Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه مازندران موفق به تولید خاک ارگانیک از کاه و کلش شالیزار شدند.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، آرمان محمودی اطاقوری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران، در ابتکاری ارزشمند، موفق به تولید خاک ارگانیک از کاه و کلش شالیزار شد، تا ضمن جلوگیری از آثار مخرب زیست‌محیطی سوزاندن بقایای محصول برنج در زمین‌های کشاورزی، از این سرمایه گران‌بها که به آسانی توسط کشاورزان سوزانده می‌شد، خاک ارگانیک با حاصلخیزی بالا تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمودی اطاقوری در خصوص فرآیند تولید این خاک ارگانیک با اشاره به این نکته که با توجه به سوزاندن کاه و کلش شالیزار‌ها پس از برداشت برنج توسط کشاورزان، که آثار مخربی از جمله بالارفتن سطح آلاینده‌ها، فرسایش و کاهش حاصلخیزی خاک در محیط زیست دارد، گفت: در این فرآیند، مقدار ازت موجود در کاه و کلش را با استفاده از بستر درختان جنگلی افزایش دادیم که در نتیجه نسبت کربن به ازت، از حدود ۷۰ به زیر ۱۰ (حدود هفت و نیم الی هشت) کاهش یافته که این نسبت C به N، یک پارامتر بسیار موفق و تعیین‌کننده در کیفیت نوع خاک تولید شده است.

دانشیار گروه علوم گیاهی دانشگاه مازندران با تاکید بر این‌که این خاک با استفاده از بستر درختان جنگلی مازندران و نیز فعل و انفعالات بیوشیمایی حاصل به دست آمد، افزود: غیر از این خواص، خاک ارگانیک تولیدی، دارای PH (اسیدیته) بسیار مناسب (در حدود ۷) و همچنین میکرو المنت‌ها و ماکرو المنت‌های مفید و مغذی است. دارا بودن هدایت الکتریکی یا شوری مناسب (در حدود ۳) از دیگر ویژگی‌های مطلوب این خاک تولید شده است. این خاک ارگانیک دارای مقادیر متنابهی از عناصر شیمیایی نظیر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن، منگنز، روی، بر و مس می‌باشد.

مریم قلی‌زاده دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زیست‌شناسی – علوم گیاهی دانشگاه مازندران که این تحقیق و پژوهش را در قالب واحد پروژه، به انجام رسانید، در این‌خصوص افزود: بدون در نظرگرفتن ارقام برنج و بدون این‌که مقدار خاصی مدنظرمان باشد، کاه و کُلش مزارع برنج را به‌صورت کاملاً تصادفی، جمع‌آوری نموده و در بازه زمانی ۳۰ روزه، تمامی آزمایش‌ها و آنالیز‌های مختلف را بر روی همه نمونه‌های انتخاب‌شده، انجام دادیم.

شایان ذکر است، خاک ارگانیک تولید شده، بر اساس آنالیز خاک‌شناسی صورت‌گرفته توسط آزمایشگاه خاک‌شناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، قابلیت استفاده در پرورش، تولید و تکثیر انواع گیاهان زراعی، محصولات باغی، مزارع سبزی و صیفی، گل‌ها، گیاهان زینتی و آپارتمانی و باغ‌های میوه را با یک‌چهارم قیمت نمونه‌های خاک وارداتی از خارج کشور، دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه مازندران وزارت علوم محققان دانشگاه مازندران کاه و کلش شالیزار دانشگاه مازندران خاک ارگانیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشای ۵۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شالیکاران گیلانی تاکنون ۱۸۸ هزار هکتار از شالیزار‌های خوددمعادل ۷۹ درصد را شخم زده‌اند، گفت: کشاورزان با استفاده از بارش‌ها ۵۴ هزار هکتار از مزارع خود را نشا کردند.

محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیش از ظهر امروز در گفت و گو با سیمای مرکز گیلان با بیان اینکه شالیکاران گیلانی تاکنون ۱۸۸ هزار هکتار از شالیزار‌های خوددمعادل ۷۹ درصد را شخم زده‌اند، اظهار کرد: کشاورزان با استفاده از بارش‌ها ۵۴ هزار هکتار از مزارع خود را نشا کردند.وی با اشاره به رهاسازی آب پشت سد سپیدرود از روز گذشته در کانال‌های و نهر‌های کشاورزی گفت: شالیکاران باید بر اساس تقویم زراعی اقدام کنند و به کشت و کار خود سرعت دهند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۲۰۵ هزار هکتار از شالیزار‌ها استان خزانه گیری شده است، افزود: گیلان ۳۰۰ هزار شالیکار دارد و سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید تولید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • مرثیه‌ای برای رنج شالیکاران گیلانی/ برنجی که فروش نمی‌رود‌
  • صنعت مازندران نیم مرده است/حرائم بلای جان سوادکوه
  • ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون
  • نشای ۵۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان
  • بهبود توان تفکیک مکانی دمای سطح با روش محققان دانشگاه تهران
  • تولیدهندوانه بافلزات سنگین/سلامت محصولات کشاورزی چقدرتضمین می‌شود
  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • تمام برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و در مبدا تولید نمونه‌برداری می‌شود