Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری در جهان اسلام به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارایه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه مصطفی(ص) توسط پارک فناوری پردیس با محوریت شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام، با هدف افزایش سطح همکاری و هم‌افزایی، زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی تمدن نوین اسلامی، ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان بنیانگذاری شد.

همچنین معرفی جایزه به‌عنوان یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی در سطح جهان را دنبال می‌کند،  این جایزه حوزه‌های علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم‌وفناوری زیستی و پزشکی، علم‌وفناوری نانو و کلیه زمینه‌های علم و فناوری را پوشش می‌دهد.

جایزه مصطفی(ص) در سال ۱۳۹۵ و در پانزدهمین مجمع عمومی کمیته علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) نیز مورد تقدیر وزیران علوم کشورهای اسلامی قرار گرفت، نشریه علمی ساینس نیز از این جایزه به عنوان نوبل اسلامی یاد کرده است.

این جایزه در چهار بخش علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات،  علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو،  کلیه زمینه‌های علم و فناوری برگزار می شود.

مراحل انتخاب و ارزیابی آثار در این جایزه به این صورت است که آثار برجسته معرفی شده به دبیرخانه جایزه در گروه‌های علمی تخصصی تأیید شده توسط کارگروه علمی، ارزیابی و داوری اولیه می‌شود و آثار دارای صلاحیت جهت انتخاب گزینه­‌های برتر در گروه‌های داوری نهایی با حضور دانشمندان برجسته بین‌المللی مورد بررسی قرار می­‌گیرند. سپس آثار برگزیده برای تصویب به شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص)  معرفی و سپس اعلان عمومی صورت می‌گیرد.

آثار برگزیده ضمن این‌که می‌بایست نوآورانه، بدیع و دارای اصالت باشند باید از تاثیر قابل توجهی در رفاه، امنیت و سلامت بشریت در قالب کاربرد مشخص و نتایج ملموس برخوردار بوده و توسعه‌دهنده مرزهای دانش باشند. همچنین صاحب اثر می‌بایست دارای حسن شهرت علمی و عمومی باشد.

برگزیدگان در هر حوزه علاوه بر دریافت لوح و مدال جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه نقدی نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل وقف و نذر علمی تامین می‌شود. این جایزه به آثاری تعلق ‌می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده است و دارای نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری باشد.

اولین دوره جایزه مصطفی(ص) در دی­ ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد که پروفسور عمر یاغی از کشور اردن و پروفسور جکی ای-رو یینگ از کشور سنگاپور برگزیدگان آن بودند.

دومین دوره جایزه مصطفی(ص) هم در آذرماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد که پروفسور سامی ارول گلنبه از کشور ترکیه و پروفسور محمدامین شکراللهی از کشور ایران استحقاق دریافت این جایزه را داشتند.

سومین دوره جایزه مصطفی(ص) نیز در آبان­ماه ۱۳۹۸ برگزار شد و این جایزه به پنج نفر از برترین­ های علم و فناوری جهان اسلام اعطا شد. در این دوره، پروفسور اوگور شاهین از کشور ترکیه و پروفسور علی خادم‌حسینی از ایران به جمع برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) پیوستند و همچنین پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، پروفسور حسین بهاروند از کشور ایران و دکتر محمد عبدالاحد از ایران، برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی سومین دوره این جایزه بین ­المللی بودند.

برچسب‌ها دانشمندان جهان اسلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشمندان جهان اسلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیدگان علم دانشمندان جهان اسلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیدگان علم علم و فناوری جایزه مصطفی ص جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۹۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

حسین نادری‌منش، رئیس پارک علم و فناوری تربیت مدرس، درباره فعالیت های انجام شده در فضای علمی ایران گفت: در ایران حدود ۴ نسل آموزشی و تحصیلی شکل گرفته است. نسل اول، نسل آموزشی است. اما نقطه شروع کار دانشگاه تربیت مدرس، نسل دوم آموزشی یعنی تربیت پژوهشگر است.

نادری منش اضافه کرد: نسل سوم و چهارم آموزش، نسلی است که دانشگاه های کارآفرینی و پژوهشگری را در کشور تشکیل داده است. 

وی افزود: در کشور حدود ۱۳ پارک علم و فناوری درحال فعالیت است که در این میان،  دانشگاه تربیت مدرس از جمله پارک های علم و فناوری  دارای گرید۲ است.

نادری‌منش به ظرفیت های فناورانه پارک تربیت مدرس اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸۰ شرکت مختلف در ۵ شاخه غذا، سلامت، انرژی، آی‌تی و زیست فناوری و بیو تکنولوژی در دانشگاه تربیت مدرس درحال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در سال گذشته به‌عنوان هاب تعاملات علمی بین المللی کشور با کشور های دیگر از جمله پارک علم و فناوری کشور ازبکستان شدیم.

وی یاد آور شد: هدف از برگزاری این همایش شناخت دو طرفه هر دوکشور از ظرفیت های علمی است، این شناخت می‌تواند منجر به شکل‌گیری صندوق‌های مشترک و برخی مراکز دیگر برای نشر بیشتر دانش و همکاری های علمی بین دو کشور ازبکستان و ایران شود.

نادری‌منش، اشاره کرد: امیدواریم محدودیت های تحریمی و علمی میان کشورهای دوست و همسایه از جمله ازبکستان، از بین برود.

رئیس پارک علم و فناوری تربیت مدرس در پایان گفت: فضای بین‌المللی یکی از مهم ترین فضاها برای ما است و امیدواریم بتوانیم همکاری های بین‌المللی دانشگاه های داخل کشور را با دانشگاه های ازبکستان گسترش دهیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است
  • اعطای جایزه ملی البرز به ۱۶۰۰ نخبه علمی
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • پروفسور‌های ضداسرائیل