Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:25:02 GMT

موانع بهره‌مندی از انوار قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۴۶۴۴

موانع بهره‌مندی از انوار قرآن کریم

زهرا ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: خداوند مهربان، قرآن را همچون مصباحی پرنور در جاده تاریک جهان روشن نموده است تا بشریت با پناه بردن به آموزه‌های آن از تاریکی جهل و گمراهی به نور علم و هدایت رهنمون گردد.

وی افزود: سوال اینجاست که به راستی موانع بهره‌مندی از قرآن چیست و چرا با وجودی که قرآن در دسترس همگان است اما همگان از نورش بهره نمی‌برند و تنها گروهی اندک به برکت دستوراتش سعادتمند می‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نعمتی که پشت دیوارهاست

کارشناس مذهبی با بیان اینکه برای بهره بردن از هر موهبتی اولین گام این است که انسان باب آن موهبت را بر روی خویش نبندد، ابراز کرد: تا وقتی درها بسته باشد آدم‌ها از نعمتی که پشت دیوارها انتظارشان را می‌کشد بی خبرند.

وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره لقمان که «هرآینه شرک، ستمی بزرگ است»، بیان کرد: طبق این آیه بزرگترین ظلمی که بشر بر خود روا می‌دارد شرک است، در واقع انسان با نادیده گرفتن خدا، بی توجهی به تأثیر خواست و اراده الهی، جایگزین کردن خواسته‌های خود و باور به این امر که هر آنچه من می‌خواهم باید اتفاق بیافتد، دچار شرک شده و اینگونه بر خود ظلم نموده است.

بستن باب موهبت‌های الهی و مسدود کردن مسیر کمال

ابراهیمی با بیان اینکه ظلم یعنی بستن باب موهبت‌های الهی و مسدود کردن مسیر کمال، گفت: در آیه‌ای دیگر از آیات الهی می‌خوانیم که «هیچ‌کس جز ستمگران آیات ما را انکار نمی‌کنند»، در این آیه نیز خداوند اهل ظلم را با وصفی دیگر توصیف نموده است.

وی اضافه کرد: در واقع انکار آیات الهی از دیگر ویژگی‌های اهل ظلم است؛ افرادی که آیات الهی را انکار می‌کنند نیز باب موهبت را بر خود بسته و نمی‌توانند از نور هدایت قرآن بهره‌مند شوند.

احساس نیاز به قرآن کریم

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اولین گام مهم و مؤثر برای بهره‌مندی از قرآن این است که به خود اجازه بهره‌مندی بدهیم و این اجازه جز در سایه احساس نیاز مقدور نخواهد بود.

وی اضافه کرد: وقتی انسان احساس نیاز کند برای رفع آن تلاش می‌کند و هر آنچه درِ بسته است را با سعی خویش باز می‌کند؛ چیزی که امروزه بشریت به آن گرفتار است همین عدم احساس نیاز است که ریشه‌اش جز در استکبار و گردنکشی نیست.

وقتی گوش انسان مستکبر کر می‌شود

ابراهیمی با اشاره به اینکه بشر امروز بشری مستکبر است بدین معنا که گردنش را فراخ کرده و سرش را از آسمان‌ها بالاتر برده و حاضر نیست قرآن را بشنود، گفت: خداوند نیز به این موضوع اشاره کرده و می‌فرماید: «و هنگامی‌که آیات ما بر او خوانده می‌شود، مستکبرانه روی برمی‌گرداند، گویی آن را نشنیده است؛ گویی اصلاً گوش‌هایش سنگین است! او را به عذابی دردناک بشارت‌ده!»

وی نشنیدن را درد بشر امروز برشمرد و تصریح کرد: در حقیقت انسان گاهی اصلاً قصد شنیدن ندارد، درست مثل کودک لجبازی که به هوای راضی کردن والدینش، آن‌قدر گریه و زاری می‌کند و هیاهو به راه می‌اندازد تا بلکه به خواسته‌اش برسد اما حاضر نیست چنددقیقه‌ای آرام گیرد و حرف بزرگ‌ترش را گوش دهد.

کارشناس مذهبی و مدیر گروه نویسندگی صریر بیان کرد: بشر اگر بخواهد از اضمحلال نجات یابد، باید تواضع را تجربه کند و در این میان دست برداشتن از گردنکشی و منیت‌ها می‌تواند تمرینی برای تعبد باشد.

حذف استکبار درونی و نمود استضعاف درونی

وی گفت: از این طریق انسان با حذف استکبار درونی، استضعاف وجودی نمود یافته و بدین حد از درک می‌رسد که ضعیف و ناتوان و نیازمند هدایت قرآن است و ادامه مسیر برای وی روشن خواهد بود.

کد خبر 5321386

منبع: مهر

کلیدواژه: زهرا ابراهیمی قرآن کریم قرآن پاسخ به شبهات ویروس کرونا آمار کرونا زلزله واکسن کرونا کرمانشاه بوشهر شهادت امام رضا ع عزاداری 28 صفر مشهد رحلت پیامبر اکرم ص واکسیناسیون کرونا گرگان خراسان رضوی ایلام احساس نیاز بهره مندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اعظم السادات برغمدی اظهار کرد: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال استان می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآنی حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیر طرح ملی حفظ قرآن کریم کشور ادامه داد: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، تحقق خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی با خانواده‌ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی نظیری پیش روی دختران علاقه‌مند در استان آذربایجان شرقی قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته بانوان علاقمند تبریزی به صورت مجازی از برنامه‌های آموزشی حفظ قرآن کریم بهره‌مند شدند.

چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" ویژه بانوان سراسر کشور در سال ۱۴۰۳ با شعار «حافظ قرآنی، مکتب سلیمانی» با هدف زنده نگه داشتن یاد و نام این شهید بزرگوار برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است
  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل