Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| برنج از محصولات برجسته و همراه با نام استان مازندران است و برای بررسی شرایط کاشت، داشت و برداشت محصول برنج و توجیه اقتصادی و اجتماعی آن به شالیزارهای سوادکوه رفتیم و با مردان و زنانی که در حال برداشت محصول بودند، صحبت کردیم.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه هم درباره توانمندی‌ها، مشکلات و راهکارهای مرتبط با برنج نظرات خود را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  *برنج برای یک‌سال

صبورا دستکار که در شالیزاری خود برنج را برای بذر سال بعد خود تهیه می‌کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: برنج‌های قویتر و کامل‌تر را انتخاب می‌کنم تا برای سال آینده استفاده کنم.

وی وجود رودخانه نزدیک با شالیزاری و وقوع سیل را از مشکلات ذکر کرد و افزود: برنجی که با دستان خودمان می‌کاریم، برکت دارد و هر چه روزی است همان به ما داده می‌شود.

*عدم نگاه اقتصادی به هویت

محمد دست‌افکن که دارای عناوین برتر موسیقی مازندرانی است و زمین شالیزاری دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس از نگاه هنر به شالی و فعالیت کشاورزی، گفت: از کودکی در زمین‌های شالیزاری کار کردم و عاشق فعالیت در آن هستم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در شالیزار را هویت خودم می‌دانم، افزود: نباید به هویت نگاهی اقتصادی داشت و ادامه فعالیت در شالیزار‌ها با فرهنگ ما پیوند عمیق دارد.

این هنرمند شالیکار، گفت: زمین کشاورزی و فعالیت در شالیزار را به میلیارد‌ها تومان هم نمی‌دهم.

*زمین آبا و اجدادی را نمی‌فروشم

امام‌علی بابایی‌کمر‌پشتی بازنشسته راه‌آهن است و کشاورزی می‌کند و با همسرش در حال برداشت محصول در زمین شالیزاری است و زمین کشاورزی را که از زمان آبا اجدادی‌اش به ارث رسید را مهم می‌داند.

وی با بیان اینکه از اول برنج‌کار بودم، افزود: چهار دختر و یک پسر دارم و برنج خودم و فرزندان را تأمین می‌کنم و البته برخی مواقع هم می‌خرم.

وی با اشاره به اینکه سیل از ارتفاع می‌آید و امسال بخشی از زمین را خراب کرد، افزود: از مدیران انتظار همکاری داریم و اگر سر و صدا کنیم جهاد کمک می‌کند و انتظار تعمیر سر دهنه‌ها و ایجاد سد را برای محافظت از زمین‌ها داریم.

بابایی خاطر نشان کرد: بارش باران و سرما در زمان رشد و خوشه‌چینی باعث می‌شود که برنج خراب شود و در گذشته تا ۳۰ تا کیسه هم برداشت کردم ولی امسال به دلیل سیل و بارندگی و سرما، بیست کیسه هم برداشت نکردم.

این برنج‌کار سوادکوهی از پیشی‌گرفتن هزینه‌ها از درآمد‌ها خبر داد و اظهار کرد: هزینه تراکتور، کود و کارگر با میزان برداشت محصول، نمی‌صرفد.

بابایی در پاسخ به این سؤال که اگر پیشنهاد خرید زمین شالیزاری با قیمت بالا را به شما بدهند، چه تصمیمی می‌گیرید، گفت: زمین آبا و اجدادی را نمی‌فروشم هر‌چند اقتصادی نمی‌صرفد و در پایین دست روستای «پیت‌سرا» پل هم نداریم تا از آب عبور می‌کنیم.

*شالیزاری پدری

مریم شیرزادی همراه با همسرش در حال کار‌کردن برای برداشت شالی بود با بیان اینکه ده‌ها سال اینجا برنج می‌کارم و زمین پدری است و از کودکی اینجا کار می‌کنم از علاقه عاطفی خود به شالیزاری خود خبر داد.

وی با بیان به اینکه اگر بخواهند زمین را با قیمت بالا هم بخرند، نمی‌فروشم چون زمین آبا و اجدادی است، به مخالفت فرزندانش برای حضورش در زمین شالیزاری و خستگی ناشی از آن، اشاره کرد و گفت: فرزندانم از خستگی کار ما  در زمین ناراحت هستند ولی من گفتم تا زمانی که زنده هستم در زمین شالیزاری کار می‌کنم.

*امکان افزایش تولید برنج در سوادکوه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه از اولویت حفاظت از بستر تولید و زمین کشاورزی با هماهنگی دادستان و دادگستری در سوادکوه خبر داد و گفت: ۶۸۵ هکتار اراضی شالیزاری با متوسط تولید سه تن در هکتار برای سوادکوه وجود دارد.

حمید رضا شهابیان،  برنج تولید شده در سوادکوه را جوابگوی حدود ۷۰ درصد از جمعیت شهرستان ذکر کرد و از عدم استفاده از ۳ هزار هکتار از اراضی قابل کشت در سوادکوه خبر داد و گفت:  خرده مالکی و وجود زمین‌هایی در مقیاس کوچک، غیر‌ساکن بودن، اراضی در کنار جنگل و حضور حیوانات وحشی و گرانی فنس و عدم استفاده مورد انتظار از مشاوره های ترویجی را از موانع است.

شهابیان به توانمندی تولید برنج تا چهار تن در هکتار در سوادکوه خبر داد و پیش‌بینی کرد تا ۶۰ درصد نشای برنج شهرستان سوادکوه در آینده به صورت مکانیزه انجام شود.

ارتباط عاطفی نسل‌های گذشته مناطق برنج‌خیز با فعالیت در شالیزار‌ها به ویژه در مقیاس کوچک در نسل‌های جدید کمرنگ‌تر شد که علاقمندی به ساخت و سازها یا ترجیح محصولات دیگر بر برنج را می‌توان از دلایل ادعا ذکر کرد که سود اقتصادی در آن برجسته است.


حضور فعالان رسانه ای در شالیزار با عنوان کایر رسانه‌ای

به نظر می‌رسد تقویت مشوق‌های مختلف که با نگاه نتیجه‌محورانه انجام شود می‌تواند رنج‌های کاشت، داشت و برداشت برنج را کاهش دهد و به عنوان درآمد قابل توجه و قابل اتکا برای شهرستان نگریسته شود.

گزارش: عمران اکبرنژاد

عکس‌ها: مهر‌علی رهنمای

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: برنج تولید سوادکوه کشاورزی زمین شالیزاری خبرگزاری فارس برداشت محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد

سید محمدرضا سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی  ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم رفته است گفت: کار برداشت حدود ۳۰ درصد از گندمزارهای این استان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در استان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان