Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@10:38:39 GMT

اتحادیه اروپا در جستجوی نقشی مستقل از آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۴۳۵۱

اتحادیه اروپا در جستجوی نقشی مستقل از آمریکا

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای دویچه وله، خروج آمریکا از افغانستان و رویکرد این کشور در قبال چین از مواردی است که باعث ناخشنودی اروپا شده است.

بر همین اساس، شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا در آغاز نشست دو روزه رهبران و سران کشورهای عضو این اتحادیه در اسلوونی اعلام کرد که موضوع بر سر افزایش وزن و نقش اتحادیه اروپا در صحنه بین المللی و دفاع از منافع و همچنین ارزش های مشترکت این اتحادیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشاره میشل به عملکرد تک روانه آمریکا در سیاست بین الملل بود. با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاستمداران اروپا به آن امید بسته بودند که دولت جدید آمریکا از سیاست های تک روانه دولت دونالد ترامپ سلف وی فاصله گرفته و این دولت اقدامات خود را با متحدان اروپایی هماهنگ کند.

خروج آمریکا از افغانستان بدون در نظر گرفتن نگرانی های اروپا و همچنین انعقاد پیمان استراتژیک این کشور با انگلیس و استرالیا از جمله مواردی است که به خوش بینی این دسته از سیاستمداران اروپایی در قبال عملکرد دولت جدید واشنگتن پایان داده است.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی با دیده تردید به سیاست و عملکرد دولت آمریکا در قبال چالش های برخاسته از اقدامات چین می نگرند.

شارل میشل در نشست عالی رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر نقش ناتو به عنوان ستون اصلی امنیت اروپا، خواستار ایفای نقش مستقل تر این اتحادیه شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز خواستار تقویت توان و ظرفیت اتحادیه اروپا در سطوح مختلف شد. مکرون بر تقویت کارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در عرصه های فناوری، صنایع، مالی و همچنین در عرصه نظامی تاکید کرد و این محورها را برای ایجاد اروپایی قدرتمند الزامی دانست.

مکرون پس از خروج شتابزده آمریکا از افغانستان در ماه اوت (مرداد) نیز خواستار استقلال نظامی اتحادیه اروپا از آمریکا شده بود.

رئیس جمهوری فرانسه بر آن است که در دوره ریاست نوبتی این کشور بر شورای اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، یک همایش  در باره امنیت و امور دفاعی اروپا برگزار کند.

سخن گفتن بر سر رویکردی مستقل تر از آمریکا از سوی برخی کشورهای اتحادیه اروپا و از آن جمله دو کشور بزرگ این اتحادیه یعنی آلمان و فرانسه، با مخالفت کشورهای حوزه دریای بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) و همچنین مخالفت کشورهای شرق اروپا روبه رو شده است.

این کشورها که نگران افزایش نفوذ روسیه هستند، به پیمان دفاعی ناتو و همچنین به ایالات متحده آمریکا به‌مثابه تضمینی برای امنیت خود در برابر روسیه می‌نگرند.

در نشست سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسائل مهم دیگری نیز چون هماهنگ ساختن سیاست این اتحادیه در قبال گسترش نفوذ چین و همچنین موضوع افزایش بهای انرژی مطرح شده است.

اما آنچه، ناخشنودی برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته، پیمان امنیتی آمریکا با انگلیس و استرالیا است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اقدام تک‌روانه ایالات متحده آمریکا که بدون هماهنگی با متحدان اروپایی صورت گرفته، به‌شدت انتقاد کرده است.

این در حالی است که نارضایتی فرانسه از این پیمان امنیتی علت دیگری نیز دارد. تصمیم آمریکا و انگلیس به ارسال فناوری ساخت زیردریایی هسته‌ای به استرالیا عملا خشم فرانسه را برانگیخته است.

فرانسه در سال ۲۰۱۶ با استرالیا بر سر فروش زیردریایی به آن کشور به توافق رسیده بود. اکنون پیمان امنیتی آمریکا – انگلیس - استرالیا منجر به آن شده است که این قرارداد فروش ۵۶ میلیارد یورویی فرانسه لغو شود.

در نشست اسلوونی بحث در باره پذیرش اعضای جدید در اتحادیه اروپا ادامه یافت ولی سران کشورهای عضو این اتحادیه در باره پرداخت کمک مالی در چارچوب برنامه اقتصادی جدید و سرمایه گذاری برای کشورهای بالکان غربی به توافق رسیدند.

برچسب‌ها فرانسه اتحادیه اروپا ناتو چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه اتحادیه اروپا ناتو فرانسه اتحادیه اروپا ناتو چین ایالات متحده آمریکا کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده، از آنان خواستند تا از امکانات موجود برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هلوکاست فلسطینی استفاده کنند و و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا این بیداری را گسترده‌تر سازند.

بیشتر بخوانید: آزادی زیر دست و پای مأموران بایدن

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: جنایات رژیم اسرائیل در غزه و کشتار بیش از ۳۴ هزار انسان بی‌گناه طی دویست روز باعث شد ما دانشجویان ایرانی شما را خطاب نامه خود قرار دهیم. این روزها، یک نسل‌کشی هولناک در فلسطین رخ می‌دهد که در آن حدود ۲۵۰۰۰ کودک و زن به وسیله سلاح‌های اهدایی دولت شما به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) جان خود را از دست داده‌اند. ۲۵۰۰۰ نفر یک عدد ساده نیست؛ در واقع اسرائیل ۲۵۰۰۰ زندگی، ۲۵ هزار آرزو و ۲۵ هزار امید و لبخند را از بین برده است.

در این نامه مطرح شده است: شاید سوال برایتان پیش بیاید که چرا این نامه را خطاب به دولت‌مردان غربی نزدیم؟ پاسخ واضح است؛ ما سال‌ها است که از دولت‌مردان کشورهای غربی ناامید شده‌ایم زیرا اعتقاد داریم آنان آگاهانه، راه صداقت و انسانیت مبتنی بر حقوق برابر بشر را از سیاست جدا کرده‌اند. اما ما هنوز به انسانیت شما و سایر آزادی‌خواهانی که این روزها محیط دانشگاه را به رغم مرگ آزادی و عدالت در سایه نقض فاحش متمم اول قانون اساسی توسط کاخ سفید، صحنه اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) کرده‌اید، امیدواریم.

در این نامه بیان شده است: سخن ما با شما به طور خاص در مورد مظلومیت تاریخی فلسطین و جنایات هشت دهه‌ای رژیم صهیونسیتی است‌؛ در این نامه نمی‌خواهیم به صورت تاریخی و حقوقی به بررسی ریشه‌های تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نامشروع بودن آن بپردازیم، اگرچه کسانی که اهل اندیشه‌اند، می‌توانند با بررسی بی‌طرفانه متون تاریخی به حقایق مهمی در رابطه با تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دست یابند؛ حقایقی که هیچگاه دولت‌های غربی پیرامون آن صحبت نمی‌کنند و اجازه گفتگو و بحث آزادانه در این رابطه را به شهروندان خود نمی‌دهند.

در بخشی از این نامه مطرح شده است: ما به جای بررسی متون حقوقی و تاریخی در این نامه از شما به عنوان نماینده‌ای از جامعه نخبگانی آمریکا فقط یک سوال می‌پرسیم: رژیمی که برای بقا خود در هفت ماه به راحتی ۲۵ هزار زن و کودک بی‌گناه را می‌کشد، برای ایجاد سانسور رسانه‌ای دست به ترور ۱۰۰ خبرنگار می‌زند، مدارس و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و در نهایت مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه می‌شود و در این رابطه حتی با راکت، ماشین نمایندگان سازمان ملل را هدف قرار می‌دهد، آیا می‌تواند رژیمی مشروع در دنیا باشد؟ ما منتظر پاسخ شما به این سوال هستیم و خوشحال می‌شویم نظر شما را در این رابطه بدانیم.

در بخش پایانی این نامه آمده است: جنایات گسترده صهیونیست‌ها و اتفاقات تلخی که این روزها در باریکه غزه می‌گذرد، امروز باعث اعتراضات وجدان‌های بیدار در اقصی نقاط جهان از جمله دانشگاهی که شما در آن فعالیت می‌کنید، شده است. ما دانشجویان مسلمان از شما نخبگان گرامی می‌خواهیم مانند سایر آزادی‌خواهان جهان، از هر امکانی که در اختیار دارید برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هلوکاست فلسطینی استفاده کنید و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا نیز می‌توانید، تصاویر و مستندات اعتراضی خود در دانشگاه را برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228980 برچسب‌ها آمریکا

دیگر خبرها

  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود