ابران به برکت قدوم امام رضا(ع) آباد شد
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۳۲۶۲
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین بندانی نیشابوری در محفل عزاداری شب شهادت امام رضا علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: امام رضا علیه السلام فرمودند کسی که گرفتاری مؤمنی را برطرف کند خداوند متعال گرفتاری و نگرانی قلبش را روز قیامت برطرف میکند.
وی با بیان اینکه در برخی نقلهای تاریخی آمده است که بدن رسول خدا سه شبانه روز روی زمین بود و اصحاب سقیفه مشغول تعیین جانشین بودند، گفت: در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده است که یکی از زنان پیامبر(ص) گفته بود من نفهمیدم پیامبر(ص) را کی دفن کردند تا اینکه نیمه شب اول ماه ربیع دیدم صدای بیل و کلنگ میآید و کنیزی را فرستادم و او گفت که امیرالمؤمنین(ع) به تنهایی در حال صاف کردن خاک قبر رسول الله(ص) است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر مظلوم در همان اتاق غسل داده شدند، کفن شدند و امیرالمؤمنین به تنهایی به ایشان نماز خواندند و بعد درب اتاق باز شد و مردم ۱۰ نفر ۱۰ نفر میآمدند و بر پیامبر صلوات می فرستادند و می رفتند، گفت: بقیه اصحاب پیامبر(ص) گفتند ما کار مهمتری داریم و مشغول تعیین جانشین برای پیامبر(ص) بودند.
وی با بیان اینکه شب اول ربیع سالروز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه است و شبی است که امیرالمؤمنین(ع) در لیله المبیت به جای پیامبر(ص) خوابیدند تا پیامبر(ص) سالم از مکه خارج شوند، افزود: امیرالمؤمنین(ع) در آن شب مورد ضرب و شتم قرار گرفتند به طوری که امام صادق علیه السلام فرمودند بدن امیرالمؤمنین(ع) از شدت ضرباتی که در آن شب خورده بودند ورم کرده بود.
بندانی نیشابوری با بیان اینکه امشب سالروز شهادت امام رضا علیه السلام است، گفت: در کتب مختلف برای امام رضا علیه السلام ۱۷ لقب ذکر شده است ولی مشهور ترین لقب ایشان رضا بود که امام جواد علیه السلام فرمودند این لقب را خداوند برای ایشان قرار داد زیرا هم خدا از ایشان راضی بود و هم پیامبر(ص) و ائمه(ع) از ایشان راضی بودند.
وی افزود: یکی از فعالیتهای خاص دوران امامت امام رضا علیه السلام حرکت از مدینه تا مرو بود که در این مسیر تبلیغات خاصی انجام دادند که آثارش هنوز هم پیدا است به گونهای که در جای جای ایران قدمگاه دارند و در هرجایی که حضور یافتند آنجا به برکت قدومشان آباد شد.
کارشناس تاریخ تشیع ادامه داد: حضرت وقتی میخواستند غذا بخورند میفرمودند که همه غلامان باید بیایند و حتی غلامانی که در اصطبل کار میکردند تا نمیآمدند حضرت شروع به غذا خوردن نمیکردند و گاهی اوقات لقمه میگرفتند و به آنها میدادند و پایشان را جلو کسی دراز نمیکردند و هرگز کسی صدای قهقهه ایشان را نشنید.
وی با بیان اینکه در تمام مسیر کلام تندی از امام رضا علیه السلام شنیده نشد، گفت: از صفات بارز امام رضا علیه السلام رئوف به معنی مهربان است و در روایتی از امام جواد علیه السلام است که فرمودند سلام بر آن امام مهربانی که مصیبت امام حسین علیه السلام را همیشه برپا میداشتند و هر کسی میآمد به او میفرمودند ابیاتی در وصف حسین علیه السلام برایم بخوان.
بندانی نیشابوری با اشاره به اینکه دعبل خزایی میگوید اشعاری را که من در رثای اباعبدالله(ع) گفته بودم نزد امام رضا علیه السلام خواندم ایشان دو بار از شدت غم از هوش رفتند، افزود: در روایت دیگر بیان شده شاعری آمده بود برای جدشان اباعبدالله(ع) شعر بخواند، امام رضا علیه السلام بانوان منزل را فرمودند جمع شوند تا بر جدشان گریه کنند، غلامی آمد تا پردهای نصب کند که حضرت بلند شدند و پرده و میخ را گرفتند و فرمودند چون مربوط به عزای جدم سید الشهدا(ع) است خودم پرده را نصب میکنم.
وی با اشاره به شخصیت علمی امام رضا علیه السلام که در مناظراتی که مأمون تشکیل می داد همه دانشمندان ادیان دیگر را شکست میدادند، گفت: حضرت پس از ولیعهدی برای زندگی در کاخ نرفتند و همیشه زیر لباس خود جامه خشنی به تن داشتند و اگر غذای گرمی برایشان میآوردند مقدار کمی از آن را بر میداشتند و میفرمودند تا هنوز گرم است آن را برای فقرا ببرید.
انتهای پیام/۷۸۰۲۳
منبع: فارس
کلیدواژه: امام رضا قم مدینه امام رضا علیه السلام امیرالمؤمنین ع امام رضا ع پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسانهای شایستهای را تربیت کرد
به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین علی خورشیدی امام جمعه بیجار در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهرستان ضمن دعوت همگی به رعایت تقوا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، با اشاره به اهمیت درباره تعلیم و تربیت؛ اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۱ میفرماید «كَما أَرسَلنا فيكُم رَسولًا مِنكُم يَتلو عَلَيكُم آياتِنا وَيُزَكّيكُم وَيُعَلِّمُكُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُعَلِّمُكُم ما لَم تَكونوا تَعلَمونَ» در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که همواره آیات ما را بر شما میخواند و شما را از هر نوع آلودگی ظاهری و باطنی پاک و پاکیزه میکند و کتاب و حکمت به شما میآموزد و آنچه را نمیدانستید به شما تعلیم میدهد، لذا یکی از اهداف بعثت انبیا تعلیم و تربیت بندگان بوده است.
وی با بیان اینکه تکامل وجودی انسان جز با علم و عمل حاصل نمیشود، تصریح کرد: پیامبران هم خرد و بینش انسانها را رشد میدهد و هم عمل او را به درستی پرورش داده و متناسب با بینش صحیح و حق پرورش میدهند.
حجت الاسلام خورشیدی عنوان کرد: از آیه ۱۵۱ سوره بقره این گونه استفاده میشود که گام اول در هدایت انبیا نمایاندن آیات و نشانههای الهی به بندگان است تا زمینه تربیت اخلاقی فراهم شود و سپس دستورات دینی و راه فرزانگی و حکمت به آنان آموخته شود.
امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود
امام جمعه بیجار یادآور شد: امام صادق علیه السلام میفرماید: خداوند پیامبران را مژده رسان و بیم دهنده مبعوث نمود تا بندگان پروردگار بشناسند؛ آیه شریفه 151 سوره بقره چند پیام مهم دارد که اولاً رهبری موفق است که از خود مردم در میان مردم و همزبان مردم باشد پیام دوم اینکه تزکیه بر تعلیم مقدم است پیام سوم آموزش دین محور اصلی است و آموزشهای دیگر در مراحل بعدی است پیام چهارم انسان برای شناخت بسیاری از حقایق نیازمند وحی است.
وی شهادت امام صادق علیه السلام را محضر امام زمان ارواحنا فداه و رهبر فرزانه انقلاب و همه محبین و دوستداران حضرت تسلیت عرض گفت و افزود: از شاخصترین ویژگی عصر ولایت و امامت امام صادق علیه السلام تولید علوم الهی بود که بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام تعمداً و غفلتاً از بین رفته بود.
حجت الاسلام خورشیدی بیان داشت: امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود؛ حضرت در یک حدیث شاخص و مهمی که بیانگرحال و روز الان ماست میفرماید: گرانی قیمتها اخلاق و رفتار مردم را نامطلوب میسازد امانتداری را از بین میبرد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به سطوح میآورد؛ این روایت سه جنبه مهم برای حیات اجتماعی را خاطرنشان میسازد اول اخلاق اجتماعی مردم را تغییر میدهد اگر قدرت خرید مردم پایین باشد و پدیده گرانی رفتار اقشار جامعه را عوض میکند دوم گرانیها امانتداری را از بین میبرد در فرهنگ روایی امانت داری معنای وسیعی دارد یکی از مصادیق امانتداری رعایت حقوق اجتماعی است نقطه مقابل امانت خیانت است سومین پیامد خطرناک گرانی در جامعه این است که مردم را از فشار و سختی به سطوح میآورد افکار عمومی تحریک پذیر میشود و اعصاب جامعه به هم میریزد دولتمردان باید به فکر مردم باشند به فکر معیشت مردم باشند.
جنگ ترکیبی دشمن یک رویداد با برنامه بلند مدت است
امام جمعه بیجار با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن متذکر شد: مطالب و گفتاری درباره عفاف و حجاب که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک چالش تحمیلی است، دشمن تمام قد برای نجات منافع خود در امت اسلام و بخصوص ایران اسلامی به مقوله حجاب حمله کرده است، فتنه و جنگ ترکیبی یک رخداد اتفاقی نیست، بلکه یک رویداد با برنامه حداقل ۱۰ ساله بود که از دهه ۹۰ شروع کرده و رهبر معظم انقلاب مدتها قبل هشدارهای لازم را داده بودند.
وی اضافه کرد: تمدن منحط غربی دو نوع تهاجم فرهنگی دارد یکی تهاجم فرهنگی خارج از تمدن خودش و دوم تهاجم فرهنگی داخلی غرب به جامعه زنان خودش هم شبیه خون فرهنگی انحطاط برهنگی و آسیبهای اجتماعی خسته شدند موجی از حجابخواهی در غرب به واقعیت تبدیل شده و حجاب را پناهگاه خود میدانند اما دولت فرانسه و غرب و سرمایهداران قانون منع حجاب تصویب کردند و از ورود دختران محجبه به مدارس جلوگیری میکنند مثل همیشه از مردم خانوادهها میخواهند نسبت به این موضوع حساس باشند.
اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است
حجت الاسلام خورشیدی در پایان خاطرنشان کرد: اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است بهترین فرصت و ایام برای احترام معلم و عالم است؛ حضرت علی علیه السلام میفرماید: هرکه دانشمندی را احترام کند خدا را احترام کرده است این موضوع دارای دو محور است اول گرامی داشت اهل علم که پیامبر مکرم اسلام میفرماید هر که به استقبال دانشمندان رود مرا استقبال کرده است؛ دوم برتری جایگاه و موقعیت عالمان است بر عابدان و حکمت برتری در این است که شیطان در میان مردم بدعت میگذارد و دانشمندان به آن پی میبرند اما عابد سرگرم عبادت خود است به بدعت توجهی ندارد.
انتهای پیام/