Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:06:27 GMT

طلسم نوبل ادبی برای سیاه‌پوستان شکست!

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۷۵۴۸

طلسم نوبل ادبی برای سیاه‌پوستان شکست!

آکادمی سوئدی نوبل در طول سال‌های برگزاری این جایزه و پس از ۳۵ سال، دومین نویسنده آفریقایی سیاه‌پوست را به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، در نشست خبری آکادمی سوئد در شهر استکهلم سرانجام نام «عبدالرزاق گورنا» نویسنده ۷۳ ساله اهل منطقه زنگبار در تانزانیا به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱ خوانده شد تا صد و نوزدهمین برنده مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات یک رمان‌نویس آفریقایی و سیاه‌پوست باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«وله سوینکا» نویسنده اهل کشور نیجریه در سال ۱۹۸۶ نام خود را به عنوان «نخستین آفریقایی سیاه‌پوست برنده جایزه نوبل ادبیات» ماندگار کرد و حالا پس از یک وقفه طولانی‌مدت و ۳۵ ساله «عبدالرزاق گورنا» دیگر نویسنده آفقایی سیاه‌پوست موفق به کسب این جایزه ارزشمند می‌شود.

«خاطره عزیمت» (۱۹۸۷)، «راه زائران» (۱۹۸۸)، «بهشت» (۱۹۹۴)، «تحسین سکوت» (۱۹۹۶)، «کنار دریا» (۲۰۰۱)، «گریز» (۲۰۰۵)، «آخرین هدیه» (۲۰۱۱) و «زندگی پس از مرگ« (۲۰۲۰) از مهم‌ترین آثار «عبدالرزاق گورنا» محصوب می‌شوند. 

در فهرست برندگان جایزه نوبل ادبیات نام سه نویسنده آفریقایی دیگر نیز دیده می‌شود که همگی سفیدپوست هستند؛ «نادین گوردیمر» نویسنده و فعال سیاسی اهل آفریقای جنوبی که در سال ۱۹۹۱ به عنوان نخستین زن سفیدپوست آفریقایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد، «نجیب محفوظ» نویسنده مصری برنده نوبل سال ۱۹۸۸ و «جان مَکسول کوتسی» نویسنده هلندی‌تبار اهل آفریقای جنوبی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۳. 

به تازگی و در پی انتقادهایی که درباره جایزه نوبل ادبی مطرح است، «آندرس اولسن» نویسنده و منتقد ادبی سوئدی که رئیس کنونی کمیته جایزه نوبل ادبی است در مورد تغییراتی که این نهاد ادبی در سال‌های اخیر داشته و همچنین اهمیت جهانی شدن جایزه صحبت کرد. 

پیش از اعلام برگزیده امسال، «اولسن» درباره اروپامحور شدن جایزه نوبل ادبیات و عدم اعطای این جایزه به نویسندگان سیاه‌پوست پس از سال ۱۹۸۶ توضیح داد: «آلفرد نوبل در وصیت خود به وضوح خواستار یک جایزه جهانی است که نویسندگان از سراسر جهان می‌توانند دریافت‌کننده این جایزه باشند - مردان و زنان، افرادی از همه نقاط جهان می‌توانند به طور بالقوه برنده شوند. فکر می‌کنم این جایزه واقعا در دهه ۱۹۸۰ به این رویکرد جهانی رسید و ما نویسندگانی از قاره‌های دیگر به جز اروپا به ویژه آفریقا و آسیا داشتیم. اما نوبل ادبیات در اوایل قرن بیستم بسیار اروپامحور بود و زنان بسیار کمی برنده شدند. اما در حال حاضر  و در دوره‌های اخیر تغییر قابل توجهی صورت گرفته است و در ۲۰ سال گذشته، هفت زن این جایزه را دریافت کرده‌اند. اکنون در حال حرکت رو به جلو و در مسیر درست هستیم. همچنین از نظر جهانی نیز فکر می‌کنم همه چیز در حال تغییر است. تنها راهی که می‌توانیم به آن دست یابیم این است که زنان را در آکادمی داشته باشیم، و واقعا خواندن آثار نامزدها بدون نگاه جنسیتی را بسط دهیم. ثانیاً، ما هم‌اکنون متخصصانی از سراسر جهان داریم. این کارشناسان از ژانویه سال آینده گزارش‌هایی را در زمینه‌ زبان به ما ارائه می‌دهند که در داخل آکادمی اطلاعات عمیقی نسبت به آن‌ها نداریم از جمله زبان‌های آسیایی و آفریقایی. این تغییر بسیار جالبی خواهد بود که دانش و جهت‌گیری‌مان در ادبیات جهان را گسترش می‌دهد.» 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برنده نوبل ادبیات عبدالرزاق گورنا جایزه نوبل ادبیات 2021 جایزه نوبل ادبیات جایزه نوبل ادبی سیاه پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله

به گزارش "ورزش سه"، النصر که قهرمانی در سوپرکاپ عربستان را از دست داد و در لیگ روشن نیز با اختلاف ۹ امتیازی نسبت به الهلال در رده دوم قرار دارد، حالا امیدوار است در دیدار برابر الخلیج که در مرحله نیمه نهایی جام پادشاهی عربستان برگزار می‌شود، پیروز شود و با صعود به فینال، شانس خود برای کسب عنوان قهرمانی را حفظ کند.

النصر دو هفته قبل در لیگ حرفه‌ای عربستان برابر الخلیج قرار گرفت و با گل آیمریک لاپورته حریف خود را شکست داد و حالا تقابل دو تیم در روز چهارشنبه در جام حذفی نیز تکرار خواهد شد؛ جایی که لوئیز کاسترو، سرمربی پرتغالی النصر، به دنبال پیروزی دوباره تیمش برای راهیابی به فینال جام پادشاهی است.

در دیدار دو تیم در لیگ، عبدالرحمن قریب در دقیقه 36 به دلیل مصدومیت از زمین خارج شد تا شرایط النصر با یک تعویض اجباری تغییر کند. در این مسابقه همچین کریستیانو رونالدو نیز عملکرد خوبی نداشت و موقعیت‌های زیادی را از دست داد تا در نهایت امتیاز 6.1 را از سوفا اسکور کسب کند. رونالدو 3 موقعیت مسلم گلزنی را هدر داد، در طول مسابقه تنها 15 پاس صحیح داشت و 5 بار در تله آفساید افتاد.

با این حال آیمریک لاپورته در بازی‌های اخیر النصر، سطح خوب خود را حفظ کرده و در دیدار با الخلیج چهارمین گل خود را در لیگ را به ثمر رساند. او پیش از این در بازی رفت با الخلیج و تقابل با التعاون و ضمک گلزنی کرده بود.

النصر احتمالا در جام پادشاهی، به‌خصوص در دیدار با الخلیج، با همان تاکتیک خود در‌ مسابقات قبلی پا به میدان خواهد گذاشت تا با پیروزی در این بازی به مصاف برنده دیدار الاتحاد و الهلال برود که دیگر مسابقه مرحله نیمه نهایی را برگزار خواهند کرد.

تیم النصر از سال 1990 که با گل‌های ماجد عبدالله، التعاون را با دو گل شکست داد و قهرمان جام پادشاهی عربستان شد، موفق به کسب این عنوان نشده و 34 سال در این امر ناکام بوده است. تیم فوتبال الاهلی با 13 عنوان قهرمانی، الهلال با 10 عنوان و الاتحاد با 9 رکوردداران قهرمانی در این رقابت‌ها هستند و النصر تاکنون 6 بار این جام را به دست آورده است.

النصر در آخرین دوره جام پادشاهی که ارزشمندترین عنوان در فوتبال عربستان محسوب می‌شود، با شکست یک بر صفر مقابل الوحده در ورزشگاه الاول پارک از مرحله نیمه نهایی جام پادشاهی حذف شد و حالا در تقابل با الخلیج به تلاش خود برای شکستن بر این طلسم ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله
  • قرعه‌کشی جام حذفی؛ سپاهان به گربه‌سیاه خورد
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت