Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل اسبق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در هر صنعتی که به صورت صرف از آن‌ها حمایت مطلق کردیم هیچگونه خلاقیت، نوآوری، افزایش سهم بازار، ایجاد مزیت نسبی، سرریز کردن تکنولوژی، افزایش اشتغال و سرک کشیدن در بازار‌های بین المللی را شاهد نبودیم.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای فرصت دادن به رونق و رشد صنعت نوپای لوازم خانگی در ایران موضوعی است که تولید کنندگان این بخش از رهبر معظم انقلاب درخواست کردند، موضوعی که از سوی دفتر ایشان پذیرفته و به دولت ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این سوال مطرح است که با ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور، این صنعت می‌تواند رشد کند و همچون صنعت خودروسازی به انحصار کشنده‌ای مبتلا نشود که چالش‌های دیگری را بر خود و بر مصرف کننده داخلی تحمیل کند؟! بهروز علیشیری؛ معاون اسبق وزارت اقتصاد و کارشناس مسائل توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در همین رابطه به چند پرسش دانشجو پاسخ داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.


علیشیری در رابطه با ممنوعیت واردات لوازم خانگی ابلاغیه از طرف دفتر مقام معظم رهبری به دانشجو گفت: ابلاغیه جدید مقام معظم رهبری در حمایت از صنایع لوازم خانگی داخلی را از دو منظر می‌توان مورد تحلیل قرار داد. منظر نخست حمایت از صنایع داخلی است که در راستای سیاست‌های استراتژی جایگزینی واردات و حمایت از صنایع داخلی قلمداد می‌شود. برپایه این سیاست، صنایع داخلی در برابر هجوم کالا‌ها و خدمات خارجی که مزیت بالا و تولید انبوه دارند و با هزینه‌های کمتری تولید می‌شوند و فضای صادراتی بیشتری را تسخیر می‌کنند، قابل رقابت نیستند.

رئیس کل اسبق سازمان سرمایه‌گذاری افزود: دولت‌ها معمولاً در قالب این استراتژی از دو ابزار نظام سهمیه‌بندی و یا استفاده از تعرفه‌های گمرکی یا دیوار‌های تعرفه‌ای استفاده می‌کنند تا از صنایع داخلی خود حمایت کنند. این دستور در بخش نخست تحلیلی، در راستای حمایت از صنایع داخلی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابل تفسیراست.

علیشیری استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: ویژگی دوم را می‌توان به بازار کالا‌ها و خدمات ایرانی ارتباط داد. متأسفانه ما به صورت بسیار بی معنی در سال‌های اخیر بازار داخلی خود را به کاملا در اختیار شرکت‌های بزرگ آسیایی و اروپایی قرار دادیم، بدون اینکه آن‌ها برای به دست آوردن چنین بازار بزرگی برای ما مزیت بلند مدت بیاورند. شرکت‌های کره‌ای به دلیل اینکه ایران دارای سیاست صنعتی مشخصی نیست و راهبرد توسعه صنعتی مشخصی ندارد، به طور طبیعی بازار ما را قرق کردند. هر کشوری که استراتژی و سیاست صنعتی درستی نداشته باشد قطعا سیاست تجاری مناسبی هم ندارد، لذا نمی‌داند با دنیا چگونه باید مراوده کند! دنبال چیست و چه می‌خواهد!

معاون اسبق وزیر اقتصاد توضیح داد: این روند باعث شده بود که بازار ما قرق شرک‌های چند ملیتی و بزرگی از جمله سامسونگ و ال جی شود. شرکت‌های سامسونگ و ال جی هیچگونه تعهد درازمدتی برای حضور در بازار ایران نداشتند و در بازار ما می‌تاختند. به گونه‌ای که در خیابان جمهوری از ابتدای میدان جمهوری تا میدان بهارستان در وسط بلوار، شاهد پرچم‌های تبلیغاتی و سامسونگ و ال جی بودیم که برای فروش محصولات خود تبلیغ می‌کردند. به این می‌گویند لمپنیسم تجاری!

وی ادامه داد: بعد از تشدید تحریم‌های آمریکا به این خاطر که شرکت‌های کره‌ای استراتژی بلند مدتی در بازار ایران نداشتند و صرفا به دنبال دلالی و فروش محصولات خود از طریق واسطه‌های داخلی بودند، لذا با یک فشار تحت عنوان فشار‌های بین المللی و تحریم ها، همه بازار ایران را رها کردند و رفتند. این در حالی است که آن دسته از شرکت‌ها که با اهداف بلند مدت وارد اقتصاد ایران شدند، شرکت‌های مختلفی مثل رنو اینترنشنال و ... شرکت تولید لوازم خانگی و شرکت‌های خارجی موجود در بازار ایران در تولید دستمال‌های کاغذی و سایر محصولات، چون استراتژی بلندمدتی برای حضور در بازار‌های ایران تدوین کرده بودند در بازار ایران ماندند. اما شرکت‌هایی که برای بزن و دررو در بازار ایران آمده و بازار ایران را تسخیر کرده بودند بلافاصله از بازار ایران خارج شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استراتژی عدم واردات لوازم خانگی خارجی به کشور می‌تواند منجر به گسترش صنایع داخلی و به طور خاص صنعت لوازم خانگی شود، ادامه داد: این موضوع درست نیست. در این رابطه می‌توان گفت به طور طبیعی در فرایند تاریخی توسعه کشور‌ها نشان داده شده استراتژی جایگزینی واردات قطعاً باید هدف‌گذاری شده، سیاست گذاری شده و زمان‌مند و برنامه محور دنبال شود. در غیر اینصورت این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد. همانطور که در سایر صنایع و خدماتی که ما به صورت صرف از آن‌ها حمایت مطلق کردیم هیچگونه خلاقیت، نوآوری، افزایش سهم بازار، ایجاد مزیت نسبی سرریز کردن تکنولوژی، افزایش اشتغال و سرک کشیدن در بازار‌های بین المللی و اشتغال مورد انتظار را شاهد نبودیم.


بهروز علیشیری کارشناس توسعه و تجارت اضافه کرد: این در حالی است که استراتژی و ابلاغیه در قالب یک بسته سیاستی صحیح می‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند. این بسته سیاستی و ابلاغیه مقام معظم رهبری باید به وسیله دولت پردازش شود. یعنی دولت باید یک استراتژی ورود و یک استراتژی خروج تعریف کند.

وی درباره چگونگی و شروط حمایت از صنایع داخلی نیز گفت: شما تا ابد نمی‌توانید به برخی از شرکت‌های داخلی در هر بخش اجازه دهید بازار ایران را در دست بگیرند و بازار ایران در انحصار آن‌ها باشد بدون اینکه مسئولیت اجتماعی حمایت از مصرف کننده را داشته باشند. به این خاطر به نظر می‌رسد مشق دولت آقای رئیسی در این موضوع تازه آغاز شده است. مشق دولت این است که تمام شرکت‌های بزرگ تولید صنایع لوازم خانگی داخلی را دعوت کند به علاوه انجمن‌های موجود را و برای آن‌ها استراتژی مشخص بنویسید و تعریف کند. در استراتژی تدوین شده باید از آن‌ها تعهداتی هم گرفته شود.

وی در این باره توضیح داد: اولین تعهد این است که این شرکت‌ها باید بدانند که حمایت مطلق دائمی از آن‌ها به عمل نمی‌آید، بلکه حمایت‌ها زمانبندی دارد و ممکن است ایران در یک دوره زمانی از این مسئله خارج شود. دوم اینکه این دسته از شرکت‌ها باید متعهد شوند از طریق مکانیزم‌های داخلی و بین المللی کیفیت محصولات خود را در حد ظرفیت‌های استاندارد بین المللی در یک ظرف مشخص افزایش دهند.

علیشیری ادامه داد: نکته سوم این است که این شرکت‌ها باید موظف شوند قیمت‌هایی که امروز در زمان ابلاغیه وجود دارد زیر نرخ تورم افزایش پیدا کند و قیمت‌ها نجومی نشود. چهارم اینکه متعهد شوند با این دسته از شرکت‌هایی که بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار گرفته اند، مذاکره کنند و به عنوان یک شریک خارجی در سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری مشترک با آن‌ها عمل کنند و این قول را بدهند که بخشی از بازار ایران را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و بخش دیگر را صادر کنند. ضمن اینکه این دسته از شرکت‌ها برپایه پروتکلی که دولت باید تعریف کرده باشد همزمان با ابلاغ ابلاغیه مقام معظم رهبری اقدام کنند.

وی دراین باره تصریح کرد: اینگونه شرکت‌ها باید موظف شوند در ظرف زمانی مشخصی بازار ایران را پوشش دهند. همچنین به بازار‌های صادراتی سرک بکشند و کنترل یا ظرفیت کیفی محصولات خود را ارتقا دهند. همچنین قیمت‌های خود را افزایش ندهند بلکه نزولی کنند و این که بر پایه اصل مزیت نسبی و صرفه مقیاس، قیمت‌ها بایستی کاهش پیدا کند و چهارم اینکه به سمت گفتگو با سرمایه‌گذاران خارجی حرکت کنند تا از طریق ادغام یا انتصاب از طریق سرمایه‌گذاری مشترک یا سایر رویه‌های مشترک شراکت برای تولید داخلی، ایجاد رقابت وافزایش صادرات صورت بگیرد.

علیشیری در پایان بحث خاطر نشان کرد: در غیر این صورت سیاست ممنوعیت واردات و حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی با شکست مواجه خواهد شد، انحصار شکل خواهد گرفت، زمینه ساز رشد قاچاق خواهد بود و شما یک رانت قطعی بدون عوض را به عده‌ای تقدیم کرده اید؛ بدون آن‌که منافع ملی و راهبرد برونگری را هدف گیری کرده باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لوازم خانگی ممنوعیت واردات صنعت سامسونگ ال جی انحصار تولید داخلی صادرات حمایت از صنایع داخلی مقام معظم رهبری سامسونگ و ال جی ممنوعیت واردات دسته از شرکت ها بازار ایران بازار ایران سرمایه گذاری شرکت ها محصولات خود لوازم خانگی بین المللی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۰۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 

ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: شرکت گاز استان کردستان ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرده است.

احمد فعله گری امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در جمع خبرنگاران استان، صنایع را از مهمترین رکن های هر جامعه برای افزایش تولید عنوان کرد و افزود: شرکت گاز استان کردستان ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرده است.

وی رونق صنعت را نشانه توسعه هر استان عنوان کرد و افزود: اهمیت اصلی و واقعی گاز طبیعی با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل به هزاران نوع کالای با ارزش اقتصادی در بخش صنعت بعنوان ماده اولیه و یا منبع انرژی ظاهر می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: نیاز روزافزون به گاز برای تأمین انرژی و سوخت و همین‌طور ارز حاصل از فروش و صادرات برای سرمایه گذاری و راه اندازی صنایع مادر و زیربنایی در کشور، اندیشه تمرکز بخشیدن فعالیت‌های مرتبط با صنعت گاز را تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۸۹۲ واحد صنعتی استان مشمول قانون مصوبه شورای اقتصاد شدند، بیان کرد: این تعداد واحد در مجموع سالانه مصرف کننده ۵۶ میلیون لیتر فرآورده های نفتی بودند که با برنامه ریزی مدون، تمام صنایع پر مصرف تا پایان سال جاری به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل می شوند.

فعله گری به تعداد صنایع گازدار شده مصوبه شورای اقتصاد تا پایان فروردین ماه اشاره و بیان کرد: تاکنون ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد گازدار شده اند که با تحت پوشش قرار گرفتن این تعداد صنایع سالانه در مصرف ۵۲ میلیون لیتر سوخت های مایع صرفه جویی می شود.

وی  یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰ واحد صنعتی به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شد که برای گازرسانی به این تعداد واحد صنعتی و تولیدی ۳۸ کیلومتر شبکه گذاری انجام گرفته است.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر با گازرسانی به ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی که با حجم شبکه گذاری ۶۳۰ کیلومتر انجام گرفته و با گازرسانی به این واحدهای تولیدی و صنعتی ۹۳ درصد حجم جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت های مایع محقق شده که در سال جاری با گازرسانی به اهداف پیش بینی شده این حجم جایگزینی به ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش بهره مندی واحدهای صنعتی از انرژی مطمئن و در دسترس را موجب افزایش تولید و اشتغال زایی پایدار عنوان کرد و گفت‌: با پروژه‌هایی که در بخش گازرسانی به واحدهای صنعتی فعال است تا پایان سال جاری تعداد دیگری از واحدهای صنعتی به چرخه مصرف کنندگان گاز طبیعی می‌پیوندند.

فعله گری افزود: در سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی برای گازرسانی به ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی صورت گرفته که تا پایان فروردین ماه تعداد ۳ واحد صنعتی به صف مصرف کنندگان گاز طبیعی افزوده شده اند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پاپان افزود: ناگفته نماند که منابع عظیم گاز ایران می‌تواند در تحقق اقتصاد ملی و یا اصلاح اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند. کارکرد و نوع فعالیت تمام مولفه‌های اقتصادی در حمایت از تولید داخلی نقش اساسی دارد، اما در این میان جایگاه صنایع و فعالیت‌های صنعتی، نقشی حساس را به خود اختصاص داده است و امروزه در اکثر کشورهای جهان صنعت و تولیدات صنعتی، نقش مهمی در تولید ملی و رشد اقتصادی جامعه دارد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان