Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، چراغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی از امروز جمعه ۱۶ مهرماه و با آغاز اکران فیلم‌های بخش رقابتی این رویداد در خانه‌های جشنواره کلید می‌خورد که همچون سال گذشته، بخش عمده‌ای از مخاطبان این رویداد مهم سالانه تنها به‌صورت مجازی امکان همراهی با این جشنواره و تماشای بخشی از فیلم‌های راه‌یافته به آن را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افتتاحیه جشنواره سی‌وچهارم امشب و در اصفهان برگزار می‌شود و برنامه‌های جشنواره طبق اعلام قبلی در دو قالب فیزیکی و مجازی به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. در این گزارش مختصر مروری بر کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره خواهیم داشت.

جشنواره فیزیکی است یا مجازی؟

سال گذشته و بحبوحه فراگیری بحران کرونا، بخش عمده‌ای از رویدادهای فرهنگی و هنری در سراسر جهان به حالت تعلیق درآمد. جشنواره‌های سینمایی نیز که محل تجمع سینمادوستان بود، با چالش جدی مبنی‌بر برگزاری یا عدم برگزاری مواجه شدند. در تقویم سالانه رویدادهای سینمایی ایران، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اولین رویدادی بود که با حذف حضور فیزیکی مدعوین و بهره‌گیری از ظرفیت برگزاری مجازی، تن به لغو برگزاری نداد و همین رویکرد پایه‌گذاری امتداد برگزاری دیگر جشنواره‌های سینمایی شد.

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان سال گذشته به صورت مجازی میزبان علاقمندان بود و آثار بخش اصلی آن در دو سالن منتخب به‌عنوان خانه جشنواره در تهران و اصفهان برای اصحاب رسانه و داوران به‌صورت فیزیکی به نمایش گذاشته شد. نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها به‌صورت مجازی و آنلاین پخش شد و بخش عمده‌ای از برنامه‌های فرعی جشنواره همچون نشست‌های انتقال تجربه و یا کارگاه‌های مربوط به المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز به‌صورت مجازی میزبان علاقمندان بود.

امسال و در دوره سی‌وچهارم هم بخش عمده‌ای از برنامه‌های جشنواره همچون سال گذشته به‌صورت مجازی پیگیری خواهد شد. خانه‌های جشنواره علاوه‌بر تهران و اصفهان در استان‌های متقاضی نیز فعال خواهد بود و اکران فیزیکی آثار به‌صورت محدود برقرار است اما با توجه به استمرار نگرانی‌ها در زمینه شیوع ویروس کرونا و لزوم پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی، جشنواره همچنان ماهیت مجازی خود را حفظ کرده است و امسال هم خبری از تجمعات پرشور کودکان و نوجوانان در سالن‌های نمایش فیلم‌های جشنواره نیست.

چگونه مخاطب جشنواره باشیم؟

برگزاری مجازی و اکران فیزیکی محدود جشنواره البته به معنای آن نیست که مخاطبان بالقوه و علاقمندان به تماشای آثار راه‌یافته به جشنواره به طور کامل از همراهی محروم مانده باشند. بنابر اعلام دبیر جشنواره آثار بخش‌های مختلف این رویداد و نیز برنامه‌های اصلی و جنبی مرتبط با گفتگو با هنرمندان فیلم‌های کودک از طریق سه پلتفرم فیلیمو، هاشور و تیوا در دسترس علاقمندان قرار دارد.

اگر علاقمند به تماشای آثار کودک و نوجوان هستند از منزل خود و با پیگیری برنامه‌های پخش روزانه فیلم‌های جشنواره از یکی از پلتفرم‌های اعلام‌شده، شما هم می‌توانید مخاطب این جشنواره باشید و فراتر از مخاطب، کودکان و نوجوانان امکان داوری آنلاین آثار را نیز دارند.

لازم به یادآوری است که در برنامه اعلام‌شده برای تماشای آنلاین فیلم‌های جشنواره، مخاطبان در هر روز و در بازه زمانی مشخص امکان تماشای فیلم‌های هر روز را دارند و در روزهای مختلف ترکیب آثار در پلتفرم‌ها طبق جدول اعلام شده متغیر خواهد بود.

هر چند در ترکیب جدول اکران مجازی جشنواره آثار متنوعی از فیلم‌های بلند و کوتاه ایرانی و خارجی جای گرفته است اما توجه داشته باشید که فیلم‌های بلند داستانی راه‌یافته به بخش اصلی جشنواره در این جدول قرار ندارند و به تعبیری فیلم‌های اصلی بخش مسابقه به دلیل جلوگیری از کپی غیرمجاز، از طریق مجازی اکران نمی‌شوند و این آثار تنها برای مخاطبان محدود آن هم به‌صورت فیزیکی در خانه‌های جشنواره روی پرده می‌روند.

فیلم‌های بخش اصلی را چه کسانی می‌بینند؟

«بلوط» ساخته مرتضی رحیمی، «بامبالا» کارگردان سید جمال سید حاتمی، «برزنگی» ساخته حسین قاسمی جامی، «پسران دریا» ساخته افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، «ترانه‌های پدرانه» ساخته محمد بصیری، «داستان‌های هزار و یک روز» تولید مشترک ایران و ژاپن ساخته حبیب احمدزاده، «زندگی و زندگی» ساخته علی قوی‌تن، «شهر گربه‌ها» ساخته سید جواد هاشمی، «لیپار» ساخته حسین ریگی و «یدو» ساخته مهدی جعفری ۱۰ فیلم راه‌یافته به بخش اصلی جشنواره سی‌وچهارم هستند که تنها به‌صورت فیزیکی و البته محدود اکران خواهند شد.

علاوه‌بر داوران که به ارزیابی این آثار برای معرفی برگزیدگان خواهند پرداخت، اصحاب رسانه نیز با حضور در خانه‌های جشنواره امکان تماشای این آثار را طبق جدول اعلام شده خواهند داشت.

سینما «فرهنگ»، خانه جشنواره در تهران محسوب می‌شود که از امروز و در سانس ساعت ۱۴ با نمایش فیلم سینمایی «پسران دریا» به کارگردانی مشترک افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی کار خود را آغاز می‌کند. عوامل فیلم‌های به نمایش در آمده پس از اکران در نشست رسانه‌ای فیلم در سینما فرهنگ حاضر می‌شوند که این نشست‌ها به صورت آنلاین از سامانه تیوا و سایت رسمی جشنواره پخش می‌شود.

از تفاوت‌های جشنواره امسال گسترده‌تر شدن دایره داوران کودکان و نوجوانان است. سال گذشته تعداد محدودی کودک و نوجوان در شهر اصفهان امکان تماشا و داوری آثار را پیدا کردند اما امسال با گسترده‌تر شدن دامنه پذیرش داوران، بالغ بر ۲۲۰۰ کودک و نوجوان از شهرهای مختلف به‌عنوان داور، امکان تماشای فیلم‌ها را خواهند داشت. این داوران در پایان برگزاری جشنواره اثر برگزیده خود را اعلام خواهند کرد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی سایت رسمی جشنواره، علاوه‌بر تهران و اصفهان، فیلم‌های منتخب جشنواره در سینماهای منطقه آزاد اروند در استان آبادان، الیگودرز در استان لرستان، بجنورد در خراسان شمالی، قائن در خراسان جنوبی، بوشهر، منطقه آزاد قشم، قم، گرگان در استان گلستان، همدان، جیرفت در استان کرمان، کرمانشاه، مریوان در استان کردستان، مشهد در خراسان رضوی، رفسنجان در استان کرمان، ساری در استان مازندران، شیراز در استان فارس تبریز در آذربایجان شرقی و یاسوج در کهکیلویه و بویراحمد نیز به نمایش در می‌آید که جدول اکران در هر استان به تفکیک در سایت رسمی جشنواره منتشر شده است.

«سینما، سرزمین خیال» شعار سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که برگزاری آن از امروز ۱۶ مهرماه آغاز شده و تا روز ۲۱ مهر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 5322157

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سینمای کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی سی و چهارمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان درگذشت چهره ها فتحعلی اویسی برنامه تلویزیونی تئاتر ایران حسینیه مهر فیلم کوتاه جشنواره فیلم کوتاه تهران رادیو سازمان سینمایی ماه محرم و صفر برنامه رادیویی سینمای مستند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محمد خزاعی فیلم های کودکان و نوجوانان جشنواره فیلم های کودک خانه های جشنواره بخش عمده ای کودک و نوجوان صورت مجازی راه یافته اعلام شده سال گذشته بخش اصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

مدیرعامل و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور امروز با استاندار کرمان دیدار کردند. 

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دیدار به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی) به مقوله کودک و نوجوان و برنامه‌های فرهنگی مرتبط با آن ها اشاره داشت و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرمایه اجتماعی به نام اعتماد مردم در اختیار دارد و تولیدات این مجموعه مورد اقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر چاپ و نشر کتاب، فیلم و انیمیشن در حوزه اسباب بازی نیز وارد شده و بدین منظور نمایشگاهی با ۱۸۰۰ محصول طی ۱۰ روز برگزار شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در حوزه فیلم و انیمیشن حمایت‌های مالی، علنی و اکران را از تولیدات خواهیم داشت تا آثار به دست افراد توانمند و گروه‌های مختلف به نتیجه برسند.

علامتی برون‌سپاری کارها را از اهم کارها برشمرد و با بیان اینکه برجسته‌سازی شخصیت‌ها و نمادهای استانی و ملی در دستور کار کانون است، گفت: شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان در تولیدات کانون پرورش فکری به رشته تحریر درآورده می‌شوند.

 فداکار، استاندار کرمان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجموعه‌ای فعال از گذشته است و هدف‌گذاری و دربرگیری آن نیز با مهم ترین دوره سنی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های اجتماعی خوبی برای کار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان وجود دارد، افزود: ۲۷ دانش‌آموز شهید حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان فرصتی برای کار در حوزه فرهنگ دینی و شهادت است.

استاندار کرمان شکل‌گیری شورای استانی کانون پرورش فکری را با حضور جمعی از دغدغه‌مندان و علاقمندان به این حوزه را برای طراحی و اولویت‌بندی برنامه‌ها موثر دانست.

وی تصریح کرد: آمادگی کمک و همراهی را در حوزه تولیدات ویژه کودکان و نوجوانان به ویژه چاپ کتاب را داریم.

فداکار برگزاری رویدادهای فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان از جمله شعر و قصه‌گویی در شهرها و روستاهای استان را موثر دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • زیر تیغ
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان