Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحولات مرزی ایران و آذربایجان/ تفاهم ایران و عربستان/ رای اعتماد دولت به رئیس جدید بانک مرکزی/ دیدار امیرعبداللهیان با لاوروف و... از موضوعات و اخبار پربازدید تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توییت محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی خطاب به رجب طیب اردوغان در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آصفری به با یاداوری پانزدهم تموز به رئیس جمهور ترکیه نوشت: ‏آقای ‎رجب طیب اردوغان، اگر پانزدهم تموز را فراموش کردی، مردم ‎ترکیه آن شب را خوب بخاطر دارند، که اگر اقدامات ‎ سردار سلیمانی در نجاتت از ‎ کودتا نبود الان دیگر نام و نشانی نداشتی که بخواهی رجزخوانی کنی. ‏بدان که ‎یوم الله ها تکرار خواهند شد و آن زمان دیگر دیر شده است و همانگونه که‎ آمریکا و ‎ اسرائیل از مبارک و مرسی و ‎صدام حمایت کردند از تو نیز حمایت خواهند کرد.

تحولات اخیر در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان و واکنش های صورت گرفته توسط دو کشور هم در تحلیل یک کارشناس مسائل بین الملل مورد بررسی قرار گرفت.

عماد آبشناس با تاکید بر این که اسرائیل پشت پرده اتفاقات اخیر و تحولات آذربایجان قرار دارد، گفت: این اتفاقات قمار بزرگی است که آذربایجان انجام می دهد و ممکن است به نابودی اش منجر شود. آنهایی که به مسائل منطقه وارد هستند می دانند آذربایجان در حد و اندازه ای نیست که بخواهد برای ایران ایجاد مزاحمت کند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

هیئتی از کمیسیون امنیت ملی از مرزهای شمال غرب بازدید می‌کند

تحلیل محیط سیاسی امنیتی قفقاز از منظری دیگر

سفیر اسرائیل در روسیه هرگونه حضور این رژیم در قره باغ را تکذیب کرد

***

جزئیاتی درخصوص تفاهمات ایران و عربستان در گزارشی از پایگاه خبری عربی پست هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

این رسانه عربی بعد از تایید خبر برگزاری مذاکرات میان ایران و عربستان از سوی دو کشور به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شد که تهران و ریاض بعد از چهار دور مذاکره به تفاهماتی رسیده اند که از مهم ترین آن ها می توان به توقف حمایت های عربستان از گروه های معارض ایرانی، سرمایه گذاری عربستان در عراق و سوریه ، ایجاد جاده بین المللی میان مشهد-کربلا و مکه و همچنین بازگشایی سفارت های دو کشور اشاره کرد.

در جلسه امروز هیات وزیران هم که به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، علی صالح‌آبادی که از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی معرفی شده بود، از دولت رای اعتماد گرفت.

رئیس جمهور پس از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نقش بانک مرکزی درحفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم بسیار اساسی است، گفت: بانک مرکزی باید به صورت جدی بر عملکرد بانک‌ها نظارت دقیق و نه نظارت توصیه‌ای داشته باشد.

رئیسی در ادامه همین جلسه با اشاره بر ضرورت ثبات هرچه سریعتر در بازار گفت: پس از موفقیت اولیه در واکسیناسیون گسترده، این روزها اولویت اول بنده تنظیم بازار کالاهای اساسی است،  از معاون اول خواسته‌ام جلسات ستاد تنظیم بازار را به صورت منظم و مستمر تشکیل دهد و اگر لازم بود خودم نیز در جلسات حضور خواهم یافت تا بتوانیم هرچه سریع‌تر در بازار ثبات ایجاد کنیم.

دیدار و رایزنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با همتای  روس در محل وزارت خارجه روسیه هم از دیگر اخبار پربازدید بود.

امیرعبداللهیان در دیدار خود با لاوروف بر عزم و اراده ایران جهت جهش روابط بین دو کشور در حوزه های مختلف  تاکید کرد و افزود:  در  سیاست همسایگی دولت جدید در ایران، روسیه جزو اولویت‌های تهران است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از دیدار و رایزنی روسای‌جمهور ایران و روسیه در پایتخت یکی از دوکشور در آینده نه چندان دور خبرداد و گفت: روند بررسی مذاکرات وین هم در دولت جدید ایران در حال اتمام و نهایی شدن است و  به زودی گفت وگوهای وین از سر گرفته می شود.

سرگئی لاوروف نیز در جریان دیدار با  امیرعبداللهیان بر اهمیت اجرای برجام و از سرگیری مذاکرات وین تاکید کرد و گفت: برجام باید بدون اضافه شدن  موضوع جدیدی و به صورت کامل اجرا شود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین  با بیان اینکه ما موافق برجام و مذاکرات وین  هستیم ، ادامه داد : مسائل منطقه باید خارج از برجام بررسی شود و مشروط کردن این مذاکرات به مسائل منطقه  درست نیست.  البته هدف فقط برگزاری مذاکرات نیست و  باید آمریکا نیز  به تعهدات خود در این زمینه عمل کند و تحریم ها علیه ایران  در عرصه‌های مختلف  را لغو کند .

گزارش تاریخی ایسنا،  به مناسبت هفتمین روزِ درگذشت پروین خلیلی همسر آیت الله سیدموسی صدر معروف به امام موسی صدر است نیز از پربازدیدهای بامداد امروز بود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم با استناد به گزارش های رسانه ای، مدعی شد یک فرد ایرانی در جریان عملیاتی که موساد برای پیدا کردن یک افسر مفقود نیروی هوایی اسرائیل انجام داده بود، ربوده شده و پس از بازجویی در آفریقا، آزاد شده است.

این روزنامه همچنین به نقل از رسانه های قبرس گزارش داد، مقامات این کشور بر این باورند که ایران پشت ماجرای تلاش برای ترور چند تاجر اسرائیلی در قبرس قرار نداشته است.

اکنون رسانه های قبرس گزارش داده اند که مقامات این کشور معتقدند ایران در پشت قضیه تلاش برای ترور تجار اسرائیلی نبوده و ادعای صهیونیست ها، ازجمله نخست وزیر این رژیم علیه ایران را رد کردند.

در بخشی از این گزارش با عنوان "سر به تیرهِ تراب گذاشت و یارش از دَر نیامد" آمده است: موسی صدر ۱۳ سال قبل از سر به نیست شدنش در لیبی غزلی به اسم «مهتاب» برای همسرش سرود. ابیات این غزل به نحوی سروده شد که با گرفتن حروف اول هر مصرع، اسم و اسم فامیل پروین خلیلی، همسرش تشکیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و آذربایجان ایران و عربستان بانك مركزي حسين اميرعبداللهيان سرگئی لاوروف بانک مرکزی وزیر امور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۰۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید سه‌شنبه صبح (۱۱ اردیبهشت) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم با هدف تأمین پایدار و رفع ناترازی گاز کشور و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی، اقدام‌هایی گسترده را طرح‌ریزی و اجرا کرده است. در این زمینه می‌توان به امضای قرارداد و اجرای طرح‌های توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، توسعه گام نخست میدان گازی کیش، پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، طرح ضربتی توسعه میدان‌های گازی شرکت نفت مناطق مرکزی و.... اشاره کرد.

شرکت ملی نفت ایران برای تحقق این اهداف و توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدام‌ها، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج همیشه فارس با تخمین حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید حدود روزانه ۱۲۸ میلیون مترمکعب گاز با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مطالعات تفاهم‌نامه‌های یادشده و امضا و اجرای کامل قراردادهای طرح‌های یادشده، ضمن افزایش تولید گاز کشور و رفع ناترازی، ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای محل اجرای طرح‌ها ایجاد شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها یک درصد از حجم سرمایه‌گذاری یادشده برای انجام مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز صرف خواهد شد.

در این طرح‌ها، برای نخستین بار هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تأمین پایدار خوراک مورد نیاز مجموعه‌های به مطالعه و توسعه بالادستی میدان‌های گازی کشور می‌پردازند که گامی مؤثر برای تأمین مطمئن و پایدار خوراک این صنایع، استفاده از سرمایه‌های انباشته‌شده در این مجموعه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع پتروشیمی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌های توسعه میدان‌های گازی «زیره و خارتنگ» و ساختار اکتشافی «دارنگ»، توسعه میدان‌های گازی «سفید زاخور، سفید باغون و هالگان»، توسعه مخازن «خامی زیلایی و کارون» و جمع‌آوری گازهای همراه مسجدسلیمان، توسعه میدان گازی «عسلویه غربی» و ایستگاه تقویت فشار کنگان، توسعه مخازن «خامی شهیدان، زیلایی و کارون»، توسعه میدان‌های گازی «میلاتون و رودک، بینک و رگ سفید» و توسعه میدان‌های گازی «اهواز و مارون خامی» با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد صنعت نفت امضا می‌شوند.

کد خبر 6092488

دیگر خبرها

  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد