Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-02@03:25:40 GMT

حقایقی شگفت انگیز درباره مغز

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۰۱۰۳

ساختار اصلی مغز انسان مشابه با مغز سایر پستانداران است اما نسبت اندازه مغز به اندازه کل بدن در انسان بزرگتر از همه پستانداران است. ناطقان: مغز انسان به اندازه یک آناناس، به وزن یک توستر و شبیه به مغز گردو است، اما ۲۰ درصد کل انرژی بدن را مصرف می‌کند. با نبود مغز انسان بینایی، شنوایی، اندیشه و حتی خوابیدن و راه رفتن را نیز نخواهد داشت و البته مغز محل ذخیره خاطرات، آرزوها، برنامه‌ها و امید‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مغز یکی از اندام پر مصرف اعضای بدن بوده و تنها دو درصد از حجم بدن را این عضو تشکیل می‌دهد. باتوجه به اینکه ۲۰ درصد کل انرژی بدن را مصرف می‌کند، عمده این انرژی در نورون‌ها (سلول‌های عصبی) مصرف می‌شود و در مغز انسان ۸۶ میلیارد نورون وجود دارد که شمار ستاره‌های کهکشان راه شیری هم همین تعداد برآورد می‌شود. انرژی بیش از همه، در تماس بین نورون‌ها مصرف می‌شود.

در نقطه تماس نورون‌ها (سیناپس) پیام‌های الکتریکی رد و بدل می‌شود و در پی آن بار الکتریکی سلول عصبی افزایش می‌یابد. وقتی بار به حد مشخصی برسد، سلول آن را به سلول بعدی هدایت می‌کند. مغز انسان بالغ، صد هزار میلیارد نورون (سیناپس) دارد و تعداد آن‌ها به طور مرتب افزایش یا کاهش می‌یابد. دانش بشری تا امروز بر این باور است که هر بخش مغز وظیفه خاصی دارد.

مغز انسان

ساقه مغز اندام‌های حیاطی را هدایت می‌کند و کار دقیق را به کمک مخچه انجام می‌دهد. در مغز انسان مرکز احساسات و هیجانات بیش از همه در دستگاه لیمبیک بوده و حافظه دراز مدت هم در هیپوکامپ قرار دارد. مغز از دو نیمکره تشکیل شده است و مرکز شنوایی، بینایی، تکلم، تجسم و کنترل اندام‌ها در این بخش‌ها هستند و گمان می‌رود که شخصیت ما هم در همین بخش باشد.

ارتباط بخش‌های مختلف مغز البته بسیار پیچیده است، مثلا در یک گفتگو باید شنیده‌ها به واژه تبدیل و معنی آن‌ها درک شود. در مغز واکنش هم ترکیبی است از احساسات، خاطرات و سنجش‌ها که باید به واژه تبدیل و به اندام‌های گویایی منتقل شوند. با وجود پژوهش‌های گسترده، باز هم پرسش‌های فراوانی درباره مغز وجود دارد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: مغز ، حقایق ، پستانداران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مغز حقایق پستانداران مغز انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۰۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند

محققان معتقدند ورزش با شدت بالا باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی و در نتیجه کاهش در دسترس بودن انرژی مورد نیاز برای رشد تومور‌ها می‌شود.

به گزارش مهر، با استفاده از داده‌های یک مطالعه، محققان ۷۲ درصد سرطان متاستاتیک کمتری را در شرکت کنندگانی که به طور منظم در فعالیت‌های هوازی با شدت بالا شرکت می‌کردند، یافتند.

در مطالعه دیگری که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که فعالیت هوازی باعث کاهش ایجاد تومور‌های متاستاتیک در غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد حیوانات می‌شود.

سرطان متاستاز شده، سرطانی است که از جایی که شروع شده به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است.

محققان با تحقیق خود مکانیسم پشت اثر پیشگیرانه ورزش را شناسایی کردند. آن‌ها دریافتند که فعالیت بدنی باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی می‌شود که به معنای انرژی کمتر در دسترس تومور است.

به عبارت ساده‌تر، ورزش اندام‌های ما را برنامه ریزی مجدد می‌کند تا به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشند که باعث می‌شود مواد مغذی کمتری برای رشد تومور در دسترس باشد.

دیگر خبرها

  • پورکیانی سرپرست دبیری فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام شد
  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد
  • آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود
  • آمار شگفت‌انگیز مهدی قائدی در این فصل لیگ امارات
  • باور دانشمندان درباره میزان هوش «تی‌رکس‌ها» دگرگون شد
  • خفاش شگفت‌انگیز 6 گِرمی که زیر «برگ» زندگی می‌کند(+عکس)
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • (ویدئو) تصاویر حیرت‌انگیز از لحظه تولد بچه دلفین
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!