Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل این مطلب را بیان کرد.

به گزارش برنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اظهار داشت: ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به نظرات برخی از هیاتها در خصوص برجام و توانمندی موشکی ایران تصریح کرد واقعیت انکار ناپذیر درباره برجام آن است  که در حالی که ایران به تعهدات مربوطه خود پایبند بوده، سه کشور اروپایی و امریکا تعهدات خود را اجرا نکرده اند.

تخت روانچی اضافه کرد: ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.
 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود توان موشکی دفاعی ایران در چارچوب حقوق مسلم و طبق تعهدات بین المللی کشورمان دنبال شده است.

تخت روانچی با اشاره به تهدیدات امنیتی مزمن و ظهور تهدیدات جدید اعلام کرد که در این اوضاع، شرایط صلح و امنیت بین المللی وخیم تر شده و سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات غیرقابل پیش بینی و تداوم تسلیحاتی شدن هوش مصنوعی، فضای سایبری و فضای ماورای جو بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد که بر خلاف اظهارات دال بر وجود ثبات استراتژیک، این رقابت های استراتژیک میان قدرت های بزرگ است که به مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته ای بیشتر دامن می زند.

وی با اشاره به آثار مخرب کاربرد و آزمایش سلاح های هسته ای از سال ۱۹۴۵ تاکید کرد که خلع سلاح هسته ای وظیفه مصرح قدرت های هسته ای طبق ماده ۶ معاهده ان پی تی است که هنوز پایبندی خود به آن را نشان نداده اند.
تخت روانچی اظهار داشت: از جمله سال گذشته در کل دنیا و در شرایط لزوم مبارزه با کرونا، بیش از ۷۲ میلیارد دلار برای سلاحهای هسته ای به هدر رفته است و بودجه درخواستی دولت امریکا برای سال ۲۰۲۲ مبالغ مربوط به سلاحهای هسته ای را نسبت به بودجه زمان ترامپ همچنان حفظ  یا افزایش داده است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد که تمدید استارت جدید اگر با اقدامات عینی دیگر خلع سلاحی دنبال نشود، مثمر ثمر نخواهد بود.

وی تصریح کرد مواضع آمریکا و رژیم اسرائیل مانع ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه – ابتکار ایران از سال ۱۹۷۴ – شده است و نظام بین الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای این رژیم فشار وارد کند.

تخت روانچی نسبت به کاربرد سلاح های شیمیایی هشدار داد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران  سلاحهای کشتار جمعی را رد می کند و خواهان اجرای کامل و بدون گزینشی کنوانسیون های سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک است.

وی همچنین از آمریکا به عنوان تنها دارنده سلاح های شیمیایی خواست تا سلاح های شیمیایی خود را در اسرع وقت منهدم و تحفظ مربوط به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو را پس بگیرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل، اقدامات اخیر برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده دانست و اعلام کرد که هر دو حوزه باید صلح آمیز و میراث مشترک بشریت باقی بمانند و در این راستا سازمان ملل کارکرد شمولگرا، شفاف خود را  بر اساس قاعده اجماع عملی کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران حقوق رقابت تسلیحات هسته ای سلاح های هسته ای خلع سلاح هسته ای هسته ای ان پی تی دلار دولت بودجه سازمان ملل متحد خاورمیانه آژانس بین المللی انرژی فعالیت های هسته ای سلاح های شیمیایی جمهوری اسلامی سازمان ملل تحریم تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل هسته ای تخت روانچی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۳۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد

فضاپیمای «سایکی» ناسا یک پیام را به زمین منتقل کرده که از فاصله ۱۴۰ میلیون مایل دورتر آمده است.

به گزارش ایسنا، ناسا فاش کرده که زمین به تازگی یک پیام لیزری را از ۱۴۰ میلیون مایلی(۲۲۵ میلیون کیلومتری) دریافت کرده است اما پیش از اینکه منتظر دیدن بیگانگان باشیم، باید به یک توضیح ساده توجه کنیم.

به نقل از دیلی میل، پیام لیزری توسط فضاپیمای «سایکی»(Psyche) ناسا به زمین منتقل شد که در حال حاضر ۱۴۰ میلیون مایل دورتر از زمین قرار دارد. این فاصله ۱.۵ برابر فاصله زمین و خورشید است.

ناسا توضیح داد: این شاهکار چشمگیر می‌تواند راه را برای ماموریت‌های آینده به مریخ هموار کند. این دستاورد یک نگاه اجمالی را به نحوه استفاده کردن فضاپیماها از ارتباطات نوری در آینده ارائه می‌دهد و امکان انتقال داده‌ها، اطلاعات علمی پیچیده و تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا را با سرعت بالاتر فراهم می‌کند که در حمایت از جهش بزرگ بعدی بشر یعنی فرستادن انسان به مریخ صورت می‌گیرند.

پیام لیزری توسط سیستم «ارتباطات نوری فضای عمیق»(DSOC) ناسا که در حال حاضر روی سفینه فضایی سایکی قرار دارد، به زمین فرستاده شد.

«میرا سرینیواسان»(Meera Srinivasan) سرپرست عملیات این پروژه در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا گفت: ما حدود ۱۰ دقیقه از داده‌های فضاپیما را در روز هشتم آوریل دریافت کردیم. این یک نقطه عطف مهم برای پروژه است که نشان می‌دهد چگونه ارتباطات نوری می‌توانند به سیستم فرکانس رادیویی فضاپیما متصل شوند.

این آزمایش اولین بار در دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد؛ زمانی که سایکی تنها ۱۹ میلیون مایل از زمین فاصله داشت. طی آن آزمایش اولیه، داده‌های آزمایشی با سرعت ۲۶۷ مگابیت در ثانیه منتقل شدند که با سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند قابل مقایسه است.

اکنون که فضاپیما در فاصله بیش از هفت برابر دورتر قرار دارد، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات کاهش یافته است. فضاپیما در جدیدترین آزمایش، داده‌ها را با سرعت ۲۵ مگابیت در ثانیه ارسال کرد.

اگرچه این سرعت ممکن است کم به نظر برسد اما ناسا می‌گوید که از هدف پروژه برای اثبات امکان‌پذیر شدن ارسال حداقل یک مگابیت در ثانیه بسیار بیشتر است. «کن اندروز»(Ken Andrews) مدیر عملیات پرواز پروژه در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا گفت: اگرچه مقدار کمی از داده‌ها در یک بازه زمانی کوتاه منتقل شدند اما این واقعیت که ما اکنون چنین کاری را انجام می‌دهیم، از همه انتظارات ما فراتر رفته است.

پیش از این، ناسا برای برقراری ارتباط با ماموریت‌هایی که فراتر از زمین سفر می‌کنند، تنها از امواج رادیویی استفاده می‌کرد. ناسا توضیح داد: مانند فیبر نوری که جایگزین خطوط تلفن قدیمی روی زمین می‌شوند، جایگزین کردن ارتباطات رادیویی با ارتباطات نوری امکان انتقال داده در سراسر منظومه شمسی را با ۱۰ تا ۱۰۰ برابر ظرفیت کنونی سیستم‌های مورد استفاده فضاپیماها فراهم می‌کند. این امر به همراه پشتیبانی از تجهیزات علمی با وضوح بالاتر، مأموریت‌های اکتشافی انسانی و رباتیک آینده را بهتر امکان‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد