Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@10:02:34 GMT

احیای جهاد سازندگی اصلاح واقعی یا اشتباه تکراری؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۵۵۶۲

احیای جهاد سازندگی اصلاح واقعی یا اشتباه تکراری؟

به گزارش جماران؛ ویکی تماس نوشت: در خبرها آمده بود که رییس جمهور کشورمان دستور احیای جهاد سازندگی آن هم در قالب یک سازمان و نه به صورت یک وزارتخانه را صادر کرده است و این موضوع بهانه ای شد تا به تغییرات و اهداف پیدا و پنهان آن در دولت ها بپردازیم.

اصلاح ساختار با کوچک سازی دولت

احیای جهاد سازندگی در دولت فعلی با چه هدفی انجام می شود؟ ساختار دولت ناکارآمد است و همه بر آن تاکید دارند اما چگونه این ساختار باید کارآمد شود؟ یکی از راهکارهایی که در دولت های گذشته به خصوص در دولت احمدی نژاد دنبال شد ادغام برخی وزارتخانه ها در هم بود که از جمله آنها ادغام وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در همان زمان هم کسانی که ادغام وزارتخانه ها را پیاده سازی کردند علاوه بر کوچک سازی دولت، اهداف متعددی مثل چابک سازی دولت، حذف سازمان ها و نهادهای موازی و تمرکز تصمیم گیری در یک وزارتخانه و هماهنگ سازی تولید و تجارت را مد نظر داشتند تا بهره وری بالا برود. اما عنوان اصلی این پروژه که در همه دولت ها به آن پرداخته  دنبال می شود «کوچک سازی دولت» است.

 

 

با ادغام ها دولت واقعا کوچک شد؟

بیشتر صاحب نظران معتقدند که دولت ایران از گذشته های دور تاکنون ساختاری بزرگ و فربه داشته است و باید آن را کوچک سازی کرد و ایده ادغام وزارتخانه ها هم با همین هدف دنبال می شود اما در واقع امر هیچ اتفاقی نیفتاد و طی این سال ها که ادغام ها اتفاق افتاد، نه تنها یک نفر از کارکنان دولت کم نشده بلکه تعداد آنها بیشتر هم شده است.

علت آن هم روشن است دولت نمی خواهد یا نمی تواند به خاطر کوچک سازی خود چند صد هزار نفر کارمند دولت را از کار بیکار کند، حتی نتوانسته است مدیران خود را در این ادغام ها کاهش دهد و مدیران صرفا عناوین شغلی شان تغییر کرده است و هیچ اتفاقی در واقع در ساختار دولت با این پروژه ها اتفاق نیفتاده است.

 

احیای جهاد سازندگی با چه هدفی؟

احیای جهاد سازندگی حالا در دستور کار قرار گرفته است. اگر این هدف، اصلاح ساختاری با هدف کوچک سازی های باشد که در دولت های قبل دنبال می شد. روشن است که احتمال موفیت این برنامه کم خواهد بود. اما ظاهرا اهداف دیگری دنبال می شود.

دولت سیزدهم بیشتر از کوچک سازی به دنبال احیای مدل فعالیت های دهه اول انقلاب است. یکی از مدل ها  احیای جهاد سازندگی بود. جهاد سازندگی با دستور بنیانگذار انقلاب اسلامی در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ یعنی کمتر از شش ماه بعد از پیروزی انقلاب با هدف کمک به مناطق محروم و دورافتاده تشکیل شد و در طول دوره فعالیت هم در مناطق محروم و هم در جبهه های جنگ خدمات بسیار ارزشمندی ارائه کرد.

البته این نهاد انقلابی در شرایطی تشکیل شد که تشکیلات دولت به واسطه انقلاب اسلامی ، فروپاشیده بود و دولت به مفهوم واقعی هنوز به صورت کامل مستقر نبود در عین حال ضرورت داشت رسیدگی هایی به وضعیت اقشاری از جامعه در قالب یک نهاد انقلابی شکل بگیرد.

تجربه این نهاد انقلابی امروز مسئولان دولت سیزدهم که به دنبال مدیریت جهادی هستند، را بر آن داشته است تا جهاد سازندگی را احیا کنند. در واقع این جهاد سازندگی احیا می شود تا به صورت متمرکز و با قوت بیشتری به مناطق محروم و دور افتاده خدمت رسانی شود و تعامل حاکمیت با مردم به خصوص مردم محروم بهتر شود.

اصلاح ساختار به شیوه ای که دولت سیزدهم در پیش گرفته است متفاوت از رویه دولت های قبل است. احیای جهاد سازندگی با هدف کوچک سازی اتفاق نمی افتد اما  معتقدم همان طور که در رویه های قبلی به هدف نرسیدیم در این رویه هم به هدف نخواهیم رسید. چرا ؟ چون مشکل جای دیگری است.

 

 

تا مشکل اصلی حل نشود احیای جهاد سازندگی موفق نخواهد بود

شیوه حکمرانی ما دارای اشکالات بنیادی است و هر چقدر هم که سمت و عنوان کم و یا زیاد کنیم چون قصد تغییر شیوه حکمرانی به صورت واقعی را نداریم، هیچ اتفاقی نمی افتد. احیای جهاد سازندگی هم تا وقتی شیوه حکمرانی اصلاح نشود حرکت در همان مسیری است که دولت های قبل رفتند و نتیجه نگرفتند.

بخش بزرگی از دولت، قصد تغییر در شیوه های حکمرانی خود را ندارند و هر طور که ساختار به نفع خواسته روسای دولت ها تغییر کند، آنها هم می دانند چگونه شرایط را تغییر دهند که باز  در ساختار حکمرانی هیچ تغییری رخ ندهد.

تا زمانی که این طیف از مدیران قانع نشوند که اصلاح شیوه حکمرانی به صورت واقعی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، هیچ چیزی تغییر نمی کند و در مقابل اگر روزی آنها قانع شوند، خواهیم دید که با همین صورت ظاهری ساختار دولتی می تواند شیوه های حکمرانی را تغییر داد و کارایی و بهره وری را بالا برد و هیچ گوشه و کناری هم به عنوان محروم و دورافتاده از قلم خدمات نیفتد.

در آن صورت خدمات جهاد سازندگی دهه اول انقلاب احیا خواهد شد حتی اگر احیای جهاد سازندگی به صورت سازمان اتفاق نیفتد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جهاد سازندگی احیای جهاد سازندگی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا احیای جهاد سازندگی وزارتخانه ها شیوه حکمرانی کوچک سازی سازی دولت دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در سال میلادی گذشته، گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و همچنین فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک از جمله استراتژی‌های مهم دولت سیزدهم برای رشد صادرات نفت خام بود.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی ایران در سال میلادی گذشته اظهار کرد: دو حامل انرژی نفت و گاز سهم زیادی در تحقق این دستاورد مهم داشته‌اند. در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌ها، دولت سیزدهم در زمینه تولید و صادرات نفت و گاز هیچ محدودیتی ندارد؛ در حقیقت این دولت توانسته تحریم‌ها را خنثی کند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقتدار نظامی ایران در عملیات وعده صادق، گفت: این موضوع یک اتفاق بسیار مهم بود که توانست به ما در صادرات بیشتر و در عین حال آسان‌تر نفت کمک کند. بعد از آن عملیات، حرکت نفت‌کش‌های ایرانی در آب‌های آزاد و در نهایت فروش نفت ایران بهتر شد.


وی افزود:تحقق رشد اقتصادی در طول سه الی چهار سال آینده شرایطی را برای ما مهیا خواهد کرد که بتوانیم عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ را به سرعت جبران کنیم.


قادری با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر سهامداری در فراسرزمینی گفت: این تصمیم از جمله سیاست‌های درستی بود که وزارت نفت به اجرا گذاشت. این استراتژی به ایران اجازه می‌دهد که با بازارسازی برای فروش نفت خام، بازار مطمئنی را در این زمینه برای خود مهیا سازد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: تبدیل نفت خام به فرآورده برای اقتصاد کشور مزیت‌های فراوانی دارد، زیرا این قبیل محصولات از ویژگی صادرات آسان و همچنین تحریم پذیری کمتری برخوردار هستند. در شرایط تحریمی سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای عرضه نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی یک ایده بسیار خوبی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک هم ایده مثبت دیگری است که توسط وزارت نفت پیگیری شد. این واحد‌های کوچک نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ‌تر کمتر در معرض تحریم‌ها قرار دارند؛ لذا، استفاده از این فرصت می‌تواند نقش موثری در صادرات نفت ایران داشته باشد، سیاست که امروز باعث رکوردشکنی دولت سیزدهم در صادرات نفت خام شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت ، گاز ، نفت خام ، پالایشگاه ، پالایشگاه فرا سرزمینی ، وزارت نفت ، افزایش صادرات نفت ، پالایشگاه های کوچک ، جعفر قادری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9n

دیگر خبرها

  • عذرخواهی ناشر هندی بابت توهین‌ به امام (ره)
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود