Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان  اظهار داشت: طبق بررسی‌های به عمل آمده بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روز‌های پایانی هفته و ایام تعطیلات روی داده است.

او با بیان اینکه بیشترین سطح آتش‌سوزی در جنگل‌های طبیعی استان با ۲ هزار و ۹۴ هکتار روی داده است، افزود: از این میزان یک هزار و ۷۱۸ هکتار طی ۶۸ فقره در جنگل‌های مریوان بوده و ۱۹ فقره در بانه با ۵۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ هکتار و ۱۸ فقره با ۳۱۶ هکتار در سروآباد به ثبت رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، کامیاران را رکورددار آتش‌سوزی مراتع عنوان کرد و افزود: از ۴۰ فقره آتش‌سوزی با وسعت ۴۳۲.۶ هکتار در مراتع استان، ۱۵۳ هکتار در مراتع کامیاران بوده و بعد از آن سروآباد با ۸۲، بیجار با ۸۱، سقز با ۶۰، سنندج با ۳۶، قروه با ۱۹ بانه با ۱۱ هکتار در رده‌های بعدی قرار دارند.

نقشبندی به وقوع یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های دست‌کاشت با ۰.۳۵ هکتار و هفت فقره در اراضی جنگلی با ۱۲۷.۷ هکتار اشاره کرد و گفت: مریوان در مجموع با ۷۱ فقره و یک هزار و ۷۳۱ هکتار بیشترین وسعت درگیر حریق را داشته است.

او تاکید کرد: از آنجایی که بعدازظهر‌ها وزش باد شدت می‌یابد مردم باید توجه کنند که در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند، چون با کوچکترین بی احتیاطی، به علت وزش باد سطح وسیعی از جنگل و یا مرتع در آتش خواهد سوخت و غیر فابل کنترل خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: برای پخت و پز و تهیه غذا از لوازم گاز سوز قابل حمل استفاده کنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً از درختان اطراف فاصله گرفته، گیاهان علوفه‌ای خشک شده را از محل استقرار آتش دور کرده و حتما در پایان استفاده از آتش با اطمینان از خاموش شدن آتش توسط آب و یا خاک، محل را ترک کنند.

نقشبندی گفت: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیاز به مشارکت همگانی دارد و مردم، همیاران و دوستداران طبیعت با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

او اظهار داشت: با توجه به اینکه اغلب آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی در مناطق دور دست شهر و روستا اتفاق می‌افتد، مردم تا رسیدن گروه‌های اطفای حریق با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش حریق جلوگیری کنند.

او گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده قریب ۲۵ درصد عرصه‌های منابع طبیعی که تخریب و یا تصرف شده، سال‌های قبل درگیر حریق شده بوده که این مهم در تشکیل پرونده‌های تخریب و تصرف و اعلام به مقام قضایی لحاظ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: برخی از کشاورزان به اشتباه بقایای گیاهان در مزارع را آتش می‌زنند که این اقدام تاثیری بر اهداف مدنظر ندارد و فقط باعث سوختن و از بین رفتن گیاهان می‌شود و همچنین به همراه آن بافت خاک نیز آسیب میبیند و در برابر باران و باد بسیار سست شده و با کمترین باران، شاهد فرسایش خاک و بروز سیل خواهیم بود.

نقشبندی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی از گونه‌های جانوری موجود نیز در اثر آتش و حرارت آن از بین خواهند رفت، لذا از همه شهروندان به‌ویژه بهره برداران و گردشگران می‌خواهیم تا به طور بسیارجدی نسبت به رعایت موضوع اقدام کنند.

او اظهار داشت: برابر ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" مرتکبین، به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد علاوه بر این ماده قانونی در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده ۶۷۵ و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ و ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی، آموزش، توانمندسازی و گسترش مشارکت مردم در طرح‌های منابع‌طبیعی در تمام برنامه‌ها مورد تاکید است به طوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با حمایت و همکاری خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان و صدا و سیمای مرکز استان، نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه را با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان، مردم و بهره برداران در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را برگزار می‌کند.

نقشبندی افزود: در ضمن تولید و پخش انیمیشن‌های آموزشی نمایش‌های طنز و گزارش‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و صدا و سیما، تولید اینفوگرافی‌های آموزشی پیشگیری از حریق و رفع تصرف، توزیع تراکت و انتشار پیام در اماکن عمومی و فضای مجازی و نقاط بحرانی و نصب پوستر و بنر از دیگر اقدامات این اداره‌کل در راستای فرهنگ‌سازی بوده است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی مراتع منابع طبیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان منابع طبیعی آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟

 امروز خبری مبنی بر شکستن یک سد خاکی معیشتی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی برخی شد که رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و بخشدار بخش نوبران ساوه (استان مرکزی) در خصوص این اتفاق توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، این سد بین روستاهای سنگگ و مراغه توسط جهاد سازندگی وقت احداث و سال گذشته بهره برداران نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره آن اقدام کردند که به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، آبگیری بیش از حد مجاز، باعث بروز برخی آسیب ها به پیشانی آن شده است.

کامیار گراوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سد در سال ۱۳۷۰ توسط جهاد سازندگی احداث شده است تا اینکه در سال گذشته نیز با افزایش ارتفاع حدود ۲ متر و ۸۰ سانتی متری موافقت شد.

وی با بیان اینکه اهالی پارسال زیر نظر کارشناسان فنی این اداره نسبت به افزایش ارتفاع اقدام کردند یادآور شد: این سد قبل از افزایش ارتفاع حدود ۴۵ مترمکعب ظرفیت ذخیره داشت که هم اکنون به ۶۰ مترمکعب رسیده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: ایام عید که بر اثر بارش های بهاری این سد معیشتی سرریز کرد و بررسی های کارشناسی از سوی اداره منابع طبیعی انجام شد اما برخی از بهره برداران پس آن نسبت به مسدود کردن محل سرریز به منظور ذخیره بیشتر آب پست سد اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش حجم و ارتفاع آب باعث افزایش تشدید فشار آب به بخش فوقانی سرریز و موجب ریزش پاشنه و شسته شدن خاک بخشی از پشت سد شده است یادآور شد: هرچند در این اتفاق هیچ آسیبی به بدنه اصلی وارد نشده است اما کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه به همراه کارشناسان سایر دستگاه ها در محل حاضر و موارد لازم برای ارتقای ایمنی سد را اعلام کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون محل تخلیه آب این سد بازگشایی و مقرر شده روند تخلیه تا رفع آسیب ها، ایمن سازی کامل پاشنه و رسیدن آب به حجم مناسب ادامه خواهد داشت.

بخشدار نوبران ساوه نیز در این ارتباط با بیان اینکه به محض اطلاع از وضعیت سد به همراه کارشناسان منابع طبیعی، اعضای شورای اسلامی روستا، نمایندگان دادگستری در روستای مراغه حاضر و اقدامات اولیه ایمن سازی آن انجام شد.

یوسف حیدری یادآور شد: به اعضای شورای اسلامی روستا و معتمدان تاکید شد نظارت بیشتری داشته باشند تا بهره برداران به سلیقه شخصی دخالتی در این امور نداشته باشند.

روستای سنگک در ۷۹ کیلومتری و روستای مراغه نیز در ۷۲ کیلومتری شهر ساوه واقع شده است.

بخش نوبران ساوه داری ۸۰ روستا با ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده که ۶۷ مورد این آبادی ها بالای ۲۰ خانوار است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت