Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

وی با اشاره به تهدیدات امنیتی مزمن و ظهور تهدیدات جدید اعلام کرد: در این اوضاع، شرایط صلح و امنیت بین المللی وخیم‌تر شده است و سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات غیرقابل پیش بینی و تداوم تسلیحاتی شدن هوش مصنوعی، فضای سایبری و فضای ماورای جو بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد: بر خلاف اظهارات دال بر وجود ثبات استراتژیک، این رقابت‌های استراتژیک میان قدرت‌های بزرگ است که به مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته‌ای بیشتر دامن می‌زند.

وی با اشاره به آثار مخرب کاربرد و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای از سال ۱۹۴۵ عنوان کرد: خلع سلاح هسته‌ای وظیفه مصرح قدرت‌های هسته‌ای طبق ماده ۶ معاهده ان پی تی است که هنوز پایبندی خود به آن را نشان نداده اند. از جمله سال گذشته در کل دنیا و در شرایط لزوم مبارزه با کرونا، بیش از ۷۲ میلیارد دلار برای سلاح‌های هسته‌ای به هدر رفته است و بودجه درخواستی دولت آمریکا برای سال ۲۰۲۲ مبالغ مربوط به سلاح‌های هسته‌ای را نسبت به بودجه زمان ترامپ همچنان حفظ و یا افزایش داده است.

تخت روانچی همچنین اضافه کرد: تمدید استارت جدید اگر با اقدامات عینی دیگر خلع سلاحی دنبال نشود، مثمر ثمر نخواهد بود.

نماینده کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستیِ اسرائیل مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه – ابتکار ایران از سال ۱۹۷۴ – شده است و نظام بین الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به عنوان عضو غیرهسته‌ای و قبول بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم فشار وارد کند.

وی نسبت به کاربرد سلاح‌های شیمیایی هشدار داده و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران سلاح‌های کشتار جمعی را رد می‌کند و خواهان اجرای کامل و بدون گزینشی کنوانسیون‌های سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک است.

تخخت روانچی همچنین از آمریکا به عنوان تنها دارنده سلاح‌های شیمیایی خواست تا سلاح‌های شیمیایی خود را در اسرع وقت منهدم و تحفظ مربوط به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو را پس بگیرد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل، اقدامات اخیر برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده دانسته و اعلام کرد: هر دو حوزه باید صلح آمیز و میراث مشترک بشریت باقی بمانند و در این راستا سازمان ملل کارکرد شمولگرا، شفاف خود را بر اساس قاعده اجماع عملی کند.

تخت روانچی در پاسخ به نظرات برخی از هیئت‌ها در خصوص برجام و توانمندی موشکی ایران تصریح کرد: واقعیت انکارناپذیر درباره برجام آن است که در حالی که ایران به تعهدات مربوطه خود پایبند بوده، سه کشور اروپایی و آمریکا تعهدات خود را اجرا نکرده اند. ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم‌های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.

وی همچنین تاکید کرد: توان موشکی دفاعی ایران در چارچوب حقوق مسلم و طبق تعهدات بین المللی کشورمان دنبال شده است.

قابل ذکر است که جلسات کمیته‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شرایط کرونایی به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شود و قرار است کمیته یک با بررسی ۷۰ قطع نامه و تصمیم پیشنهادی دول عضو درباره آن‌ها تصمیم بگیرد. قطعنامه دوسالانه کشورمان در خصوص پیگیری مصوبات کنفرانس‌های بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در کمیته امسال ارائه خواهد شد.

کد خبر 5321603 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید تخت روانچی دولت آمریکا برجام مجمع عمومی سازمان ملل متحد سازمان ملل متحد ژنو خاورمیانه خلع سلاح هسته ای مجلس شورای اسلامی حسین امیرعبداللهیان حسین امیر عبداللهیان سیدابراهیم رئیسی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم ایران رژیم صهیونیستی وزارت امور خارجه ایران وزارت امور خارجه محمد باقر قالیباف جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری روسیه سلاح های شیمیایی سلاح های هسته ای سازمان ملل بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین گفت: حقوق اساسی آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز باید رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حقوق اساسی آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز باید رعایت شود، همچنین اظهارات نفرت‌انگیز نباید تحمل شود.

وی افزود: چگونگی ایجاد موازنه در خصوص این موارد بر عهده رؤسای دانشگاه‌ها است.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا گفت که تضمین آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز «ضروری» است و در این باره اظهار کرد در عین حال، بدیهی است که سخنان نفرت‌انگیز غیرقابل قبول است. من معتقدم که چگونگی مدیریت صحیح اتفاقاتی که ما شاهد آن بوده‌ایم بر عهده مقامات دانشگاه‌ها است.

به گزارش ایمنا، دانشجویان دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا در ۱۷ آوریل پس از شهادت مینوچه نعمت شفیق رئیس دانشگاه کلمبیا در مقابل کنگره، اردوگاهی (چادرهایی) را در محوطه دانشگاه کلمبیا برپا کردند.

رئیس دانشگاه کلمبیا، بیش از همتایانش در هاروارد و پن در طول شهادت‌های مشابه قبلی، با قانون‌گذارانی که از اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل انتقاد می‌کردند، همسو بوده است.

در ۱۸ آوریل، شفیق از اداره پلیس نیویورک خواست تا چادرهای دانشجویان را جمع کند. از آن زمان، چادرهای همبستگی و تحصن‌ها در دانشگاه‌های سراسر آمریکا برپا شده است. تظاهرات دانشجویی علیه جنگ غزه بیش از شش ماه است که در سراسر آمریکا در حال برگزاری است اما این تظاهرات با حوادث هفته گذشته شدت گرفت.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور درباره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

اینگونه سرکوب‌های خشونت‌آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین‌الملل است.

منبع: ایرنا

کد خبر 749874

دیگر خبرها

  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
  • هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل