Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد کرمی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته حیوان ها در فضاهای بزرگ تر و نزدیک به شرایط زیست واقعی در طبیعت نگهداری می شوند، گفت: استانداردسازی مراکز نگهداری از حیوان ها در کشور براساس استانداردهای به روز در دنیا، مستلزم زمان و هزینه زیاد است و این امر برای بهره برداران بخش خصوصی که منبع درآمد آنها تنها از طریق فروش بلیت به بازدید کنندگان یا اجاره بخشی از فضای موجود به اصناف است، امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی خاطرنشان کرد: پنج مرکز نگهداری حیوانات شامل لویزان، ارم، مرکز نگهداری حیات وحش صفا دشت، مرکز نگهداری حیات وحش پارک ملت و مرکز نگهداری حیات وحش باغ راز هستی در استان تهران وجود دارد.

به گفته وی، برخی از این مراکز نظیر باغ وحش ارم در تهران حدود ۳۰ سال قبل ساخته شده است که باید اصلاحاتی برای بهتر شدن جایگاه های نگهداری از حیوان ها و پرندگان صورت گیرد تا با استانداردهای به روز همخوانی داشته باشد.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: برخی مراکز نگهداری از پرندگان نظیر باغ پرندگان لویزان در تهران که اخیرا ساخته شده با استانداردهای به روز منطبق و از شرایط خوبی برخوردار است.

کرمی با بیان اینکه در مراکز نگهداری همه حیوان ها و پرندگان در قفس نگهداری نمی شوند و برخی از آنها در فضای باز هستند، توضیح داد: نگهداری برخی حیوان ها در قفس های قدیمی مناسب نیست و باید به روز شود.

وی اذعان داشت: برای مرکزی باحدود ۱۰۰ گونه انواع پرنده، گوشتخوار، خزنده و ۵۰۰ حیوان نظیر انواع گوشتخوران، علف خوران، دو زیستان و خزندگان ماهانه ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه برای نگهه داری حیوان ها، تغذیه و دارو، حقوق دامپزشک و کارکنان، به متولی هر یک از این مراکز تحمیل می شود که با تعرفه های در نظر گرفته شده برای بلیت های بازدید از مراکز، صاحبان آنها نمی توانند هزینه های مورد نیاز را تامین کنند چه برسد به اینکه بخواهند مراکز را تجهیز کنند.

وی با بیان اینکه هر یک از حیوان ها و پرندگان با توجه به رژیم غذایی که باید داشته باشند روزانه چند وعده گوشت، میوه، دانه و علوفه می خورند، توضیح داد: برخی از متولیان امر از پس هزینه ها بر نمی آمدند به همین دلیل ناگزیر شدند پس از تعطیل کردن مراکز با اخذ مجوز از سوی محیط زیست گونه های خود را به مراکز دیگر انتقال می دهند.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص نظارت بر مراکز موجود نیز اذعان داشت: کارشناسان این سازمان به صورت هفتگی از مراکز نگهداری حیوان ها، باغ پرندگان، حیاط و باغ های وحش بازدید و بر نحوه عمل کارکنان این مراکز نظارت می کنند و هر موردی باشد کارشناسان به صورت شفاهی یا کتبی به مسئولان ذی ربط اعلام می کنند.

کرمی افزود: علاوه بر اینکه براساس فرم های پایش، گونه ها و تعداد آنها در مراکز کنترل می شود، وضعیت بهداشتی، وضعیت سلامتی ظاهری گونه، وضعیت تغذیه و شرایط نگهداری گونه ها نیز در هر بازدید کنترل می شود.

به گفته وی برخی از گونه ها نیز براساس نیاز مراکز یا با توجه به شرایط نگهداری با صدور مجوز از سوی سازمان یا اداره کل محیط زیست استان ها به دیگر مراکز در استان یا شهرستان های دیگر منتقل می شود.

کرمی در خصوص نحوه بازدید از حیات وحش در شرایط شیوع کرونا نیز گفت: بازدید از این مراکز منوط به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا است و در مواقعی که بازید مجاز است به دلیل ترس مردم از ابتلا به کرونا استقبال از سوی آنها بسیار کم است.

برچسب‌ها باغ وحش ارم باغ وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران حقوق حیوانات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: باغ وحش ارم باغ وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران باغ وحش ارم باغ وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران حقوق حیوانات محیط زیست استان مراکز نگهداری مرکز نگهداری استان تهران حیات وحش اداره کل حیوان ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: سیر درمان «ارس»، تنها پلنگ باغ‌وحش مشهد، با همکاری دامپزشکان و متخصصان و بر پایه خرد جمعی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان، جواد نباتی در خصوص سیر درمان «ارس»، اظهار کرد: در اواخر سال ۱۴۰۲، لنگش تداوم‌دار در دست این‌گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن بر اثر تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی‌اش رخ داد.

وی افزود: بنابراین، تصمیم بر اخذ رادیوگرافی از دست حیوان تحت بیهوشی گرفته شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی بیان کرد: طبق رادیوگرافی اخذشده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تأیید شد.

نباتی افزود: با توجه به جوش‌خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج، طولانی‌مدت‌بودن عمل جراحی و مراقبت‌های خاص بعد از عمل و نیز ریسک بالای عمل، تلاش می‌کنیم برای جراحی حیوان تصمیمی بگیریم که ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

وی ادامه داد: هر تصمیمی (چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال) ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

کد خبر 748683

دیگر خبرها

  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد