Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@22:42:20 GMT

روش های خانگی تشخیص سرطان سینه

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۱۳۶۱

روش های خانگی تشخیص سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه در منزل به تنهایی یک روش مهم برای پی بردن سریع به سرطان پستان محسوب می شود. به عقیده ی پزشکان اقدام به انجام ماهانه ی تست سرطان سینه در منزل در کنار سایر روش های غربالگری می تواند شانس تشخیص به موقع را افزایش دهد.

به گزارش برنا؛ سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد.

شایع ترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجاری شیری است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد،  در حدود نیمی از سرطان های پستان در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می شوند.

 

دلیل ابتلا به سرطان سینه چیست؟

 مهمترین عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند عبارتند از :

سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان، بخصوص در مادر، خواهر یا دختر

سابقه سرطان پستان در خود فرد

سن اولین زایمان بیشتر از 35 سال

نازایی

بلوغ زودرس

یائسگی دیررس

چاقی پس از یائسگی

مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی

سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه

برخی از بیماریهای خوش خیم پستان

البته باید تاکید کرد که وجود یک یا تمام این شرایط در هر فرد به معنای ابتلای قطعی وی به این بیماری نیست و این عوامل صرفا" احتمال ابتلا را افزایش می دهند

خودآزمایی پستان، معاینه‌ای است که باید در خانه بوسیله خودتان انجام شود. برای تشخیص بیماری‌های احتمالی سینه، باید از چشم و دست خود استفاده کنید تا تغییرات ظاهری یا لمس سینه را متوجه شوید.

اگر متوجه تغییرات جدیدی در سینه خود شدید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. اگرچه بیشتر مواردی که از طریق خودآزمایی سینه یافت می‌شوند موارد خوش خیم هستند، اما برخی تغییرات می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مهم‌تر از جمله سرطان سینه باشد. اغلب پژوهش‌ها خودآزمایی سینه را بعنوان بخشی از غربالگری سرطان سینه پیشنهاد نمی‌کنند، چرا که تاثیر این نوع آزمایش در تشخیص سرطان و یا افزایش شانس زندگی در زنان مبتلا به آن به اثبات نرسیده است. با این وجود پزشکان باور دارند که آشنائی زنان با فرم و بافت سینه از آن جهت با ارزش است که می‌توانند تشخیص دهند حالت طبیعی سینه چیست و می‌توانند تغییرات را بدرستی گزارش دهند.

در ابتدا همه چیز از معاینه ظاهر سینه آغاز می‌شود.

 

معاینه ظاهری :

بدون لباس و لباس زیر به حالتی که دستانتان در کنار بدنتان باشد، رو به روی آئینه بنشینید و یا بایستید.

برای بازرسی بصری سینه به شیوه زیر عمل کنید:

رو به جلو بدنبال چین‌خوردگی، کم‌رنگی پوست، یا تغییر در اندازه، شکل یا تقارن باشید. چک کنید که نوک سینه به سمت داخل نباشد. سپس در حالتی که دست‌ها به سمت پائین روی ران‌ها قرار‌گرفته، سینه را بررسی نمایید. سپس در حالتی که دستانتان بالای سرتان است و کف دست‌ها روی هم قرار دارد، سینه خود را بررسی نمائید. سینه‌های خود را بالا بگیرید تا از تقارن برآمدگی پایین سینه اطمینان حاصل نمایید.

 

معاینه لمسی :

سپس از دستان خود برای تشخیص سرطان سینه در منزل استفاده کنید. راه‌های متداول در معاینه دستی سینه شامل موارد ذیل است:

در حالت خوابیده:

از یک تخت یا سطح صافی برای دراز کشیدن به پشت استفاده نمائید. در زمانی‌که دراز می‌کشید، بافت سینه پخش می‌شود و در این حالت بعلت نازک‌تر شدن لمس آن برای معاینه راحت‌تر می‌شود.

در زیر دوش:

انگشتان و سینه خود را به صابون آغشته کنید تا در زمان بررسی دستی انگشتانتان راحت‌تر و نرم‌تر بر روی پوست حرکت کند.

  چه چیز طبیعی است؟

بسیاری از زنان برآمدگی یا تغییراتی را در سینه پیدا می‌کنند، اما برخی از این موارد تغییرات نرمالی است که در مراحل مختلفی از چرخه قاعدگی ممکن است بروز کند. یافتن برآمدگی یا تغییری در سینه دلیل براضطراب و یا نگرانی نیست. سینه اغلب در شرایط متفاوت، یکسان نیست. بعنوان مثال، برآمدگی زیر سینه طبیعی است. شکل ظاهری و بافت سینه با گذشت زمان و پیر شدن تغییر می‌کند.

 

در صورت مشاهده این موارد به پزشک مراجعه نمایید: برآمدگی یا غده سفت در ناحیه‌ای نزدیک زیر‌بغل تغییر در شکل یا بافت سینه شامل برجستگی یا سفت بودن که با بافت اطراف متفاوت است برافروختگی، برآمدگی یا چروکیدگی یا فرورفتگی بر روی پوست سینه تغییرات تازه نوک سینه به‌طوریکه به سمت داخل فرو‌رفته باشد قرمزی، گرما، تورم یا درد خارش، فلس، زخم یا بثورات ترشحات خونی نوک سینه

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رشد رشد سرطان سرطان ابتلا به سرطان خطر ابتلا به سرطان ابتلا به سرطان زایمان پزشک سرطان سینه سرطان سینه زنان زنان چک پوست پزشک پوست تورم زنان سرطان سرطان سینه توده تومور معاینه تشخیص سرطان سرطان پستان سرطان سینه بافت سینه خوش خیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود

ایتنا - به‌زودی‌ روزی فرا خواهد رسید که آزمایشی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند تنها با بررسی یک قطره خون خشک‌شده، سه نوع سرطان مهم را با سرعت و دقت بالا تشخیص دهد.
این ابزار آزمایشگاهی در آزمایش‌های اولیه موفق شد با تجزیه و تحلیلی که تنها چند دقیقه طول ‌کشید، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده)، معده  و روده بزرگ را تشخیص ‌دهد. محققان می‌گویند این آزمایش با تشخیص برخی مواد شیمیایی خاص در خون، ابتلا به سرطان در افراد را در ۸۲ درصد تا ۱۰۰ درصد موارد، تشخیص می‌دهد.

این ابزار جدید برای تجزیه و تحلیل محصولات جانبی سوخت‌وساز یا متابولیت‌ها در نمونه‌های خون از یادگیری ماشینی، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده می‌کند. این متابولیت‌ها که در بخش مایع خون به نام سرم یافت می‌شوند، همچون یک نشانگر زیستی (بیومارکر) عمل می‌کنند که احتمال وجود سرطان در بدن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر برای سرطان‌های پانکراس، کولورکتال و معده، با وجود آنکه از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌روند، هیچ آزمایش خون مستقلی وجود ندارد که به اندازه کافی دقیق باشد و به‌تنهایی بتواند این بیماری‌ها را تشخیص دهد. بنابراین پزشکان برای تشخیص بافت‌های سرطانی معمولا از روش‌هایی چون تصویربرداری یا نمونه‌برداری از طریق جراحی استفاده می‌کنند.

دکتر چائویوان کوانگ، استادیار کالج پزشکی آلبرت انیشتین که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «‌در مقایسه با خون مایع، سرم خشک‌شده را می‌توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع، ذخیره و حمل کرد.» کوانگ در ایمیلی به لایوساینس گفت که سهولت نگهداری خون خشک دسترسی به آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان را در اختیار همگان در سراسر جهان قرار می‌‌دهد.

دانشمندان متولی این پژوهش جدید می‌گویند که این آزمایش می‌تواند در برنامه‌های غربالگری‌ سرطان هم تفاوت بزرگی ایجاد کند. به گفته آن‌ها، طبق مدلسازی که انجام داده‌اند، در صورت اجرای غربالگری سرطان در جمعیت روستایی چین با این ابزار جدید، می‌توان موارد ابتلا به سرطان‌های پانکراس، معده و روده بزرگ را (که تشخیص داده نشده‌اند) حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد.

دیگر خبرها

  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر