Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@23:23:00 GMT

روایت روسیه از رایزنی برجامی بلینکن و لاوروف

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۳۰۱۴

روایت روسیه از رایزنی برجامی بلینکن و لاوروف

وزارت خارجه روسیه از رایزنی تلفنی روسای دستگاه دیپلماسی آمریکا با روسیه در زمینه آخرین وضعیت برجام و روابط دوجانبه خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه غروب چهارشنبه به وقت تهران از گفت‌وگوی تلفنی روسای خارجه آمریکا و روسیه و بحث در زمینه روابط دوجانبه و برجام خبر داد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روز چهارشنبه در «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه  روسیه ، به با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگوی تلفنی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گفت‌وگو با ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، طرفین در مورد چشم اندازهای اجرای کامل برجام تبادل نظر کردند و همچنین برخی موضوعات دوجانبه جاری به گفت‌و گو پرداختند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین روز چهارشنبه به همراه «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود که در مسکو حضور دارد در نشست خبری شرکت کرد.

لاوروف با اشاره به تلاش غرب برای گنجاندن دیگر مسائل در مذاکرات احیای برجام نیز خاطر نشان کرد: «برخی کشورها به دنبال مجبور کردن ایران به پذیرش تعهدات جدید هستند و این باید از طریق گفت‌وگو انجام شود. تلاش تعدادی از کشورها برای پیوند زدن حفظ توافق هسته‌ای با امتیاز دادن ایران در سایر مسائل، بیهوده است.»

وزیر خارجه ایران نیز  درباره بازگشت به مذاکرات وین نیز اظهار داشت: «با لاوروف در این زمینه مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع بندی‌ها ما به زودی گفت‌وگوهای وین را از سر خواهیم گرفت. مایلم در این جا تأکید کنم که دولت آقای رئیسی دولت عملگرا و نتیجه گراست.»

وی گفت: «به طرف‌های مقابل با صدای بلند می‌گوییم در این فرصتی که در حال جمع بندی تا بازگشت به میز مذاکرات هستیم، حتما طرف‌های مقابل باید تصمیم جدیدی بگیرند و اراده و نیت واقعی خودشان را در تامین منافع و حقوق ملت ایران در چارچوب توافق هسته‌ای که به عمل آمده نشان دهند که ما بتوانیم آن را به عنوان یک نشانه مثبت قلمداد کنیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، ولی مذاکره‌ای که منتج به نتیجه شود و تامین کننده منافع و حقوق ملت ایران باشد و همه طرف‌ها را وادار کند به تعهداتشان برگردند.»

این در حالی است که «جنیفر گاویتو» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران و عراق در دفتر خاور نزدیک در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی ان بی سی» همچون دیگر مقام‌های آمریکایی از زیر بار مسئولیت واشنگتن در قبال پایبندی به تعهدات برجامی شانه خالی کرد و توپ را به زمین ایران انداخت.

گاویتو در بخشی از مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی به اظهارات اخیر امیرعبداللهیان واکنش نشان داد و گفت: «ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم و من در جایگاهی نیستم که بخواهم بگویم که ممکن است چه پیشنهادات خاصی درباره کاهش تحریم‌ها ارائه دهیم. ماهیت و ترتیب کاهش تحریم‌ها در جریان مذاکرات مشخص می‌شود بنابراین در این جا توپ در زمین ایران است.»

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان برجام سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه آنتونی بلینکن حسین امیرعبداللهیان مشرق مذاکرات وین وزیر امور خارجه خارجه روسیه گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۳۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به اردن گفت مصر پیشنهادی قوی برای آتش‌بس در نوار غزه ارائه کرد و حماس نباید آن را به تعویق اندازد و زمان تصویب این پیشنهاد فرا رسیده است.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز در نشست خبری در پایتخت اردن مدعی شد تمرکز واشنگتن در دوره آتی بر آتش‌بس در غزه و بازگشت اسرا خواهد بود.

به نقل از شبکه خبری «القاهره الاخباریه»، بلینکن در ادامه به موضوع اسکله موقت در سواحل نوار غزه برای انتقال کمک‌های انسانی پرداخت و گفت این اسکله یک هفته دیگر آماده می‌شود و مدعی شد واشنگتن از همه تلاش‌ها برای افزایش کمک ها به غزه حمایت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود مدیریت اسکله به عهده تشکیلات خودگردان فلسطین نخواهد بود.

او گفت فردا برای گفت‌وگو با کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره انتقال کمک‌های انسانی به غزه به فلسطین اشغالی می‌رود.

بلینکن با اشاره به پیشنهاد اخیر قاهره برای آتش‌بس در غزه که حماس در حال بررسی آن است، گفت مصر پیشنهاد قوی درباره تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه  ارائه کرده و اکنون حماس باید پاسخ دهد.

وی افزود: اکنون بار بر دوش حماس است و ما خواستار توافق در مورد گروگان‌ها هستیم و جنبش باید بدون معطلی و بدون توجیهی تصمیم بگیرد.

بلینکن همچنین درباره حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه گفت: واشنگتن هنوز طرح روشنی از سوی رژیم صهیونیستی درباره حفاظت از غیرنظامیان رفح دریافت نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه شنبه پس از سفرش به ریاض وارد اردن شد.

این هفتمین سفر او در منطقه از زمان حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ توسط جنبش حماس علیه رژیم صهیونیستی است.

جنبش حماس فلسطین بارها اعلام کرده شروط این جنبش برای رسیدن به توافق آتش‌بس، توقف دائمی تجاوز رژیم صهیونیستی، عقب نشینی کامل از نوار غزه، رفع آثار تجاوز و بازگشت آوارگان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد
  • «بلینکن» وارد اراضی اشغالی شد
  • بلینکن: اکنون زمان آن است که حماس وارد عمل شود
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد