Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در یادداشتی که در اختیار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس قرار داد، به نتایج نشست مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان اشاره و تاکید کرد که ایران نباید به فرایندهای آسیای مرکزی بی تفاوت باشد.

در این یادداشت آمده است در 28 سپتامبر سال جاری میلادی در شهر «ترکستان» قزاقستان نشست مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان برگزار شد که در آن مقامات پارلمانی آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، مجارستان و سایر کشورهای ناظر شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چارچوب این نشست، «اعلامیه ترکستان» به تصویب رسید که در آن برنامه توسعه همکاری‌های بین پارلمانی کشورهای ترک زبان ترسیم شده و همچنین بر ضرورت تعاملات در زمینه‌های امنیتی، فرهنگی، بشردوستانه و مبارزه با همه گیری کرونا و مسائل دیگر تاکید صورت گرفت.

ایجاد دانشگاه مشترک قزاقستان و ترکیه به نام «خواجه احمد یسوی» در شهر «ترکستان» و همچنین راه اندازی یک شبکه تلویزیونی شبانه روزی به تمام زبان‌های ترکی از نتایج عملی این نشست است.

انتظار می‌رود در اجلاس بعدی سران کشورهای ترک زبان در استانبول (نوامبر 2021) موضوعاتی مانند توسعه و تعمیق بیشتر همکاری‌های کشورهای عضو، از جمله مسائل امنیتی آسیای مرکزی در متن تحولات جاری افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.

باید گفت که به طور کلی، اقدامات همگرایانه کشورهای ترک زبان شرایط متناقضی را برای آسیای مرکزی به وجود آورده است. 4 کشور ترک زبان منطقه به دنبال ایجاد اشکال جدید همکاری و تعامل هستند در حالی که تاجیکستان به عنوان قوم آریایی، خارج از این فرایندهای همکاری قرار گرفته است. این همه بدون شک همزیستی و تاثیر متقابل فرهنگ‌های ترک و ایرانی را که قرن‌ها در این گستره بزرگ شکل گرفته نقض می‌کند.

اگر بخواهیم عینی‌تر صحبت کنیم، دقیقا این همزیستی فرهنگ‌ها و تأثیر متقابل آنها بوده است که امکان شکل گیری فرهنگ و ادب، علم و معارف را نه تنها برای مردم آسیای مرکزی، بلکه برای خود ترکیه نیز فراهم کرده است. حالا ترکیه به طور فعال به دنبال ترویج ایده همگرایی ترک تباران بر مبنای اشتراکات نژادی و زبانی برآمده و در آینده قصد اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی و حضور در عرصه‌های امنیتی در منطقه را دارد.

ترکیه به گونه‌ای تلاش می‌کند آنچه را که در زمان امپراتوری عثمانی دست نیافتنی بود، انجام دهد؛ به عبارتی در آسیای مرکزی حضور فعال داشته باشد و به نیروی پیشرو و هدایت کننده در جهان ترک تبدیل شود.

این نکته قابل توجه است که طی سال‌های گذشته، در چارچوب همگرایی ترکی به طور متناوب شهرهایی مانند «بخارا»، «سمرقند» و اکنون «ترکستان» شهرهای فرهنگی، تمدنی و مذهبی ترک نامیده شدند. بسیار شگفت آور است که در فرایند شکل گیری «نگاه جدید نسبت به میراث تاریخی، فرهنگی و مذهبی ترک» به طور کامل از عنصر فارسی یا ایرانی به عنوان منبع دانش، علم، فرهنگ و دین صرف نظر شده است.

گذشته از آنکه تاجیکستان بخشی جدایی ناپذیر از آسیای مرکزی بوده و ایران نیز منبع و بخش اصلی و مهمی از میراث مشترک تاریخی، فرهنگی و مذهبی آسیای مرکزی است، اما فرایند همگرایی ترکی در مسیر کاهش تدریجی اهمیت نفوذ تاریخی ایران قرار داده شده است.

اگر در آینده وضعیت در این جهت ادامه یابد، پس ممکن است شاهد شکل گیری یک رویکرد تاریخی جدید در آسیای مرکزی بشویم.

اما پرسش مهم این است که آیا از راه چنین تلاش‌هایی می‌توان تاریخ را تغییر داد و از هرگونه اشاره‌ای به نقش بی تردید فارس‌ها (ایرانی‌ها) در توسعه دین، ​​علم، فرهنگ در آسیای مرکزی به طور کامل منصرف شد؟ آیا ایران باید نسبت به اینکه از حافظه تاریخی به تدریج نقش دانشمندان و متفکران ایرانی در روند توسعه و تعالی مردم منطقه حذف می‌شود، ناظر و ساکت بماند؟

معتقدم که در حال حاضر و به خصوص با توجه به آغاز روند عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصت و زمان تشدید فعالیت‌های دیپلماسی و به ویژه دیپلماسی فرهنگی «تهران» در منطقه فرا رسیده است. بنابراین ایران در قیاس با ترکیه دارای مزیت‌های غیرقابل انکاری است، زیرا حضور جمهوری اسلامی در منطقه از طریق سازمان همکاری‌های شانگهای نهادینه شده است، در حالی که ترکیه تلاش می‌کند با کمک فرآیندهای همگرایی در جهان ترک، به موقعیت به اصطلاح «مشروع» در منطقه دست پیدا کند.

با این وجود، ترکیه ضمن تلاش برای تبدیل شدن به یک عامل مهم نفوذ در آسیای مرکزی، همچنان باید نقش و مواضع روسیه و چین در منطقه را در نظر بگیرد، زیرا این دو کشور دارای سطحی از نفوذ در منطقه هستند که نقش و نفوذ همگرایی ترکی را می‌توانند به میزان قابل توجهی کاهش داده و آن را محدود به چارچوب‌های تعاملات فرهنگی کنند.

با این وجود بعید به نظر می‌رسد که شورای ترک نسبت به رویکردهای خود در قبال تاریخ و فرهنگ تجدید نظر کند. همچنین بعید است که تاجیکستان با توجه به عنوان این شورا تمایلی برای عضویت و حتی عضویت ناظر در آن داشته باشد.

با این وجود، اکنون و به ویژه پس از بهبود روابط با تاجیکستان، برای ایران وضعیت بسیار مطلوبی در آسیای مرکزی در حال شکل گیری است. می‌توان این پیش بینی را داشت که تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بازگرداندن سطح قبلی همکاری‌های بین «تهران» و «دوشنبه» نه تنها بر وضعیت روابط بین دو کشور، بلکه بر کل منطقه تأثیر بسیار مثبتی به جای خواهد گذاشت.

به عنوان مثال «بیشکک» نسبت به این خبر که ایران آماده واگذاری قطعه زمینی برای قرقیزستان در بندرعباس است، واکنش بسیار مثبتی نشان داد که این امر چشم اندازهای بسیار جذابی را برای توسعه بیشتر روابط اقتصادی بین کشورها باز می‌کند.

با این وجود ضمن صحبت از منافع ایران و ترکیه و در نظر گرفتن احتمال اجرای سیاست‌های فعال جمهوری اسلامی در منطقه، باید این نکته را در نظر داشت که برای کشورهای آسیای مرکزی جلوگیری از تجزیه بیشتر منطقه بر مبنای تعلق قومی و فرهنگی بسیار مهم است.

برعکس، ایجاد فضای همکاری و تعامل به نفع دولت‌های منطقه خواهد بود که در این راستا تاریخ و فرهنگ مشترک می‌تواند سنگ بنای ایجاد چنین فضایی باشد.

به اعتقاد ما، ایران از راه طرح ابتکار خود برای ایجاد یک بستر مشترک فرهنگی و تاریخی همکاری در آسیای مرکزی که از یک سو مبتنی بر اصول حفظ واقعیت تاریخی در رویکردهای مربوط به میراث تاریخی و فرهنگی مشترک مردم منطقه باشد و از سوی دیگر زمینه برای توسعه میراث مشترک فرهنگی ایرانی و ترکی در شرایط کنونی را فراهم کند، می‌تواند و باید علیه سیاست انشعاب منطقه بر اصل تعلق قومی و زبانی (همگرایی ترکی) نقش ویژه‌ای ایفا کند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: آسیای مرکزی ترکیه ایران کشورهای ترک زبان میراث ایرانی کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی همگرایی ترک شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است