Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@04:35:19 GMT

تهدیدی که می تواند به فرصت تبدیل شود!

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۰۱۰۳

‎چندی پیش موضوع « وارادات لوازم خانگی» به دغدغه آن دسته از تولیدکنندگان داخلی تبدیل شد که در سه سال گذشته رقیبی برای عرضه محصولات خود نداشتند؛ تهدیدی که با دستور اخیر مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات خنثی شد، هرچند تبدیل آن به فرصت بستگی به همت تولیدکنندگان و افزایش کیفیت کالاها دارد.

به گزارش تابناک، از میانه شهریور ماه بحث واردات لوازم خانگی کره‌ای ال جی و سامسونگ به جای پرداخت بدهی‌های کره جنوبی به ایران در رسانه‌های مختلف بدین شکل مطرح شد که آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران به کره و شرکت‌های کره جنوبی مجوز داده که بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند، اما در این مجوز قید شده که شرکت‌های جدید امکان صادرات محصولات خود به ایران را ندارند و همان شرکت‌های پیشین ال‌جی و سامسونگ باید محصولات خود را به ایران صادر کنند؛ اخباری که در منبع انگلیسی آن اشاره ای به دو شرکت نشده منتها گمانه‌زنی‌هایی از واردات لوازم خانگی کره‌ای بعد از توافق با کشورهای غربی مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گمانه زنی ها به جایی رسید که علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی ۱۴ شهریور در تذکری گفت: «شنیده شده دو شرکت سامسونگ و ال جی می خواهند با شرایط عجیب و غریب به کشور برگردند؛ روزی که ما به سامسونگ و ال‌جی نیاز داشتیم آن ها ایران را رها کردند و رفتند حالا هم پذیرفتنی نیست که به جای پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و با فضایی که آمریکایی‌ها باز کرده‌اند، محصولات کره‌ای وارد کشورمان شود.»

سلیمی این را هم اضافه کرد که «دولت نباید اجازه دهد سامسونگ و ال‌جی به کشور برگردند چون آن ها به ما خیانت کردند.»

منظور از «خیانت» دو شرکت کره ای ال جی و سامسونگ به اقدام آن ها در ترک ایران در دو سال گذشته بر می گردد که با تشدید تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی پلاس و سام تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. بنابراین کالاهای برند ال جی و سامسونگ موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شوند و گارانتی ندارند.

حالا جمعی از تولیدکنندگان داخلی در نامه ای به رهبر انقلاب نگرانی خود را درباره‌ی گشایش واردات محصولات لوازم خانگی خارجی بعضی از شرکت‌های کره‌ای بیان کرده و از ایشان درخواست چاره‌جویی کردند.بر همین مبنا مقام معظم رهبری براساس رویه همیشگی خود در حمایت از تولید ملی، ضمن تایید درخواست تولیدکنندگان ایرانی در نامه‌ای خطاب به رییس جمهوری چنین تاکید کردند: «این‌ موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر -گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی- راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکتهای لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند. جدا جلوی این مشکل را سد فرمایید.»

پیرو این نامه نیز ابراهیم رییسی رئیس جمهوری، دستور جلوگیری از واردات را به وزرای صنعت، معدن، تجارت و اقتصاد ابلاغ کرد البته شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ را تصویب کرده بودند که با دستور فعلی رییس جمهوری این مصوبه همچنان اجرایی می شود.

دستور مقام معظم رهبری و ابلاغ آن توسط رییس جمهوری با استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد که پیش از این نیز با امضای بیانیه ای بر لزوم جلوگیری از واردات لوازم خانگی خارجی به خصوص دو برند کره ای تاکید کرده بودند.

در همین باره احمد نادری نماینده تهران دستور رهبری را درخشان و هوشمندانه تعبیر کرد و گفت: طبیعتاً کسانی که نسبت به کشور و مردم ایران بدعهدی و بدقولی کردند باید بدانند که این واکنش یک واکنش کاملاً جدی است. کشور و شرکت‌های کره‌ای در زمان تحریم بدعهدی و بدقولی کردند و پشت ایران را خالی کردند لذا قاعدتا ما هم باید واکنش نشان می‌دادیم و کالاهای آن‌ها را تحریم کنیم.

علی حدادی نماینده ساوجبلاغ نیز تولید داخلی را مساله مهمی برای کشور خواند و افزود: دستور رهبر انقلاب، دستور ویژه ای است که باید مسوولان به آن توجه کنند چون ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای در راستای حمایت از تولید داخل است.

او با اشاره به توانمندی های کشور اظهار کرد: باید با حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران و تولید داخل به سمت و خودکفایی در تولید محصولات مختلف رویم چون رونق تولید به معنای ایجاد اشتغال و تشویق تولیدکنندگان و همچنین افزایش رقابت پذیری و به بهبود کیفیت محصولات ایرانی است.

علی بابایی نماینده ساری نیز درباره چرایی ممنوعیت لوازم خانگی کره ای گفت: واردات لوازم خانگی کره‌ای در شرایط فعلی یک تیر و دو نشان برای چشم بادامی‌هاست، هم به جای پول‌های بلوکه شده تولیدات خود را به فروش می‌رسانند و هم جلوی رشد صنایع رقیب در ایران را می‌گیرند که البته هر دو تیر به قلب اقتصاد و تولید ایران اصابت خواهد کرد.

طبیعتا ممنوعیت واردات، بستری برای عرضه گسترده تولیدات داخلی آن هم بدون رقابت با محصولات خارجی را فراهم می کند، در این وضعیت انتظار می رود تولیدکنندگان داخلی با افزایش کیفیت و مشتری مداری رضایت حداکثری جامعه را فراهم کنند؛ موضوعی که مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار هم به آن اشاره داشت و گفت: «با توجه به فرصت ایجاد شده برای تولیدکنندگان لوازم خانگی، وزارت صمت برنامه ایی فوری برای بالا بردن کیفیت، کاهش قیمت و افزایش تولید ارائه دهد. حمایت برای یک دوره زمانی مشخص مناسب است اما در ادامه راه رقابت پذیری هم در بعد کیفیت و هم هزینه شرط موفقیت است.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه صفر علی سلاجقه حسن یزدانی امیرحسین زارع کامران قاسم پور فتحعلی اویسی تهدید فرصت لوازم خانگی اعمال ماه صفر علی سلاجقه حسن یزدانی امیرحسین زارع کامران قاسم پور فتحعلی اویسی واردات لوازم خانگی کره ای ال جی و سامسونگ کره جنوبی دو شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۰۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • موسویان: «فراخوان بزرگ» تبدیل به «فضاحت بزرگ» شد
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند