Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق،‌ شامگاه امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به موضوعات مختلفی از جمله انتخابات عراق و سازمان الحشدالشعبی پرداخت.

بر اساس گزارش المیادین، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق اظهار داشت:‌ «عراق به عنوان یک کشور، منابع و شرایط لازم برای ایفای یک نقش بزرگ را داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحله‌ای که در آن تظاهرات رخ داد، ماهیت وضعیت به‌ویژه دوره پس از پیروزی بر داعش را منعکس نمی‌کرد. عراق در مرحله آتی در برابر دوراهیِ مرحله گذشته و مرحله پس از انتخابات قرار خواهد گرفت».

قیس الخزعلی ادامه داد:‌ «در طرف دوم افرادی قرار دارند که به لزوم انحلال الحشدالشعبی، گره زدن عراق به غرب اعتقاد دارند و افرادی نیز هستند که باطنا موافق عادی‌سازی روابط هستند. عراق نیازمند سیاستمدارانی است که توانایی تصمیم‌گیری داشته باشند و از تصمیمات آمریکا به دور باشند. ما با ادغام الحشدالشعبی در ارتش عراق مخالفیم چراکه این گام الحشد را از ما خواهد گرفت و به ارتش آسیب خواهد رساند».

الخزعلی اضافه کرد: «ائتلاف الفتح اساسا برای حفظ الحشدالشعبی تأسیس شد. اگر ائتلاف الفتح قدرتمند نبود و وجود نداشت، توطئه‌ها علیه الحشدالشعبی به موفقیت می‌انجامید. من یقین دارم که واقعیت سیاسی بازتابی از واقعیت جامعه عراق است به‌ویژه پیش از ظهور داعش. وضعیت جامعه پس از داعش، بسیار متفاوت شد و این در انتخابات و در برخی عناوین سیاسی بازتاب یافت».

وی همچنین بیان کرد: «غالب مردم عراق به لزوم بقای الحشدالشعبی به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای حفظ عراق باور دارند. تا زمانی که ائتلاف الفتح پرچم الحشدالشعبی را بر دوش دارد، شانس اول را در انتخابات خواهد داشت».

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در ادامه گفت: «مسئله خروج نیروهای آمریکا از عراق یک مسئله حتمی است. با خروج آمریکا از عراق آن سرگردانی که در افغانستان رخ داد، اتفاق نخواهد افتاد. در عراق چیزی تحت عنوان کودتای پس از خروج نیروهای آمریکا وجود ندارد بنابراین این صحنه مشابه افغانستان نیست».

قیس الخزعلی در ادامه تأکید کرد: «الحشدالشعبی ضمانت بقای کشور و حفظ آن پس از سال ۲۰۱۴ است. مرجعیت نجف به عنوان پدر تمام عراقی‌هاست چه سنی‌ها چه شیعیان چه مسیحیان. پس از بیانیه مرجعیت، میزان مشارکت در انتخابات بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۸ خواهد بود».

الخزعلی همچنین با اشاره به اینکه «موضوع اصلی عراق،‌ مسئله اقتصاد است»، بیان کرد:‌ «هر نخست‌وزیری که در آینده سر کار بیاید، سه مأموریت دارد: مأموریت سیاسی، پرونده امنیت و مأموریت اقتصادی»

وی همچنین به مذاکرات تهران و ریاض پرداخت و گفت: «عربستان سعودی و ایران وادر مرحله مذاکره شد‌ه‌اند و من پیش‌بینی می‌کنم که تفاهم‌هایی صورت بگیرد».

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق بار دیگر به مسائل اقتصادی عراق پرداخت و اضافه کرد: «من بر این باورم که حل مشکلات اقتصادی با پذیرش شرق و حرکت به سوی چین امکان پذیر است. توافق با چین عراق را در عرض یک سال قادر خواهد ساخت تا شاهد رشد و پیشرفت اقتصادی باشد. ممکن است هدف نخست آمریکا محاصره اقتصادی عراق و جلوگیری از استقبال این کشور از چین باشد».

قیس الخزعلی ادامه داد: «تمام چیزی که عراق اکنون به آن نیاز دارد، یک تصمیم سیاسی و حاکمیتی است. این حق عراق است  که قدرت اتخاذ تصمیمات حاکمیتی را داشته باشد. اهمیت نخست این تصمیم در مسئله اقتصاد نهفته است».

الخزعلی افزود: «دستکاری‌های الکترونیکی منجر به تقلب در نتایج [انتخابات] خواهد شد و این امارات است که می‌تواند این کار را انجام دهد. آن‌ها به راحتی می‌توانند نتایج را دست‌کاری کنند و به نفع امارات است که احزاب موافق عادی‌سازی روابط برنده این انتخابات باشند. ما به نتایج الکترونیکی هیچ اهمیتی نخواهیم داد چنانچه با نتایج دستی مطابقت نداشته باشند».

دبیرکل عصائب همچنین بیان کرد: «تصمیم کشور به دست نخست‌وزیر نیست بلکه بایست به فراکسیون بزرگ رجوع شود. ائتلاف الفتح قصد مطرح کردن نام کسی برای نخست‌وزیری را ندارد. من دور از ذهن می‌دانم که الکاظمی پس از انتخابات به عنوان نخست‌وزیر تعیین شود».

وی همچنین گفت: «گروه‌های مقاومت عراق قادرند اراده عراقی‌ها را اعمال کنند و برای بیرون راندن نیروهای بیگانه بکوشند. این کشورهای عربی پیرامون بودند که روابط حسنه با عراق را رد می‌کردند».

قیس الخزعلی تأکید کرد: «عراق تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند یکی از طرف‌های مسئله عادی‌سازی روابط باشد و همچنین بی‌طرف نیز نخواهد بود. قانون عراق مانع عادی‌سازی روابط می‌شود و محکوم‌شدگان به سزای اعمال خود خواهند رسید. پس از انتخابات، در عراق کنفرانس بزرگ مقاومت در برابر عادی‌سازی روابط برگزار خواهد شد. ما در صدر محور مقاومت در برابر اشغالگران قرار داریم و حامی آرمان فلسطین هستیم».

دبیرکل جنبش مقاومت عصائب اهل الحق عراق در پایان تأکید کرد: «انتقام شهیدان سلیمانی و المهندس همچنان ادامه دارد و هیچ خونی برابر با خون این دو شهید نیست».

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق انتخابات عراق امارات الحشدالشعبی عصائب اهل الحق عراق عادی سازی روابط ائتلاف الفتح دبیرکل جنبش قیس الخزعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟

با توجه به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر تشکیل دولت مستقل فلسطین، بسیار بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع میان ریاض و تل آویو سخن گفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی همزمان با نشست داووس صحرا در ریاض و حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گزارش دادند که عربستان  آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می باشد. این فضاسازی رسانه‌ای که با آغاز دور جدید گفتگوها برای توقف جنگ غزه در قاهره همزمان بود، این انگاره را مطرح نمود که در صورتی که بنیامین نتانیاهو از ایده حمله به رفح دست بکشد و توافق تبادل اسرا را منعقد نماید، می‌تواند در ازای آن روابط رسمی با عربستان را برقرار نماید.

 از ابتدای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی در نوامبر 2022، عادی سازی روابط با ریاض با الگو برداری از مدل روابط با امارات و بحرین به عنوان مهمترین دستور کار سیاست خارجی این رژیم روی میز قرار داشت. آمریکا برای متقاعد کردن نتانیاهو به منظور دست کشیدن از عملیات گسترده در رفح، تلاش کرد تا "دوراهی رفح یا ریاض" را در فضای رسانه‌ای منطقه‌ای و بین المللی شکل دهد.

دولت بایدن که از افزایش اعتراضات دانشجویی که از بدنه اجتماعی حزب دموکرات هستند، نگران است، تلاش دارد تا در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سریع تر به جنگ غزه پایان دهد. از این رو می خواهد از جیب عربستان سعودی دستاوردی سیاسی برای نتانیاهو جفت و جور نماید تا وی به توافق تبادل اسرای پیشنهادی در قاهره و توقف جنگ تن بدهد.

اما واقعیت این است که با بررسی موضع گیری مقامات سعودی در نشست داووس صحرا، نشانه‌ای از تغییر جدی در موضع آنها در خصوص پرونده روابط ریاض با رژیم صهیونیستی قابل مشاهده نبود. مقامات عربستانی همچنان با تاکید بر سیاست سنتی شان مبتنی بر پافشاری بر روی گزینه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی که در سال 2001 در نشست بیروت تحت عنوان «ابتکار عربی» ارائه شده بود، نشان دادند که خبری از توافق قریب الوقوع در روابط با تل آویو نیست.

به نظر می‌رسد هیاهوی رسانه‌ای آمریکایی‌ها درباره توافق قریب الوقوع بیشتر برای جلب نظر نتانیاهو بود که البته موفق هم نبوده و دولت تندروی اسرائیل علاقه‌ای به توقف جنگ و کشتار در غزه ندارد.

در چنین شرایطی با توجه به آنکه افق روشنی برای تشکیل دولت فلسطین در چهارچوب راهکار دو دولتی مدنظر سعودی قابل دسترس نیست، بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع ریاض و تل آویو سخن گفت. مگر اینکه آمریکا موفق شود عربستان را متقاعد نماید که پیشنهاد ارائه شده برای انعقاد قرارداد راهبردی و امنیتی آنقدر با ارزش است که در ازای آن سیاست سنتی ریاض در قبال فلسطین را متحول نماید. در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست که اعتبار سیاسی عربستان نزد افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی خدشه دار خواهد شد به ویژه آنکه در نظر داشته باشیم که سعودی‌ها در مقایسه با امارات و بحرین جایگاه بالاتری در میان افکار عمومی عربی برای خودشان تعریف کرده‌اند.

هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفحدرخواست عربستان بر ایجاد گذرگاه امن برای کمک به غزه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • پیش‌بینی ۸۲۰ شعبه اخذ رای در ۵ شهرستان شیراز
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند