Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


شیوه‌نامه اجرایی دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی ابلاغ شد

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی «شیوه‌نامه اجرائی دومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجوئی در کرسی‌های آزاداندیشی» را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کرد.

در این شیوه نامه آمده است: دومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجوئی در کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «اندیشه برتر» توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد‌های سراسر کشور در دو سطح استان و کشوری به صورت مجازی و حضوری با اهدافی همچون تضارب آراء میان تفکرات متکثر برای حل مسائل کشور، ایجاد محیط مطلوب برای بیان آزادانه و مسئولانه اندیشه‌ها در دانشگاه با توجه به تقویت مولفه‌های وحدت، امنیت ملی و ارزش‌های اسلامی، ارتقای فرهنگ نقدپذیری، تفکر خلاق، نقاد و ایجاد شور و نشاط میان دانشجویان، تمرین و تقویت فعالیت‌های گروهی منسجم و هدفمند و تقویت انگیزه‌های ارتقای دانش و آگاهی در میان دانشگاهیان و ایجاد بستر مناسب برای تشویق و زمینه سازی فرآیند تولید علم برگزار خواهد شد.

براساس این شیوه نامه، شورای سیاست‌گذاری وظیفه بررسی و تصویب سیاست ها، دستورالعمل ها، تصویب بودجه، تصویب موضوعات و سایر ارجاعات زیرمجموعه، تعیین مسئولیت ها، ساختار و راهبرد‌های رویداد ملی و همچنین نظارت مستمر بر حسن اجرای آن را برعهده دارد و شورای علمی متشکل از صاحب نظران، استادان دانشگاه و شخصیت‌های علمی و فرهنگی است که وظیفه تعیین و پیشنهاد موضوعات رویداد ملی، ضوابط داوری و امتیازدهی و تعیین داوران رویداد‌ها در سطح کشوری و تعیین اعضای کمیته نظارت را برعهده دارد.

 

دانشگاه الزهرا (س) به دانشجویان ورودی جدید سطوح مختلف تحصیلی خوابگاه نمی‌دهد

 معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل ارائه کلیه دروس به صورت مجازی به دانشجویان ورودی جدید خوابگاه اختصاص داده نمی‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به ارائه کلیه دروس به صورت مجازی در تمامی رشته‌ها و کلیه مقاطع تحصیلی به دانشجویان جدیدالورود مهر ۱۴۰۰ اعم ازدانشجویان مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

 

دانشجویان دانشگاه آزاد تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند

سیدهادی سیدفضلی سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بدون قید زمان و مکان، در مقابل حوادث تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

سیدفضلی تأکید کرد: به منظور حمایت از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در برابر حوادث، تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت سراسری و در تمام ساعات شبانه روز بدون قید زمان و مکان، در مقابل حوادث تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جزئیات پوشش بیمه حوادث دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در صورت بروز حادثه، پوشش‌های بیمه‌ای مربوط به هزینه‌های درمان تا سقف ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نقص عضو ناشی از حادثه تا سقف ۳۰ میلیون تومان و فوت ناشی از حادثه تا سقف ۳۰ میلیون تومان تحت پوشش بیمه حوادث دانشجویی قرار می‌گیرند.

شیراوژن: فعالیت‌های خودجوش و داوطلبانه دانشجویان باید تقویت شود

عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ، با اشاره به مهمترین برنامه‌های این معاونت در سال تحصیلی جدید گفت: یکی از شعار‌های مهم انقلاب اسلامی و دولت سیزدهم مردمی شدن است. این نکته در شرایط زمانی فعلی ضرورتش بیشتر است. بر همین اساس شاید مهمترین توقع و انتظاری که از معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی وجود دارد، تحقق همین شعار دولت مردمی است.

وی افزود: ارتباط مستمر و همراه با حفظ عزت و کرامت دانشجو و اینکه دانشجویان و مجموعه‌های دانشجویی خودشان در برنامه ریزی و اجرا نقش آفرین باشند و فعالیت‌های خودجوش و داوطلبانه عناصر مومن حتماً باید تقویت شود.

شیراوژن با اشاره به شرایط اسکان دانشجویان علوم پزشکی در خوابگاه‌های دانشجویی گفت:تلاش و برنامه ریزی‌هایی شده است که دانشجویان با توجه به پوشش کامل واکسیناسیون بتوانند با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از امکانات در نظر گرفته شده برای سکونت در خوابگاه‌ها در شرایطی آرام استفاده کنند.

 

شهریه دانشگاه‌های علوم پزشکی برای سال تحصیلی جدید اعلام شد

 دانشگاه‌های علوم پزشکی مبلغ شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ را برای دانشجویان پذیرفته شده در رشته‌های شهریه پرداز و پردیس‌های خودگردان اعلام کردند.

 


دانشگاه‌ها ملزم به پاسخگویی به داوطلبان جذب هیات‌علمی هستند

 محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیأت عالی جذب هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که نه‌تن‌ها قوانین موجود مشکلی را برای داوطلبان ایجاد نمی‌کند، بلکه دانشگاه‌ها ملزم به پاسخگویی به داوطلبان نیز هستند.

کی‌نژاد با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها استقلال دارند و بر اساس آن، مراکز آموزش عالی در چارچوب قانون تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: «بر اساس قانون، دانشگاه‌ها افرادی که بیش از ۴۰ سال دارند را نمی‌توانند جذب هیات‌علمی کنند، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد و آن هم باید به تصویب هیأت اجرایی برسد و برای این کار نیز دلایل خود را ارائه کنند. چنین کار‌هایی از اختیارات دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و هر دانشگاه می‌تواند شرایط خود را ارائه کند.»

وی با تشریح وضعیت جذب فارغ‌التحصیلان اظهار داشت: «بعد از اعلام نیاز دانشگاه‌ها، مرکز نهایی جذب سقفی را برای دانشگاه‌ها اعلام می‌کند. تعداد مجوز‌هایی که امسال برای فراخوان آبان‌ماه اعلام شده، ۹۵۰ نفر است که بعد از بررسی‌ها به هر دانشگاه سهمی تعلق می‌گیرد و هر کدام از مراکز طی فراخوانی، در کنار شرایط عمومی، شرایط اختصاصی‌شان را نیز اعلام می‌کنند. قطعاً دانشگاه‌ها باید دلایل خود را برای انتخاب شرایط اختصاصی‌شان اعلام کنند. از سوی دیگر وقتی افرادی در مرحله اول به هر دلیلی رد می‌شوند، باید دلیل این کار به داوطلب اعلام شود. بعد از آن پرونده‌هایی که واجد شرایط هستند، وارد پروسه اصلی می‌شوند که طی آن توانایی علمی و اجرایی فرد توسط هیأت‌های اجرایی که شامل ۸ تا ۹ نفر هستند، بررسی می‌شود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد وام دانشجویی خوابگاه دانشجویی سال تحصیلی جدید دانشجویان دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگی و دانشجویی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند سال تحصیلی علوم پزشکی دانشگاه ها رویداد ملی شیوه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۳۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • رقابت داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی یزد