Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دانشگاه کوئینزلند، محققان انستیتوی مهندسی زیستی و فناوری نانو (AIBN) دانشگاه کوئینزلند یک نوع نانومواد را اصلاح کردند تا سلول‌های خورشیدی را به اندازه سلول‌های مبتنی بر سیلیکون کارآمد کنند، البته این امر بدون هزینه بالا و ساخت پیچیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور جو چپتر گفت که این یافته نیاز فوری به منابع جایگزین انرژی سازگار با محیط زیست که قادر به تولید انرژی کارآمد و قابل اعتماد هستند را برطرف کرده است.

چپتر اظهار داشت: "سلول‌های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون همچنان محصول نسل اول و غالب هستند که ۹۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، اما تقاضا برای سلول‌هایی که می‌توانند بدون قیمت و پیچیدگی بالا تولید شوند زیاد است. "

در میان فناوری‌های نسل بعدی، سلول‌های خورشیدی پروسکایت (PSC) به دلیل کارایی بالا و سهولت ساخت، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

او افزود: این فناوری در سال‌های اخیر پیشرفت سریع و بی سابقه‌ای داشته است. اما نسل جدید سلول‌های خورشیدی هنوز دارای اشکالاتی از قبیل ثبات ضعیف در دراز مدت، سمیت سرب و هزینه‌های بالای مواد است.

پروفسور چپتر گفت که تیم او نانومواد را مطالعه کرد که نویدبخش غلبه بر برخی از معایب سلول جدید بود و از دوپینگ استفاده کرد. دوپینگ روشی متداول برای اصلاح نانومواد سلول جدید برای افزایش خواص الکتریکی آن است.

محققان دریافتند که کارایی و پایداری حرارتی سلول‌های دوپینگ شده به طور قابل توجهی بیشتر از سلول‌های دوپینگ شده است.

پروفسور چپتر گفت: PSC‌هایی که سلول‌ها را دوپینگ کرده بودند، بازده تبدیل خورشیدی قابل توجهی را نشان دادند که از ۲۱ درصد فراتر رفت.
او بیان داشت: این به ما امید می‌دهد که انرژی خورشیدی به عنوان یکی از موثرترین فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر و پایدار همچنان در حال توسعه و پیشرفت باشد.

بیشتر بخوانید

پیش بینی‌ های جدید درباره زمین تا سال ۲۵۰۰ / تغییرات آب و هوایی چه بلایی بر سر زمین می‌ آورند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انرژی خورشیدی سلول خورشیدی سلول های خورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۲۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند

علی اسماعیلی گفت: این وظیفه مجریان قانون است که توجه ویژه ای به موضوع قانون جهش تولید دانش بنیان داشته باشند و وظیفه خود می‌دانیم برای این اولویت کاری شبانه روز اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: توجه به افراد متخصص و همچنین نخبگان دانشگاهی در هر ۲ حوزه سیاست‌گذاری و اجرا، امری ضروری است. بر همین اساس این ۲ حوزه باید به صورت هماهنگ عمل کنند تا بتوانند موفقیت‌های مطلوبی را در راستای توسعه اقتصادی و فناوری کشور ایجاد کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:خراسان رضوی به عنوان مرکز (هاب) انرژی و یکی از موثرترین مراجع پرورش شرکت‌های فعال در حوزه انرژی گازی و نفتی کشور شناخته شده است که این موضوع نشان می‌دهد این استان با وجود فاصله جغرافیایی با شرکتهای فعال در جنوب کشور می تواند با وجود سرمایه‌های انسانی نخبه و هوشمند و منابع و ظرفیت‌های ارزشمند راهگشای بزرگی در صنایع حوزه انرژی کشور باشد.

اسماعیلی افزود: این مساله نقطه قوت خراسان رضوی به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های مناسب و استفاده از تخصص‌ها و منابع موجود می‌تواند به توسعه‌ اقتصادی منطقه و کشور کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نخبه در حال فعالیت هستند و حفظ و حمایت واقعی از این نخبگان جزو وظایف و ماموریتهای این مجموعه به شمار می‌رود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به رویکرد دولت خدمتگزار بر ساخت مسکن، می توان ایده و طرح مسکن فناوران را برای نیروهای نخبه نیز پیگیری کرد.

اسماعیلی افزود: امید است با حمایت های مسوولان خراسان رضوی و حرکت رو به جلوی دولت سیزدهم در انگیزه بخشی و اعتبار بخشیدن به نخبگان کشور قدمی شایسته برداشته شود.

"قانون جهش تولید دانش بنیان" که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ مجلس و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • (تصاویر) مقایسه بمب افکن چینی Xi’an H-۲۰ و B-۲۱ آمریکایی؛ کدام بهتر است؟
  • رکوردشکنی تاریخی در المپیک پاریس با دوپینگ‌های مجاز «ناسا»
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند