Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، همیشه عنوان کارآفرین جذابیت خاصی داشته و داستان‌های جالبی نیز از کارآفرینان مشهور دنیا شنیده‌ایم.

اما ملزومات کارآفرینی چیست و چه مخاطراتی به همراه دارد؟

 با توجه به اهمیت کسب‌ وکارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها، کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش اشتغال، به توسعه و رشد کارآفرینی بستگی دارد.

 به سراغ دو جوان کارآفرین رفتیم که مشکلات را یکی پس از دیگری سپری کرده و در حوزه کاری خود، بسیار موفق شده اند و  برای ۹ نفر  به صورت مستقیم و یکصد نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده اند.

علی رضایی، ۴۲ ساله و مهندس نرم افزار است که با سرمایه ای اندک،موفق شده در موضوع محتوای آموزشی، ایجاد کارآفرینی کرده و مشکل تعداد زیادی از دانش پژوهان و مدرسان رشته های مختلف را  رفع کند.

یکی از چالش های موجود در موضوع آموزش، هم برای مدرسان و هم برای متقاضیان یادگیری، یافتن فرد مورد نظر با کمترین هزینه است.

مدرسان بسیار توانمندی وجود دارند که به لحاظ گمنام بودن و  دسترسی نداشتن به ابزار و رسانه، همچنان گمنام باقی می مانند و چه بسیارند متقاضیانی که محتاج آموزش مطالبی هستند اما مدرس مطلوب خود را پیدا نمی کنند و یا مجبورند با هزینه های گزاف، آموزش ببینند.

علی رضایی درباره کسب و کار خود گفت: تیم سه نفره ما که از اعضای یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه صنعت هستند به لحاظ نیازی که در مجموعه خود مشاهده کردند تصمیم گرفتند با بررسی های چند ماهه از وضعیت موجود آموزش در فضای مجازی و آنالیز رقبا، طرحی را در قالب یک اپلیکیشن و وب سایت راه اندازی کنند.

او بیان کرد: این تیم از یک نفر دکترای مکانیک، یک نفر مهندس نرم افزار و یک نفر مهندس الکترونیک تشکیل شده که سوابق ارزشمندی در طراحی  نرم افزاری، راه اندازی، مشاوره و داوری کسب و کارهای استارت آپی  را دارند.

رضایی تصریح کرد: هم اکنون این محصول در حال تکمیل بانک اطلاعات مدرسان بوده و تاکنون دو هزار مدرس از تمام نقاط کشور، در حوزه های مختلف علمی و مهارتی در این بانک اطلاعاتی  ثبت نام کرده اند.

این کار آفرین شیرازی ادامه داد: اپلیکیشن و سایت تیچرز به آدرس: https://www.teacherz.ir برای کمک به مدرسانی است که در نقاط دورافتاده کشور قادر باشند تنها با صرف هزینه ای بسیار اندک، مهارت ها و علم خود را به متقاضیان استفاده از آن، ارائه دهند و از این راه کسب درآمد کنند.

رضایی در مورد چگونگی فعالیت تیم خود افزود: برای این کسب و کار، چهار فاز تعریف شده که به مرور با اجرا و تکمیل هر فاز می توان برای افراد زیادی فرصت اشتغال را در موضوع آموزش و تولید محتوا فراهم کرد.

او اضافه کرد: بدون تردید با توسعه این کسب و کار به افراد زیادی با توانمندی های متفاوت در بخش های پشتیبانی، تولید محتوا و آموزش به مدرسان برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده، نیاز داریم که این افراد به‌ طور مستقیم به‌کار گرفته می شوند.

رضایی اظهار کرد: در ابتدای کار از مشاوران خبره برای بخش های مختلف کسب و کار بهره برده ایم و در ادامه نیز، نیاز خواهیم داشت از مشاوران دیگری بهره مند شویم.

این کارآفرین گفت: انتظار می رود با حمایت مادی و معنوی از این کسب و کار، سریع تر و موثرتر بتوانیم فازهای دیگر کار را به پایان برسانیم.

 سجاد رضایی دیگر جوان ۳۳ ساله شیرازی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در سال ۱۳۹۳ است در مورد علت گرایشش  به کار در حوزه آموزش بیان کرد: از ابتدای دوران دانشجویی در سال ۱۳۸۶ به فراگیری، تدریس و مشاوره در حوزه های آموزشی و مهارتی پرداختم، هم به عنوان علاقه شخصی و هم به دلیل دغدغه اجتماعی که همیشه در این زمینه داشتم.

او  تصریح کرد: بعد از فارغ التحصیلی، به دنبال گرفتن مجوز کانون تعلیم و تربیت بودم که متوجه شدم چند سالی است  مجوز تاسیس این مراکز داده نمی شود، پس با جمعی از دوستان که  ۶ نفر هستیم، برآن شدیم مجموعه ای را با این ماموریت، تاسیس کنیم و به کمک حوزه تعلیم و تربیت افراد جامعه بیاییم

رضایی ادامه داد: با داشتن یک زندگی منطقی، سالم، هدفمند و انعطاف‌پذیر برای مواجه با مشکلات ، خواسته هر انسان خردمند بوده زیرا دست‌یابی به این هدف ارزشمند برای بسیاری از افراد جامعه میسر نیست، سوالی است که با طرح موضوعی عمیق به نام مهارت‌های زندگی امکان‌ پاسخ‌گویی را می‌یابد.

او افزود: مهارت های زندگی، یعنی ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام مسئولیت های اجتماعی، تصمیم گیری صحیح، رفع تعارضات و کشمکش ها، بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگران صدمه ای بزند.

این کار آفرین اضافه کرد: برنامه آموزش مهارت های زندگی بر این اصل استوار است که افراد به‌ ویژه کودکان و نوجوانان حق دارند توانمند شوند و نیازمند آن هستند که بتوانند از خود و علاقه هایشان در موقعیت های سخت زندگی دفاع کنند.

رضایی اظهار کرد: مجموعه مهارت های زندگی هم به توانمند سازی افراد در زندگی حال، می اندیشد و هم به توانمندی آنان برای زندگی آینده تاکید می کند.

او تاکید کرد: این مهارت ها، متمرکز بر شکوفایی توانایی های بالقوه افراد است و به طور کلی هدف از مجموعه مهارت های زندگی، کمک به فرد برای حرکت از توانایی ها و ضعف های مهارتی به سوی مهارت های توانمند و قوی و سازنده است.

این کارآفرین گفت: در واقع هدف نهایی مهارت های زندگی این است که افراد مسئولیت برتری و شایستگی فردی خویش را بپذیرند زیرا این شایستگی فردی شامل احساس کفایت و شایستگی سطح بالا، سلامت روانی، خود شکوفایی و پذیرش مسئولیت فردی و اجتماعی بوده که در نتیجه می توان گفت مجموعه مهارت های زندگی هم اهداف پیشگیرانه دارد و برای کنترل و مدیریت مشکلات مناسب است.

از  او پرسیدم که برای رسیدن به این اهداف بزرگ، چه راهکارهایی را پیش گرفتید و کار اجرایی را از کجا شروع کرده ای؟

رضایی بیان کرد: ما به صورت تیمی جلو رفتیم و تلاش شد همه موارد را مهندسی کنیم، مقالات روز دنیا را سرچ و ترجمه کردیم، کتاب های علمی و آموزشی بسیاری مورد مطالعه و بررسی تیم ما قرار گرفت و به تدریج ایراداتی را که داشت برطرف کردیم و یک سری موارد را براساس فرهنگ ایرانی و اسلامی و نظر کارشناسان زبده داخلی، جوری طراحی کردیم که کاربردی و قابل استفاده باشد.

این کارآفرین تصریح کرد: مهارت هایی که مدنظر قرار گرفته و به هموطنان خدمت رسانی می‌شود شامل مهارتهای زندگی، تحصیلی، ادبی، خانوادگی، روانشناسی و کوچینگ است که انتظار می رود این مجموعه به یک‌ شبه دانشگاه مهارت محور به لحاظ تفکر، گفتار، رفتار و شخصیت برای کمک به هموطنان تبدیل شود تا بتوانیم مردم ایران را به قله های بلند علمی و مهارت های زندگی اثر بخش برسانیم.

رضایی در خصوص برگزاری کلاس ها ادامه داد: این موسسه از سال ۱۳۹۸ کار خود را شروع کرده و توانسته دانش پژوهان زیادی را تحت تعلیم و تربیت خود قرار دهد. اما بعد از فراگیری بیماری کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری مراکز آموزشی، اقدامات لازم در حوزه مجازی شدن آموزش ها، در دستور کار قرار گرفت و تمامی آموزش ها بر روی سایت برای دسترسی سریع کاربران، قرار دارد که این آموزش ها به همین جا ختم نمی‌شود و در حال آماده سازی محتوا برای تدوین دوره های جدید هستیم که به زودی وارد سایت WWW.PDANESH.IR می شود.

او افزود: آموزش هایی که تا کنون بر روی سایت قرار گرفته اند شامل آمپول ۲۰۰ ویتامینه مغز، که به طور خلاصه در این دوره به فراگیر آموزش داده می شود و به راحتی می توان از مغز خود یک ابر مغز بسازیم که برای این کار باید سه مرحله، یادگیری، تقویت و  تثبیت را طی کرد.

این کار آفرین اضافه کرد: در این دوره آموزشی با یادگیری ۲۰۰ تکنیک، این مهارت ها برای همیشه در وجود فرد تثبیت شود.

رضایی اظهار کرد: مهندسی مهارت های فردی و اجتماعی که شامل ۴۰ مهارت است مانند ریز بینی و نکته سنجی، صداقت، هدفمندی، وظیفه شناسی، مسئولیت پذیری، توکل، صبر و بردباری، انعطاف پذیری، آزاد اندیشی، انتقادپذیری، قاطعیت، صرفه جویی و قناعت، امانت داری، درمان کم رویی، مشورت ، مشارکت ‌همکاری، تقویت اراده، خودستایی، ترس و شجاعت، خودشناسی، و ثبات شخصیت است.

او یکی از اهداف اصلی برنامه مهارت‌های زندگی را ارتقای بهداشت روانی افراد به خصوص کودکان و نوجوانان دانست و گفت: آموزش این مهارت ها سبب افزایش عزت نفس، بهبود رفتارهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی، افزایش رضایت سیستم خانوادگی و سازگاری با خانواده، افزایش مهارت حل مسائل شخصی و بین فردی شده است. 

 زندگی انسان حاصل لحظه لحظه های تفکر او بوده که فرق بین انسان ها  در نظام تفکر آن ها است که با نوع تفکر خود از هم متمایز می شوند.

فرق یک انسان موفق و یک انسان شکست خورده در نظام تفکر و اندیشه های آن ها است، در این دوره تلاش می شود افراد راهکارها و اصول مدیریت افکار و طراحی سرنوشت خود را با روش های کاربردی و مهندسی شده فرا بگیرند و با داشتن باورها، عادات و روحیه ای عالی و برنامه نویسی کامپیوتر  بتوانند  آرامش، موفقیت و ثروت آفرینی پایدار را برای دستان خود فراهم کنند.

رضایی بیان کرد: با یادگیری هزار لغت زبان انگلیسی در این دوره سعی شد به کمک تصویر و یادگیری کلمات کلیدی به عنوان موثرترین و عملی‌ترین روش‌های یادگیری و به خاطر سپردن واژه‌های جدید در آموزش زبان‌های خارجه که از سوی محققان زبان‌شناس معرفی و تایید شده‌اند، فرد از زبان مادری خود بهره جوید.

تسلط بر گرامر کاربردی زبان انگلیسی و تسلط بر مکالمات ضروری زبان انگلیسی بدون نیاز به گرامر نیز مورد دیگری بود که رضایی به آن اشاره و تصریح کرد:کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی و پویا بوده و یک کارآفرین موفق با نیت ارزش‌آفرینی، کسب سود مالی و استفاده بهینه از منابع محدود، یک کسب‌ و کار جدید راه‌اندازی و مدیریت می‌کنند، اما فرد باید دقت کند که کارآفرینی همزاد نوآوری و خلاقیت است، پس لازمه کارآفرینی، خلاقیت و نیک خواهی و ارزیابی مستمر روندها و اقدامات فعلی با هدف بهینه‌سازی با استفاده از سیستم‌های نوینی است که باعث پیشبرد هرچه بهتر اهداف کسب‌ وکار می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارآفرینی خلاقیت مهارت های زندگی کسب و کار آموزش ها مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۶۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان

اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان امروز با حضور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور به بهره برداری رسید.

استاندار کردستان در مراسم بهره برداری از این مرکز، مهارت‌آموزی را عامل رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد

زارعی کوشا گفت: نسخه شفابخش برای خروج از بیکاری به ویژه در استان‌های زاگرس نشین، توسعه آموزش‌های مهارتی است.

وی گفت: مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق، عامل مهم تحقق دیپلماسی مهارت در کشور است

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • از روان تا درمان