Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: اکنون دیگر کسی نویسندگی را به عنوان یک شغل یا حرفه نمی‌شناسد، زیرا شرایط مناسبی برای این شغل وجود ندارد و افراد نمی‌توانند خانواده خود را با چنین درآمد‌هایی تامین کنند لذا همواره نویسندگی در کنار سایر شغل‌ها به عنوان شغل دوم شناخته و مد نظر قرار می‌گیرد.

حمیدرضا سلطان آبادیان در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر فضای مجازی بر سرانه مطالعه گفت: تا پیش از شکل گیری بیماری کرونا و گسترش آن در سطح جامعه شاهد زندگی پر مشغله و پر دغدغه برای بسیاری از افراد بودیم، اما اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلاتی که برای جلوگیری از گسترش این بیماری ایجاد شد اوقات فراغت بسیاری را فراهم کرد و زمینه را برای نگارش نویسندگان فراهم کرد همچنین بستری مناسب برای مطالعه کتاب در اوقات فراغت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به چالش‌های موجود در حوزه نشر اشاره و تصریح کرد: ناشران با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبرو هستند، اما در این میان نویسندگان شرایط وخیم تری را تجربه می‌کنند کتاب‌هایی که آنان با تلاش و کوشش و خون‌ دل فراوان تهیه می‌کنند در پروسه انتشار هفت خوان رستم را طی می‌کند و در نوبت چاپ باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی سفر طولانی انتشار کتاب‌ها را عاملی بر دلسردی نویسندگان دانست و افزود: طولانی شدن پروسه انتشار کتاب‌ها برای ماه‌ها و حتی برای چند سال یک دغدغه بزرگ برای نویسندگان محسوب می‌شود یکی از کتاب‌های من چند سال در نوبت انتشار قرار داشت و زمانی که از چاپ آن ناامید شده بودم در کمال نا باوری منتشر شد البته ناشران بر این مهم تأکید داشتند که افزایش قیمت کاغذ زمینه این امر را فراهم کرده است.

***مشکلات پیش روی نوقلمان 

نویسنده کتاب «خاطرات دوچرخه» فعالیت نوقلمان را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: نویسندگانی که سال‌ها در عرصه نویسندگی قلم فرسایی کرده‌اند و از سوی ناشران و مخاطبان شناخته شده‌اند از چالش‌ها و مشکلات کمتری برخوردار هستند، اما نوقلم‌ها که وارد عرصه نویسندگی می‌شوند دشواری‌های بسیاری را بر خود باید تحمل کنند، زیرا انتشار کتاب‌های آن‌ها در چنین شرایطی تا حدودی غیر ممکن و بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

سلطان آبادی به شرایط و رویکرد ناشران برای انتشار کتاب‌ اشاره و تاکید کرد: ناشران برای اینکه بازگشت سرمایه داشته باشند دست به انتخاب می‌زنند و تنها کتاب‌هایی را برای انتشار انتخاب می‌کنند که در بازار فروش خوبی داشته باشد به عبارت دیگر بازگشت سرمایه را برای ناشر در پی داشته باشد لذا انتشار بسیاری از کتاب‌ها به تعویق می‌افتد.

***کیفیت تولید کتاب در بخش خصوصی

وی به مقایسه ناشران بخش خصوصی و دولتی پرداخت و ابراز کرد: ناشران دولتی بیشتر از سایر بخش‌ها مورد توجه نویسندگان هستند همین امر سبب می‌شود تا پروسه تولید کتاب آن‌ها بسیار طولانی‌تر از بخش خصوصی باشد در عین حال از نظر کیفیت کار هم انتشارات دولتی تفاوت‌های قابل توجهی را با انتشارات‌های خصوصی اعمال می‌کنند در نهایت اینکه انتشارات خصوصی دقت و سرعت بیشتری را در انتشار کتاب‌ها دارد در حالیکه انتشاراتی‌های دولتی چنین ای را در پیش نمی‌گیرند.

***عشق و علاقه، نیرویی برای نوشتن 

این نویسنده کتاب به چالش‌های حوزه نویسندگی اشاره و تاکید کرد: اکنون دیگر کسی نویسندگی را به عنوان یک شغل یا حرفه  نمی‌شناسد، زیرا شرایط مناسبی برای این شغل وجود ندارد و افراد نمی‌توانند خانواده خود را با چنین درآمد‌هایی تامین کنند لذا همواره نویسندگی در کنار سایر شغل‌ها به عنوان شغل دوم شناخته و مد نظر قرار می‌گیرد از سوی دیگر نویسندگان هرگز منافع مالی نویسندگی را در نظر نمی‌گیرند آن‌ها برای عشق و علاقه خود ترجیح می‌دهند کتاب بنویسند.

سلطان آبادی نگاه نویسندگان به تولید کتاب را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: نویسندگان قشر فرهیخته کشور هستند که تولید محتوا و کتاب را عاملی برای درآمدزایی نمی‌دانند بلکه روحیه انگیزه سازی و اطلاع‌رسانی را محور فعالیت‌های خود قرار داده و با عشق و علاقه به تولید محتوا می‌پردازند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات معرفی کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات معرفی کتاب انتشار کتاب ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۳۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که تجربه فیلمسازی اقتباسی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» پیرامون زندگی و زمانه شهید محمد بروجردی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با عنوان «غریب» را در کارنامه دارد، با تاکید براینکه اساساً زیربنای هنرمند، اول استعداد و سپس مطالعه و آگاهی اوست، گفت: معتقدم پی و بتن یک فیلمساز باید سفت باشد که کتاب این کارکرد را برای او دارد.

وی افزود: اینکه من به عنوان فیلمساز استعداد دارم و هرچیزی را که در ذهن داشته باشم، بنویسم نهایتا برای یک فیلم کارایی خواهد داشت و در ادامه قابل تکرار نیست. قطعاً من به تمام جوان‌ها خواهم گفت؛ نباید کتاب از دست‌تان بیفتد تا در موضوع و آن چیزی که دوست دارید، قوی شوید.

لطیفی همچنین به موضوع اقتباس سینما از کتاب اشاره کرد و ادامه داد: در اقتباس یک متنی وجود دارد که به متنی دیگر و در قالب دیگری در می‌آید. یعنی یک رمان نوشته شده که بر اساس آن رمان اقتباسی صورت می‌گیرد. اقتباس روایت نعل به نعل کتاب نیست، چرا که قالب فیلم تفاوت با قالب رمان دارد. اقتباس یعنی اینکه ابتدا روح کار و شخصیت‌ها از رمان اخذ شود. در ادامه یکسری سکانس‌های حیاتی مشخص و سپس روایت در یک قالب دیگر آغاز شود. قالب متفاوت می‌شود، اما رگ و پی مسئله در قصه کتاب است. در برنامه‌ام است تا با اقتباس از رمان دو جلدی «از عشقاباد تا عشق‌آباد» منصور انوری فیلم «عشق آباد»‌ را بسازم. نمونه اقتباس در دوران قبل از انقلاب سریال «دایی جان ناپلئون» است و ما وقتی سریال و فیلم را در کنار هم قرار می‌دهیم، می‌فهمیم که رمان خیلی قوی‌تر است. اقتباس را باید برای نسل جدید تدریس کرد.

او درباره تجربه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یکی از علاقه‌مندی‌های من حضور در نمایشگاه کتاب تهران است اما گاهی من در زمان نمایشگاه مشغول پروژه‌هایی بوده‌ام که امکان حضور در نمایشگاه را از من می‌گرفت، اما امسال حتماً سعی خواهم کرد در نمایشگاه حضور داشته باشم.

کارگردان فیلم «غریب» مرادوه اهالی سینما با اهالی قلم و نویسنده‌ها و ناشران را موجب پیشرفت سینما دانست و تاکید کرد: کتاب‌های هنری و نفیس که مربوط به سینما است سهم کمی از تولیدات ناشران را دارند و کتاب‌های تخصصی ما در عرصه‌های فیلمسازی و کارگردانی خیلی دیر چاپ می‌شوند و میان ناشران این کتاب‌ها سهم کمی را میان ناشران به خود اختصاص داده‌اند که امیدوارم این روند تغییر کند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • بدرود آقای پل استر
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید