Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:42:45 GMT

ایام محسنیه آری یا خیر؟!

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۹۵۸۹

ایام محسنیه آری یا خیر؟!

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: سیدمحمدحسین میرلوحی، مدیر دبیرستان علوم انسانی و معارف اسلامی امام صادق(ع) در یادداشتی به مناسبت آغاز ایام مظلومیت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها به موضوع «دهه محسنیه» پرداخته که می‌خوانید:

۱. سنی و شیعه معتقدند بعد از شهادت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله سقیفه تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲. شیعه و برخی از سنی‌ها معتقد به حمله یا احراق خانه فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در ایام بعد از شهادت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله یعنی همین روزها هستند. شهادت حضرت محسن هم بنا به برخی از نقل‌ها در این ایام بوده است.

۳. ملاک بدعت بودن یا نبودن فعلی این است که سنتی به این عنوان که داخل شریعت بوده عنوان شود نه اینکه هر مراسمی که افراد بگیرند که روایتی از معصومین (ع) نداشته باشد بدعت است که در این صورت اعلام ایام فاطمیه و دهه فجر هم بدعت است. 

۴. بنا به بیان امام صادق (ع) گرچه مصیبت کربلا اعظم مصائب است، اما مصیبت هتک حرمت بیت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها تلخ‌تر و جانگدازتر است.

۵. آن عزای عمومی که به صورت جدی برای همه محبان اهل بیت علیهم السلام توصیه به آن شده و دستور داده شده است برای آن عزم همه مسلمانان تعلق بگیرد عزای سیدالشهداست و به واسطه عرف و سنتی که مخصوصا در جامعه ما صورت گرفته و پذیرفته شده است ماه صفر نیز به محرم برای عزاداری عمومی ملحق شده است.

۶. هدایت فرهنگ و سنت عمومی یک مساله است و پسند خوش‌ذوقانه هیاتی‌ها هم مساله دیگری. فضای عمومی و رسمی ما سیاه پوش بودن و حاکم بودن جو عزاداری را بعد از ماه صفر بر‌نمی‌تابد. اما اهل ولا و هیاتی‌ها با درک ریشه‌ای بودن مصائب این ایام علاقه دارند در این روزها نیز عزاداری کنند.

۷. مصلحت جمع اقتضا می‌کند سیاست عمومی و فضای شهر و کشور از عزا در بیاید و محبت و عشق آن دسته از هیاتی‌ها که بنا بر «فلیحزن لحزننا» عمل می‌کنند این اقتضا را دارد که آنها هم در عزای فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در برنامه‌های خودشان ماجور باشند.

۸. اختلاف بین شیعیان از بدترین گناهان است که شیطان به شدت دنبال آن است. مومن کیس باید مراقب باشد از این مساله دشمنی نسازد. هر کس علاقه دارد برای خود و جمع دوستان خود عزا برپا کند نباید مورد ملامت واقع شود و هر کس از عزا در می‌آید نباید مجبور به ماندن در فضای عزا باشد.
هدانا الله باحسن الوجه

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن علوم انسانی شیعه سنی سلام الله علیها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۹۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه


به گزارش خبرگزار صدا و سیما، محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران درباره برنامه تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در ایام تعطیلات پیش رو گفت: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) سینما‌های سراسر کشور از عصر جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت تعطیل هستند.

وی ادامه داد: اکران فیلم‌های کمدی «سال گربه» و «تمساح خونی» پس از ساعت ۱۷ عصر جمعه ۱۴ اردیبهشت متوقف می‌شود، اما اکران سایر فیلم‌ها شامل «مست عشق»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «آپاراتچی»، «ایلیا جستجوی قهرمان»، «نوروز» و «پرویزخان» از ساعت ۱۹ عصر جمعه ۱۴ اردیبهشت همزمان با تعطیلی سینما‌ها سراسر کشور متوقف خواهد شد.

صابری در پایان گفت: فعالیت سینما‌ها از صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه به حالت عادی باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • ۹۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت در نظر گرفته شده است
  • تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • اجرای سرود سلام فرمانده توسط کودکان پیش دبستانی + فیلم
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • سلام بر تو که اسطوره‌ حجاب شدی ...
  • تعمیر مایکروفر در محل و سلام به دنیای پخت و پز آسان
  • پست کانال روستوف از محبی و قربانی: سلام ایران!
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت