Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، بسیاری از کاربرد‌های نوین ارتباطی نیازمند بکارگیری شبکه‌های ترکیبی هستند که این شبکه‌ها می‌توانند شامل ماهواره‌ها، شبه ماهواره‌ها (HAPS)، پهپاد‌ها و سیستم‌های ارتباطی زمینی باشند.

هر یک از این موارد مزایا و پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و پوشش کاربرد‌های متنوع نیازمند استفاده بهینه از مزایای تمامی این عناصر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با توجه به امکان استقرار سریع پهپاد و حادثه خیز بودن کشور، یکی از کاربرد‌های مهم این وسیله می‌تواند برقراری ارتباط در شرایط بحران باشد. خصوصاً در موارد بکارگیری ماهواره‌ها در شرایط بحران، پهپاد‌ها به واسطه امکان کنترل از طریق ماهواره می‌توانند نقش مؤثری در برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات منطقه بحران زده داشته باشند.

به رغم مزایای فراوان، چالش‌های متعددی نیز برای استفاده از پهپاد‌ها در کاربرد‌های مخابراتی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها با چالش‌های سیستم‌های فضایی همچون تأمین انرژی مورد نیاز، محدودیت وزن محموله، ملاحظات تداخلی، آسیب پذیری در شرایط محیطی نامناسب، مشترک بوده و این مساله نیازمند تحقیقات گسترده و توسعه فناوری است.

در این پروژه، ضمن بررسی جایگاه پهپاد‌ها در شبکه‌های ارتباطی آینده، مشخصات تعدادی از محموله‌های مخابراتی پیشنهادی برای پهپاد‌ها ارائه شد و اقدامات نهاد‌های استانداردسازی همانند ITU و IEEE و ۳ GPP مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در خصوص فناوری‌های مختلف قابل بکارگیری در لینک ارتباطی پهپاد از لحاظ کارکرد‌های مختلف و قابلیت‌ها و محدودیت‌ها مقایسه به عمل آمد.

علاوه بر این با بررسی چالش‌های طراحی لینک ارتباطی پهپاد، برخی معیار‌های عملکردی در ارزیابی این لینک‌ها معرفی شد. در عین حال، استفاده از پهپاد‌ها به عنوان کاربر و یا ایستگاه پایه در شبکه‌های سلولی از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در این پروژه به مسائل متعددی در خصوص مدل سازی کانال ارتباطی و شرایط منحصر به فرد پهپاد از نظر جابجایی و نوسانات، پتانسیل ایجاد تداخل در دیگر شبکه‌های زمینی و تاثیرپذیری از کارکرد شبکه‌های دیگر نیز پرداخته شد و برخی ملاحظات محیطی در ساخت محموله‌های پهپاد مورد بررسی قرار گرفت.

از آنجا که پهپاد‌ها سکو‌هایی پرنده با قابلیت پرواز در ارتفاع‌های مختلف بوده و امکان جمع آوری طیف وسیعی از اطلاعات توسط حسگر‌ها را دارند، همچنین می‌توانند جهت تسهیل در انتقال اطلاعات به عنوان رله مورد استفاده قرار گیرند، از گذشته کاربرد‌های مختلفی در حوزه‌های امنیتی و دفاعی، ایمنی عمومی، مشاهدات جوی، محیط زیست و … داشته‌اند.

این در حالی است که در حال حاضر با توجه به هدف گذاری‌های شبکه‌های ارتباطی در نسل‌های آتی و ظهور شبکه‌های سه بعدی (ترکیبی از شبکه‌های زمینی، هوایی و فضایی) و نیز ویژگی‌های منحصر به فرد پهپاد‌ها همانند قابلیت تحرک در فضای سه بعدی، قابلیت عملکرد خودکار، استقرار انعطاف ‏پذیر و…، کاربری‌های جدیدی برای آن‌ها به عنوان بخشی از شبکه ارتباطی پیش‏ ب‌ینی شده است.

گروه ارتباطات ماهواره‌ای پژوهشگاه ICT موفق شده است، تجربیات ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت محموله‌های مخابراتی ماهواره و HAPS کسب کند.

فعالیت در زمینه محموله‌های مخابراتی هوایی، با توجه به شرایط محیطی کارکردی محموله‌های پهپادی و تشابه بسیاری از ملاحظات طراحی و ساخت محموله‌های هوایی با محموله‌های فضایی و با هدف و ضرورت استفاده از سرریز دانش فناوری فضایی و بکارگیری دانش فنی و تجربیات گروه در طراحی و ساخت در این حوزه، مد نظر قرار گرفته است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: چالش محموله مخابرات ساخت محموله پهپاد ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۲۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی توضیحاتی در خصوص اختلال اینترنت مناطق مرکزی تهران از سیدحمیدرضا اعرابی، معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد:

سیدحمیدرضا اعرابی، معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به برخی اخبار نادرست در خصوص وجود اختلال و افت شدید سرعت اینترنت طی روز جاری در مناطق مرکزی تهران عنوان کرد که اختلال و کاهش سرعتی در این مناطق نداریم.

وی افزود: بر اساس رصد لحظه‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کیفیت شبکه ارتباطی کشور تاکنون هیچ گونه افت سرعتی در شبکه ارتباطی مناطق مرکزی تهران مشاهده نشده است.

کد خبر 6091427 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟