Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@21:58:46 GMT

تعهد به رأی مردم اولویت شورای شهر باشد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۱۸۵۰

تعهد به رأی مردم اولویت شورای شهر باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تشکیل پارلمان‌های شهری نقطه عطف حضور مردم در اداره شهر است. 

مردم ساکن در محدوده یک شهر، آگاه ترین افراد به کمبودها و نیازهای یک شهر هستند و اکثریت این مردم به امید سامان یافتن مسائلی که در شهر با آن گرفتارند، با دلخوش کردن به وعده‌های نامزدها و با شاخص قرار دادن تعهد و التزام به انجام آنچه قول داده شده، دست به انتخاب اعضای شورای شهر می‌زنند، هدف از تشکیل شورای شهر نظارت مردمی و حضور غیر مستقیم شهروندان در اداره شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد منتخب تاثیر بسیار زیادی در اداره شهر دارند، تصمیمات مدیریت شهری باید از فیلتر شورا عبور کند و اعضای شورا برگزیدگان مردم هستند که مردم به قول آنها در ایام انتخابات و عمل آنان پس از برگزیده شدن، امید بسته اند. 

اعضای شورا تعهد دارند که دوران نمایندگی را تکمیل کرده و به عنوان وکیل، به موکلان خود متعهد باشند. 

گرچه قانون در این باره ساکت است و الزامات قانونی دست و پای منتخبان را نبسته است، اما آیا تعهد اخلاقی نیز وجود ندارد؟ 

اجازه دهید گرد خدمت بر چهره شما بنشیند

پس از انتخاب سید احسان اصنافی به عنوان شهردار شیراز و آغاز به کار تیم جدید در استانداری فارس، گویا آتش ولع رسیدن به لایه‌های بالای مدیریتی در استان و حتی کشور در میان اعضای شورای شهر شدت گرفته است، تا جایی که شنیده می‌شود سه عضو شورا در حال تلاش برای رسیدن به مناصب فرمانداری شیراز، ریاست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاون وزیر آموزش و پرورش آتی و مسوولیت‌هایی از این دست هستند. 

آقایان اجازه بدهید کمی گرد خدمت بر چهره شما بنشیند، بعد از شورا به مقام بالاتر میانبر بزنید! 

شورای ششم شیراز محصول دو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای متخصصین انقلاب است. 

عنوان انقلابی بر تارک این شورا نصب شده است؛ پیش از انتخابات، به گفته سخنگویان و مدیران این دو ائتلاف اعضاء متعهد شده بودند به‌صورت تمام وقت در شورای شهر شیراز به انجام وظیفه قانونی خود پرداخته و ضمن حل مشکلات مردم، هیچ کار یا شغل دوم انتفاعی یا خصوصی در این دوره چهار ساله شورا نداشته باشند و تمام تلاش خود را برای ارتقای غنای فرهنگ اسلامی ایرانی به ویژه در مورد شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و عمران، آبادانی و توسعه همه جانبه این کلانشهر و محلات کم‌تر برخوردار به کار ببندند. 

سخنانی دلگرم کننده که قرار بود راهبرد این شورا باشد ولی اکنون می بینیم با داغ شدن بازار پستها و انتصابات، اعضای شورای شهر نیز با فراموش کردن تعهدات خود، برای طی کردن پله های ترقی و مطرح شدن در لایه های مدیریتی عالی تر، برنامه چیده اند. 

شورا یک نهاد تشریفاتی نیست

اگر قرار بر خدمت به مردم به‌ویژه محرومان جامعه است، شورای شهر که با وکالت مستقیم از مردم شکل گرفته و بازوی اجرایی قدرتمندی چون شهرداری دارد، بهترین و شاخص ترین جایگاه برای خدمت رسانی به شهروندان و خاصه مستضعفانی است که در تمام این سالها به حاشیه رانده شده اند و در برنامه ریزی های شهری، عمق محرومیتشان نادیده گرفته شده و اکنون گمانشان به شکل‌گیری شورای انقلابی و کمرنگ شدن محرومیت‌ها بود، اما اکنون خبر می‌رسد اصلی‌ترین عضوی که با ادعای حمایت از محرومان، علم محرومیت زدایی را بلند کرده بود با پشت پا زدن به اعتماد مردم و امید به تغییر شرایط، در پی بالاتر رفتن جایگاه مدیریتی خود است.

شورا یک نهاد تشریفاتی نیست بلکه تاثیر مستقیم و ملموسی در زندگی شهروندان دارد. 

چنین نهادی نباید دستخوش خودنمایی، قومیت گرایی و زد و بندهای سیاسی شود. جایگاه شورا نباید تنها در حد رزومه سازی برای اعضا تنزل یابد. 

هزینه هایی که این گونه عملکردها بر جامعه تحمیل می‌کند بسیار زیاد است، اعتماد مردم به منتخبان را حتی در دوره های بعد کاهش می‌دهد، شأن شورا را تنها به ویترینی برای انتخاب نیرو و تبدیل شدن به چهره در عرصه سیاسی تقلیل می‌دهد، ثبات مدیریتی را می‌کاهد و اداره شهر با ضعف نظارتی، با فساد و آشفتگی روبرو خواهد شد. متضررین اصلی این شرایط نیز مردم به‌ویژه مستضعفان و به حاشیه رانده شدگان شهر خواهند بود.

اگر می خواهیم شورا شأن و منزلت واقعی خود را پیدا کند و نظارت بر شهرداری آن گونه که قانون گذار پیش بینی کرده محقق شود و شرایط به نفع محرومان تغییر کند، منتخبان  باید تعهد اخلاقی به خدمت داشته باشند، این خدمتگزاری نه در قدرت بیشتر و جایگاه عالی‌تر، که در شناخت وضعیت و فهم والا از رأی و اعتماد مردم است، چیزی که غیبت آن شیفتگی خدمت را به تشنگی قدرت تغییر می‌دهد.

انتهای پیام/د

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای شهر شیراز سید احسان اصنافی شهردار شیراز جایگاه شورا سومین حرم اهل بیت ع محلات کم برخوردار شیراز اعضای شورا اداره شهر شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید ناصحی‌مقدم ظهر پنج‌شنبه در همایش روز شوراها که در سالن همایش‌های غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای اصلی نهاد مردمی شورا باید پرهیز از سیاست‌زدگی باشد، افزود: یکی از توفیقات شوراها این است که نهادی برآمده از دل مردم است، به همین خاطر باید در امور از همکاری مردم استفاده کند.

وی با بیان اینکه شوراها نیز همانند بسیاری از تشکل‌ها و نهادهای مردمی با مشکلات و تنش‌هایی مواجه است، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا این تنش‌ها با مشارکت دادن تصمیم همه اعضا در امور مختلف به حداقل برسد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه بها دادن به تصمیم همه اعضای شورا باعث پیشبرد بهتر امور و اهداف ترسیم شده خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از محاسن این کار، دوری از چند قطبی شدن شورا است؛ چرا که باعث می‌شود اعضای شورا به جای چند قطبی شدن، به سمت همفکری حرکت کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای ایجاد زیرساخت در شهرها و روستاها باید اعتبارات لازم در این زمینه تخصیص یابد، عنوان کرد: اگر امروز زنجان به لحاظ توسعه‌ای فاصله معنی‌داری با سایر شهرها دارد، این به خاطر نبود زیرساخت در این زمینه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا ظرفیت عظیمی در توسعه پایدار به شمار می‌روند

رئیس شورای اسلامی استان زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه شورا از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این نهاد مردمی ظرفیت عظیمی در توسعه پایدار به شمار می‌رود.

حسین بابامرادی با اشاره به ۹ اردیبهشت، سالروز تشکیل شوراها، اظهار کرد: شکل‌گیری شوراها مبین آن است که نقش مردم در تصمیم‌گیری، تشریفاتی نبوده و از کوچک‌ترین بخش تقسیمات کشوری یعنی روستا، مردم مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی افزود: ۱۲۸ هزار نفر عضو شورای شهر و روستا در کشور و ۲۳۰۰ نفر در استان زنجان فعالیت در این حوزه دارند.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به وظایف این شورا، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری جلسات با مدیران مختلف پیرامون نیازهای شهرها و روستاها و حسابرسی شهرداری‌ها و سازمان همیاری شهرداری‌ها، از جمله وظایف شورای فرادست است.

بابامرادی تصریح کرد: دیدارهای مستمر با استاندار، تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و حل مشکل آب از مهم‌ترین خواسته‌های شوراها است.

کد خبر 6088584

دیگر خبرها

  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند
  • واریز ۷۱۲ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد