هجرت تمدنساز امام رضا (ع) به ایران مکر خدا بر دشمن بود / انتقال پایگاه تشیع به ایران با هدف بسترسازی ظهور
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۵۱۳۴
حرکت امام رضا علیهالسلام از مدینه تا مرو، حرکتی بود که جهان اسلام را متحول کرد. جریان علمای ما و رشد معنوی آنها ارتباط مستقیمی با این هجرت امام داشت. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هجرت تمدنساز امام رضا علیهالسلام از مدینه به سمت مرو، در راستای تکمیل یکی از مهمترین مأموریتهای مهم خاندان عترت در راستای برپایی امر ظهور، یعنی گسترش پایگاه علمی ــ معرفتی تشیع تا سرزمین ایران بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام و مؤلف کتاب «تاریخ تمدن و مُلک مهدوی»، هجرت امام رضا (ع) از مدینه به سمت ایران را در پازل برنامههای خدا دانست و گفت: برای اینکه علوم اهل بیت (ع) ــ که باب آن در زمان امام باقر علیهالسلام به روی بشریت گشوده شد ــ ظرفیت تمدنی خود را به منصۀ ظهور برساند، باید مسیر دیگری را بهسوی قومی که خداوند وعدۀ آمدن آنها برای زمینهسازی ظهور را داده بود، طی میکرد، همان قومی که هم ظرفیت درک علوم آل الله را دارد و هم حامل و حافظ مناسبی برای این علوم است. این قوم، همان ایرانیان هستند که رسول خدا صلی الله علیه و آله مدتها قبل زبان به تمجید آنها گشوده و ایشان را به عنوان حاملان علوم عترت معرفی کرده بودند. حدیث مشهور نبوی: «اگر علم در ثریا باشد، مردمی از فارس به آن دسترسی پیدا میکنند» مهمترین شاهد این استدلال است. به این ترتیب به راحتی میتوان علت حرکت امام رضا (ع) به سمت ایران را متوجه شد.
حجتالاسلام علی منصوریان، کارشناس مسائل دینی دربارۀ اثرات هجرت تمدنساز امام رضا علیهالسلام به ایران گفت: آنچه محل تأمل است این است که بدانیم امام رضا (ع) تصمیم گرفتند چند صفت ویژه را در ملت ایران ایجاد کنند تا از این طریق اولین امتسازی را صورت دهند؛ چرا که سایر ائمه فرصت حضور در حاکمیت نداشتند و بعد از صدر اسلام حضور حضرت در حاکمیت بسیار مغتنم بود، لذا اولین مؤلفههای امتسازی را رقم زدند.
وی افزود: کارکرد بعدی حضور امام رضا در حاکمیت، گسترش مناظرههاست. بحثها بسیار دقیق و متقن صورت گرفت. کارکرد مناظرات زمانی خودنمایی کرد که مردم با حقیقت انفعال علمای ادیان و فرق مواجه شدند.
همچنین حجتالاسلام مصطفی الهیاری، مدیر بنیاد بینالمللی تمدن ولایی دربارۀ رویکرد تمدنی امام رضا علیهالسلام در سفرشان به ایران گفت: زمانی که امام رضا طبق مشیت خداوند از مدینه به سمت ایران حرکت کردند، با علم الهیِ خویش ماجرا را به گونهای رقم زد تا زمینهای برای بیداری اسلامی و تمدنسازی ایجاد شود. اگر این هجرت شکل نمیگرفت، برکاتی که از کنار مضجع شریف امام نصیب شیعیان و محبان عترت شد، اتفاق نمیافتاد.
وی ادامه داد: بنابراین وقتی از تمدنساز بودن حرکت امام رضا علیهالسلام سخن میگوییم، در واقع از تحولساز بودن هجرت ایشان سخن میگوییم. امام علیهالسلام وجود انسانها را متحول میکند. حرکت امام رضا از مدینه تا مرو، حرکتی بود که جهان اسلام را متحول کرد. جریان علمای ما و رشد معنوی آنها ارتباط مستقیمی با این هجرت امام داشت. عمده مکانهایی که امام رضا علیهالسلام پا گذاشت، اکنون تبدیل به محل علم و معرفت و دانش شده است.
4 تحول معجزهآسای طبیعت در عصر ظهورانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام زمان عج امام رضا ع امام زمان عج امام رضا ع امام رضا علیه السلام حرکت امام رضا امام رضا ع تمدن ساز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»
ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقهمند مىشوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مىکنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسانهاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمىگیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمىکنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.
این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیهالسلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مىکنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمىشمرد مگر این که من بىنیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمانها و زمین را ضامن روزى او قرار مىدهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی