Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@22:20:39 GMT

ماجرای قبض‌های نجومی برق

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۴۹۵۹

ماجرای قبض‌های نجومی برق

سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص نجومی شدن قبوض برخی از مشترکان صنعت برق توضیحاتی را ارائه داد.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعتراض برخی از مشترکان به قبوض نجومی برق خود گفت: حدود ۱۵ درصد مشترکان، بین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو، مصرف داشته‌اند، برای این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، ۱۶ درصد افزایش تعرفه به دلیل مصرف بالاتر از الگو محاسبه شده و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آن‌ها اعمال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: با بررسی قبض‌های صادرشده امسال در شرکت توانیر مشخص شده که حدود ۸۲ درصد یعنی ۲۵ میلیون مشترک کمتر از الگوی تعیین شده در مناطق معتدل و ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق داشته‌اند که برای این گروه از مشترکان فقط ۷ درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است.

سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: امسال هم با توجه به افزایش دما و آغاز زود هنگام فصل تابستان مصرف برق به شدت افزایش پیدا کرده است.

رجبی مشهدی اضافه کرد: صورت حساب برق مشترکان طبق مصوبه هیئت وزیران که سالیانه ۷ درصد و برای مشترکان پرمصرف که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، ۱۶ درصد محاسبه و پرداخته خواهد شد.

او گفت: مشترکانی که مازاد دو برابر الگوی هر منطقه مصرف دارند، میزان مازاد مصرف‌شان با متوسط خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود که فعلا ۸۰۰ تومان بابت هر مگاوات است. از تعداد ۳۰ میلیون مشترک قبوض ۸۵۰ هزار مشترک بر اساس نرخ خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعیین می‌شود.

سخنگوی صنعت برق در پایان گفت: در حال حاضر ۸۲.۵ درصد مشترکان برق زیر الگوی مصرف هستند و فقط افزایش ۷ درصدی تعرفه را در قبوض خود داشته‌اند، ۱۷.۵ درصد مشترک پرمصرف هستند و از این میزان ۲.۶ درصد مشترکانی هستند که مازاد بر دو برابر الگو مصرف دارند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قبض نجومی برق سخنگوی صنعت برق درصد مشترک ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر استفاده از کولر گازی در مناطق عادی را با افزایش ٣ برابری مصرف و ٢٤ برابر شدن قبض برق خانگی همراه دانست.

به گزارش مشرق، عبدالامیر یاقوتی، استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور را با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه دانست که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.

وی الگوی مصرف مناطق عادی در فصل گرم را ٣٠٠ کیلووات ساعت عنوان کرد و افزود: هزینه برق مشترکان خانگی که از کولرهای آبی استفاده می‌کنند در هر دوره ٢ ماهه حدود ٨٠ هزار تومان است که در صورت جایگزینی کولر گازی، مصرف سرمایشی از ١٠٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت به بیش از ٧٠٠ کیلووات ساعت افزایش می‌یابد که با احتساب مصرف سایر لوازم برقی، مصرف دوره بیش از ٣ برابر افزایش و از ٣٠٠ کیلووات ساعت به حدود ٩٠٠ تا ١٢٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد و مشترک باید بیش از ٢ میلیون تومان هزینه برق پرداخت کند.

یاقوتی با اشاره به تقسیم بندی کشور به ٥ اقلیم آب و هوایی شامل مناطق گرم یک تا ٤ و مناطق عادی گفت: تقریباً ٨٠ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی و معتدل مانند شمال غرب و شمال شرق کشور ساکن هستند که استان‌های تهران‌، زنجان، قزوین، همدان و لرستان، اغلب مناطق استان کردستان و کرمانشاه همچنین بخش‌هایی از اصفهان را در بر می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان