Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی با اشاره به عادت نادرست تبریک گفتن آغاز ماه ربیع‌الاول ابراز کرد: یکی از اشتباهات رایج در بین مردم این است که آغاز این ماه را به هم تبریک می‌گوییم درحالی که اساساً هیچ حدیثی درباره مبارک بودن روز نخست ماه وجود ندارد و به خصوص در مشهد هم که هنوز پیکر مطهر امام هشتم بعد از شهادت بر زمین بود، ما در عزای شهادت مظلومانه امام هشتم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه بیان کرد: در نقل ضعیف، مأمون ملعون سه روز پیکر مطهر امام را مخفی کرده بود تا عاملیت خود در شهادت ایشان را پنهان کند البته این روایت بسیار ضعیف است و حقیقت این است که امام تا چند روز بعد از مسمومیت هنوز با پیامدهای آن سم مهلک دست‌ به‌ گریبان بودند.

وی گفت: فاصله میان دارالاماره مرو تا باغ حمید ابن قطحبه به اندازه ۳۰ کیلومتر بود و برحسب اعلام عمومی که تشییع پیکر ممنوع شده بود، هیچ‌کس جرات نکرد که در مراسم شرکت کند و در اینجا بود که زنان نوغان مهریه‌های خود را به شوهرانشان بخشیدند و ۵ فرسنگ پشت پیکر مطهر حضرت رضا(ع) عزاداری کردند و ممنوعیت تشییع را درهم شکستند. همین حضور باعث تشویق بقیه افراد شد و تشییع به یک قیام گسترده تبدیل شد.

 علم‌الهدی افزود: امام رضا(ع) پیش از شهادت وصیت کرده بودند که برخلاف قصد و اراده مأمون، پیکر مطهر را پشت مقبره پدر ملعون او دفن نکنند و اینجا مسئله مشهور قبر از پیش آماده‌ شده مطرح می‌شود که ذوالقرنین برای وصی پیامبر آخرالزمان آماده کرده بود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مبارزه با فتنه در این شرایط برای ما حتی از مبارزه در عرصه جنگ سخت مهم‌تر است، خاطرنشان کرد: درسی که از ۲ سال و ۴ ماه امامت امام رضا(ع) برای زندگی امروز ما وجود دارد، این است که دشمن امروز ما هم همانند مأمون به فتنه‌افکنی متوسل شده چون در عرصه تقابل مستقیم ناتوان است و امروزه که اقتدار نیروهای مسلح و توانمندی جریانات سیاسی انقلابی برای مردم ثابت شده، دشمن مترصد فرصت است تا با فتنه افکنی میان عناصر انقلابی تفرقه بیندازد، عرصه خدمت‌رسانی به میدان رقابت تبدیل شود و زمینه حسادت و نفاق را به گونه‌ای فراهم می‌کند که شیفتگی برای خدمت به تشنگی برای قدرت تبدیل شود.

وی ادامه داد: نفوذ که دغدغه عمده رهبر معظم انقلاب است، الزاماً به منزله واردشدن جاسوسان دشمن یا بکارگرفتن مزدوران داخلی در کشور نیست، حقیقت این است که دشمن نگاه می‌کند چه کسی در بین مسئولان برای کسب قدرت زودتر داوطلب می‌شود و پس از شناسایی، او را هدف قرار می‌دهد و با همین ابزار به اخلاص مدیران جامعه خلل وارد می‌کند.

علم‌الهدی ابراز کرد: از فردا هفته نیروی انتظامی آغاز می‌شود که مصادف با ایام گرامیداشت مجاهدت‌ها و جانفشانی‎های برادران ناجاست، نیروی انتظامی یکی از مظاهر بارز اقتدار و عزت جامعه اسلامی است و از خداوند متعال می‌خواهیم که به عزت اولیائش، بر اقتدار و صلابت حیدری برادران و خواهران فعال در این عرصه که خادم جامعه و نظام اسلامی هستند، بیفزاید.

رازدار و خیرخواه همسایه باشید

امام‌جمعه مشهد در خطبه عبادی نیز گفت: نباید در برابر سرنوشت همسایه بی‌تفاوت باشیم. باید احساس ما در قبال همسایگان به‌قدری احساس کنیم که گویا یکی از اعضای خانواده ماست و این دلسوزی گاهی در مقام عمل متجلی می‌شود و گاهی بسنده کردن به نصیحت کافی است.

علم‌الهدی ضمن تبیین مصادیق تقوای عملی در روابط همسایگی اظهار کرد: نباید در برابر سرنوشت همسایه بی‌تفاوت باشیم، باید احساس ما در قبال همسایگان طوری باشد که گویا یکی از اعضای خانواده ماست و این دلسوزی گاهی در مقام عمل متجلی می‌شود و گاهی بسنده کردن به نصیحت کافی است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه تقوای عملی، دستورالعمل زندگی اجتماعی اسلامی است، افزود: بیشتر موضوعات تقوای عملی مرتبط با ارتباط ما با دیگران است و اینجا باید تقوا را بسیار رعایت کنیم چرا که تقوا در ارتباط با دیگران احتمال آسیب دارد.

وی در ادامه مباحث رعایت تقوای عملی در ارتباط با همسایگان، گفت: شما معمولاً خیرخواهی را نسبت به کسی انجام دهید که از شما انتظار خیر دارد معمولاً انسان نسبت به بیگانگان خود را موظف به خیرخواهی نمی‌داند اما امام سجاد(ع) می‌فرمایند که این حالت خیرخواهی که نسبت به بستگان خود دارید باید نسبت به همسایه هم همین‌طور باشید و نسبت به سرنوشت او بی‌اعتنا نباشید.

علم‌الهدی متذکر شد: نصیحت به همسایه اول یک شرط دارد و آن اینکه آن فرد پذیرای نصیحت و خیرخواهی شما باشد در غیر این صورت لغو و بیهوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در «رساله الحقوق» امام سجاد نسبت به نوع خیرخواهی و پند و اندرز به همسایه شرطی می‌گذارند و می‌فرمایند که اگر تو میدانی که این همسایه نصیحت و خیرخواهی تو را می‌پذیرد جوری اقدام کن که بین تو و  او محرمانه بماند.

وی با بیان اینکه ارتباط عامل تقویت و تحکیم ارتباطات میان افراد است، خاطرنشان کرد: ملاقات با همسایه باید آمیخته با احترام و حرمت باشد، امام سجاد(ع) ما را امر می‌کنند که وقتی همسایه از سفر برگشت و یا بیمار شد، به دیدارش برویم زیرا گاهی اوقات دو همسایه از دو نفر از اعضای یک خانواده به هم نزدیک‌تر هستند و زندگی در مجاورت یکدیگر، منجر به آگاه شدن افراد از شرایط و احوالات هم می‌شود.

علم‌الهدی ادامه داد: امام سجاد(ع) در کتاب شریف رساله الحقوق می‌فرمایند که نصیحت کردن هرگز نباید در مقابل دیدگان دیگران انجام شود و فقط در عرصه بیان پند و اندرز، شما و او حاضر باشید تا سر و راز همسایه شما جایی فاش نشود. همسایگان رازنگهدار زندگی یکدیگر هستند و اگر اسرار زندگی یکدیگر را در هر مکان و زمان افشا کنند، مصداق عینی غیبت است و اجر تقوای عملی را بی‌اثر می‌کند.

۲۳۲۱۹

کد خبر 1562031

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نماز جمعه سید احمد علم الهدی تقوای عملی امام جمعه جمعه مشهد علم الهدی پیکر مطهر امام سجاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب قاتل خاموش باشید/ افراد بالغ باید غربالگری فشارخون شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم طاهرخانی، فشارخون بالا را عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر دانست و اظهار کرد: نشانه‌هایی از ابتلاء به فشارخون بالا ممکن است در برخی بیماران دیده شود که از جمله آن می‌توان به سردرد، تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، سرگیجه، تاری دید، گُرگرفتگی و قرمزی صورت و خونریزی بینی یا چشم اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد: هیچ کدام از این نشانه‌هایی که به آن اشاره شد، اختصاصی نیستند و صرفاً برای مشکوک شدن به وجود خطر پرفشاری خون نباید منتظر بروز این علامت‌ها بود.

طاهرخانی، تنها راه تشخیص پرفشاری خون را، اندازه گیری آن با دستگاه‌های فشارسنج عنوان کرد و افزود: افراد می‌توانند برای اندازه‌گیری فشارخون به مطب پزشک مراجعه کنند، یا به کمک دستگاه هولتر فشارخون در خارج از مطب و در یک بازه زمانی طولانی مدت فشارخون خود را پایش کنند، همچنین امکان اندازه‌گیری فشار به کمک دستگاه‌های ترجیحاً اتوماتیک در منزل نیز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: توصیه می‌شود از فشارسنج‌های بازویی استفاده شود و فرد حتماً پنج دقیقه به حالت نشسته و در حالت استراحت قرار گیرد، علاوه بر این، افراد باید توجه داشته باشند تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار، ورزش نکنند و چای و قهوه نیز ننوشند.

وی درباره نحوه اندازه‌گیری صحیح فشار خون، عنوان کرد: فشارخون باید دو یا سه بار گرفته شود؛ میانگین دو عدد نزدیک به هم، فشارخون بیمار را نشان می‌دهد ضمناً بهتر است از هر دو دست فشار گرفته شود و اگر فشار دو دست با یکدیگر مغایرت داشت، معیار، دستی است که فشار بالاتری دارد.

طاهرخانی، افزود: اتحادیه جهانی فشارخون بالا (World Hypertension organization)، فشار بزرگ‌تر مساوی ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه را پرفشاری خون تعریف کرده است بنابراین اگر فشار فردی در منزل بزرگ‌تر مساوی ۱۳۵ روی ۸۵ میلی متر جیوه بود، باید به پزشک مراجعه کند، البته تشخیص فشارخون بر اساس یک بار اندازه گیری داده نمی‌شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق، با اشاره به اینکه درمان فشارخون در افراد به تشخیص پزشک به طور معمول پس از دو تا سه بار ویزیت پزشک به فاصله یک تا چهار هفته و یا اندازه گیری فشارخون با هولتر، آغاز می‌شود، گفت: البته اگر فشارخون در رنج خطر باشد و عوارض ناشی از فشارخون در ارگان‌های حیاتی دیده شود، باید در همان ابتدا درمان شروع شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بنا به توصیه اتحادیه جهانی فشارخون بالا، افراد بالغ بالای ۱۸ سال باید غربالگری فشارخون شوند؛ به این ترتیب که افراد ۱۸ تا ۳۹ سال هر سه تا پنج سال باید فشارشان را اندازه بگیرند و اگر در حد نرمال بود، سه تا پنج سال بعد، مجدد ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: این افراد اگر به علت وزن بالا (توده بدنی ( BMI) بالاتر از ۲۵)، یا ماکسیمم فشار بین ۱۳۵ تا ۱۳۹ و مینیمم فشار ۸۵ تا ۸۹ میلی متر جیوه در معرض ابتلاء به فشارخون بالا هستند، باید به صورت سالانه پایش شوند، افراد بالای ۴۰ سال نیز باید هرسال فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه فشار خون بالا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد، به راه‌های پیشگیری از فشار خون در افراد اشاره کرد و گفت: حفظ وزن مطلوب، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رژیم غذایی ناسالم مثل مصرف غذاهای سرخ کردنی، چرب، آماده و کنسروی، حذف اسیدهای چرب ترانس، خودداری از مصرف الکل و دخانیات و پرهیز از مصرف نمک بیش از یک قاشق چایخوری از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ابتلاء به پرفشاری خون بسیار کمک کننده خواهد بود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی، کاهش ۲۵ درصدی ابتلاء به فشارخون بالا تا سال ۲۰۲۵ است، بیان کرد: این مهم با تشخیص زودهنگام و کنترل به موقع بیماری امکان پذیر است، یکی از اقدامات در این راستا، کنترل فشارخون بیمارانی است که به هر بهانه‌ای به مراکز درمانی و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند، بسیج عمومی و راه‌اندازی کمپین‌های اطلاع رسانی اهمیت فشارخون و تشخیص و درمان به موقع آن، می‌تواند در افزایش سواد سلامت مردم نیز مؤثر باشد.

کد خبر 6094797 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • علم‌الهدی: امامتِ سیاسی دشمن دارد و تا امروز هم این دشمنی ادامه داشته
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • مراقب وزش باد خیلی شدید در تهران باشید + جزئیات
  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • مراقب ترفند مجرمان سایبری در ایام تعطیلات پیش رو باشید
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید/ افراد بالغ باید غربالگری فشارخون شوند