Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-02@12:50:30 GMT

اسناد ثبت جهانی ۴ اثر تحویل ایران شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۰۹۴۷

در دیدار سفیر کشورمان در یونسکو با قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اسناد ثبت جهانی چهار اثر ایران تحویل داده شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

در این نشست پاکتچی سفیر ایران در یونسکو، الواح ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی هورامان که در فهرست میراث جهانی ملموس ثبت شده‌اند و همچنین الواح ثبت جهانی هنر نگارگری و زیارت تادئوس مقدس را که از جمله پرونده‌های چند ملیتی میراث‌فرهنگی ایران محسوب می‌شوند و به‌صورت مشترک با کشور‌های همسایه تدوین و در فهرست میراث جهانی ناملموس ثبت شده‌اند را برای ثبت و نگهداری در اسناد میراث‌فرهنگی تحویل داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره نشست خود با سفیر ایران در یونسکو و تحویل این اسناد گفت: «از کشور عزیزمان ایران ۲۶ اثر غیر منقول در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اهمیت ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس آن است که این آثار فارغ از نژاد، ملیت، مذهب و… به همه آحاد جامعه بشری اختصاص می‌یابد و همه دولت‌ها و ملت‌ها وظیفه مشترک در حفظ و نگهداری آن دارند.»

او ادامه داد: «حتی در زمان جنگ این آثار از تعرض باید مصون بمانند. بی‌شک افزایش آثار یک کشور در ثبت جهانی نقش مهمی در رشد صنعت گردشگری، افزایش توریسم، رونق کسب و کار و از همه مهم‌تر معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن یک کشور در عرصه جهانی دارد.»

دارابی اضافه کرد: «ایتالیا، چین، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هندوستان، مکزیک، انگلستان، ایران و روسیه ۱۰ کشور برتر دنیا در تعداد آثار ثبت شده جهانی هستند. ایران با ۲۶ اثر غیر منقول ثبت شده جهانی در آسیا رتبه سوم و در دنیا رتبه نهم را داراست و در حوزه ثبت میراث ناملموس جهانی با ثبت ۱۶ اثر در دنیا در رتبه هفتم قرار دارد.»

او یادآور شد: «در دیداری که با احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو داشتم او الواح ثبت جهانی «راه‌آهن سراسری ایران» و «منظر فرهنگی هورامان، اورامانات» که در فهرست میراث جهانی ملموس ثبت شده‌اند و همچنین الواح ثبت جهانی، «هنر نگارگری(مینیاتور)» و «زیارت تادئوس مقدس» را که از جمله پرونده‌های چند ملیتی میراث‌فرهنگی ایران محسوب می‌شوند و به صورت مشترک با کشور‌های همسایه تدوین و در فهرست میراث جهانی ناملموس ثبت شده‌اند برای ثبت و نگهداری در اسناد میراث‌فرهنگی تحویل داد.»

 او در ادامه گفت: «راه‌آهن سراسری ایران با طول ۱۴۰۰ کیلومتر طولانی‌ترین راه‌آهنی است که در فهرست میراث جهانی قرار گرفته و منظر فرهنگی هورامان، اورامانات با پهنه‌ای بالغ بر ۴۰۰هزار هکتار از استان‌های کردستان و کرمانشاه از جمله آثار بسیار شاخص ثبت‌شده یونسکو محسوب می‌شود و این دو به لحاظ پیچیدگی‌های فنی و مطالعاتی حائز اهمیت بالایی هستند.»

 قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «از تلاش‌های تمام همکارانم در معاونت میراث‌فرهنگی تشکر و قدردانی می‌کنم.»

 او به پرونده‌های ایران برای ثبت جهانی اشاره کرد و افزود: «معاونت میراث‌فرهنگی دو پرونده جدید را برای ثبت در فهرست میراث جهانی دارد. یکی ۵۶ کاروانسرا و دیگری الحاق منطقه دیزمار به پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی است که هم‌اکنون کارشناسان جهانی در حال بازدید از آن‌ها در ایران هستند.»

دارابی خاطرنشان کرد: «در عصر ارتباطات، ثبت آثار در عرصه جهانی نقش بزرگی در معرفی ایران به‌عنوان یک کشور با فرهنگ و تمدن کهن و از لوازم مهم برای دیپلماسی عمومی است.»

برچسب ها: سفیر ، ایران ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صنایع دستی ، یونسکو ، ثبت ، نشست

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: سفیر ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صنایع دستی یونسکو ثبت نشست فهرست میراث جهانی الواح ثبت جهانی میراث فرهنگی ثبت شده اند صنایع دستی برای ثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۰۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مینا آژوغ گفت: رتبه بندی داروخانه ها از سال گذشته در اداره کل دارو کلید خورد و در مرحله اول انتخاب شده و فهرست داروخانه های خاطی که تحویل داروهای دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود، احصا شد.

وی افزود: این پروژه با پایش در مورد داروی انسولین آغاز و فهرست داروخانه های خاطی که تحویل داروهای دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود، احصا شد. همچنین در ادامه برای سایر داروهای دارای برنامه توزیع نیز اجرایی خواهد شد.

کد خبر 6092852 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران به نخبگان
  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان