Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، سید جواد ساداتی‌نژاد پیش از ظهر امروز در سفر به بوشهر در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به اهمیت نوسازی نخیلات اظهار داشت: حدود ۳۴ هزار هکتار نخلستان در استان بوشهر داریم و این موضوع خیلی مهمی است و با توجه به اینکه سومین رتبه جهان در تولید خرما داریم، نگاه ما به بحث نخلستان‌های خرما در کشور، بحث اقتصادی خرما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نخلستان‌های ما متاسفانه در این سال‌ها نوسازی نشده‌اند، افزود: نیاز به اصلاح و نوسازی نخیلات داریم، در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار مجددا ردیف مربوط به مرکبات و نخلستان‌ها احیا شد و کار بزرگی بود یکی از اهداف حوزه کشاورزی در استان بحث اصلاح و احیای نخلستان‌ها است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: در این سفر با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان پروژه نوسازی نخیلات را در سطح هزار هکتار شروع خواهیم کرد و در بخشی هم از شهرستان دشتستان بحث مربوط به اصلاح نخیلات در حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار شروع شده با ظرفیت این سفر در حدود هزار هکتار شروع خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بحث آبرسانی نخیلات هم از سد خائیز تأمین خواهد شد که البته بیشترین هزینه مربوط به انتقال آن مربوط به وزارت نیرو است و در این سفر امیدواریم تامین اعتباراتی برای آن پروژه هم انجام بدهیم که با تلفیق آن آب که کیفیت مناسب‌تری نسبت به آب‌هایی که موجود است، دارد حتما می‌تواند میزان تولید در منطقه را افزایش دهد.

وی افزود: یکی از موضوعات در اصلاح و نوسازی نخیلات بحث نوع گونه مربوط به نخیلات است که خرمای مجول در اینجا به عنوان خرمای پایلوت توانسته از نظر اقتصادی شرایط مطلوب‌تری را نسبت به گونه‌های موجود نشان بدهد البته با حفظ اصالت گونه‌های بومی منطقه و توسعه آن‌ها می شود در کنار آن‌ها از گونه‌های جدیدتر هم استفاده کرد که ارزش افزوده اقتصادی بالاتری دارند؛ امیدوار هستیم که این سفر بتواند در حوزه نوسازی و اصلاح نخیلات در استان بوشهر اتفاقی بسیار خوب به وجود بیاورد.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: در بحث مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه خرما باید حواسمان به سردخانه هم باشد، در حال حاضر با کسری ۹۰ هزار تن سردخانه در استان مواجه هستیم و در بحث صنایع تبدیلی بازدیدی از کارخانه‌ای که موجود بود انجام دادیم.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه این کارخانه به تسهیلات نیاز دارد طبق صحبتی که انجام شد بانک کشاورزی این تسهیلات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که دو خطی که نیاز دارند در فرآوری ایجاد کنیم که در کنار حوزه تولید حوزه صنایع تبدیلی در بحث خرما در استان توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/ی

منبع: فارس

کلیدواژه: بوشهر کشاورزی خرما آب نوسازی نخیلات نخلستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، محمود قلی‌زاده با بیان اینکه این طرح‌ها بر اساس قرارداد منعقده با قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات این قرارگاه و همچنین از محل اعتبارات استانی در ۱۱ شهرستان اجرا خواهد شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان اردبیل هم سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای و تکمیل طرح‌های آبخیزداری این استان اختصاص داده شود که در صورت تحقق، این اعتبارات با پراکنش استانی توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان اردبیل ۹۲۷ طرح آبخیزداری اجرا شده است، افزود: سال گذشته در منطقه ارشق مشگین‌شهر سازه آبخیزداری با هدف تامین آب زراعی و توسعه آبیاری مدرن اجرا شد که این طرح منجر به توسعه کشت پسته، گردو و گل محمدی و همچنین مهاجرت معکوس روستاییان این منطقه شده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل گفت: اجرای سازه‌های آبخیز علاوه بر ذخیره‌سازی آب منجر به مهار سیلاب و فرسایش خاک در استان شده و تلاش می‌کنیم با تامین اعتبارات لازم سازه‌های آبخیز را در نقاط سیل‌خیز استان احداث کنیم.
قلی‌زاده با بیان اینکه در ۲ سال اخیر بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری این استان ذخیره‌سازی شده است، افزود: طرح‌های توسعه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوضه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرا قرار گرفته است.
وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیلاب و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بند‌های زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از افتتاح ۲۶ سازه آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار بیش از ۲۰۹ میلیارد ریال در سال گذشته خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل اجرای عملیات آبخیزداری، مدیریت روان آب‌های سطحی و کنترل سیلاب بوده که در شهرستان‌های سرعین، کوثر، گرمی، اصلاندوز، اردبیل، خلخال، نیر و انگوت اجرا شد.
قلی‌زاده با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح‌ها ۹۵۰ خانوار از مزایای آن در ۱۶ روستای استان بهره‌مند شدند، افزود: این اداره کل به منظور مدیریت و مهار سیلاب‌های احتمالی، اجرای طرح آبخیزداری در ۱۳ هزار هکتار در حوضه زیوه شهرستان گرمی را پیشنهاد کرد که برای مطالعه آن یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و برای تکمیل مطالعات طرح، اعتبار مورد نیاز باید تامین شود.
وی همچنین با اشاره به تخصیص اعتبار از محل منابع محرومیت‌زدایی گفت: از محل منابع محرومیت‌زدایی تخصیص اعتبار به میزان ۲۶۶ میلیارد ریال برای اجرای سازه‌ها در شمال و جنوب استان پیگیری خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ مدرسه در استان بوشهر
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است