Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@06:55:44 GMT

ابراز "نگرانی عمیق" آمریکا از تنش میان چین و تایوان

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۴۹۰۳

ابراز 'نگرانی عمیق' آمریکا از تنش میان چین و تایوان

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید کشورش "عمیقا نگران" اقداماتی است که صلح در ناحیه تنگه تایوان را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، او بعد از آن اظهار نظر می‌کرد که گزارش شد شمار "بی‌سابقه‌ای" از جت‌های نظامی چین برای چهار روز پیاپی وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان شده‌اند.

تایوان خود را یک کشور مستقل می‌داند اما چین این جزیره را یک استان جدایی طلب قلمداد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پکن امکان استفاده از زور برای الحاق مجدد تایوان را رد نکرده است.

سالیوان روز چهارشنبه با یانگ جیه‌چی، مدیر کمیسیون مرکزی سیاست خارجی حزب کمونیست چین، دیدار کرده بود.

او روز پنجشنبه به جیمز لندل خبرنگار امور دیپلماتیک بی‌بی‌سی در بروکسل گفت: "ما با مشاهده فعالیت‌هایی که اساسا بی ثبات کننده است، چه خصوصی و چه علنی موضع گیری و به آن اعتراض خواهیم کرد."

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر است برای دفاع از تایوان دست به اقدام نظامی بزند، گفت: "اجازه بدهید فقط این را بگویم که الان داریم در تلاشی برای جلوگیری از فرارسیدن چنین روزی، قدم‌هایی برمی‌داریم."

سالیوان در جواب این سوال که آیا آمریکا بعد از عقب نشینی اخیر از افغانستان تمایلی به استفاده از نیروی نظامی ندارد، گفت که "تلاش برای درس گرفتن از آن (مناقشه افغانستان) یک اشتباه خیلی بزرگ است".

او گفت: "این برداشت که خروج از افغانستان به نحوی در مورد عمق و سطح تعهد آمریکا در سایر مناطق به سایر کشور پیامی می‌رساند یک اشتباه ناگوار است."

او گفت که چین "با پشتکار از نقطه نظر خود نسبت به جهان دفاع خواهد کرد" اما افزود: "این وظیفه ایالات متحده است که در همکاری با متحدان و شرکای خود موضع خود را روشن کند، در کنار دوستانش بایستد، و بر منافعش پافشاری کند... قصد ما هم همین است."

تایوان در سال ۱۹۴۹ هنگامی که حزب کمونیست در چین قدرت را به دست گرفت، اعلام جدایی کرد.

تحلیلگران اخطار داده‌اند که پکن بیش از پیش نگران است که دولت تایوان این جزیره را به سوی اعلام رسمی استقلال می‌برد و می‌خواهد مانع هر گونه اقدام تسای اینگ-ون، رئیس دولت تایوان در این جهت شود.

با این حال جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می گوید که شی جینپینگ، رهبر چین پذیرفته است به "توافق تایوان" پایبند بماند.

بایدن ظاهرا به سیاست "چین واحد" واشنگتن اشاره داشت.

بنابر سیاست چین واحد که کاخ سفید از سال ۱۹۷۹ آن را دنبال کرده، آمریکا به خواسته دولت چین در مورد این که تایوان بخشی خودمختار از این کشور است، احترام گذاشته و روابط دیپلماتیک مستقیمی با تایوان نداشته است.

سالیوان در این مصاحبه همچنین روسیه را تشویق کرد از بحران انرژی بهره‌برداری نکند.

او گفت که مسکو اخیرا از انرژی به عنوان "یک ابزار زورگیری و یک سلاح سیاسی" استفاده کرده است، اما هر تلاشی برای بهره برداری از این وضعیت در نهایت گریبان روسیه را خواهد گرفت.

سالیوان همچنین به دولت انگلیس هشدار داد که معلق کردن پروتکل ایرلند شمالی در توافق بریگزیت "خطری جدی برای ثبات" خواهد بود.

او گفت که هرگونه بازگشتی به یک مرز فیزیکی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند "مایه نگرانی جدی آمریکاست."

پروتکل ایرلند شمالی اطمینان حاصل می‌کند که در طول مرز زمینی میان ایرلند شمالی (در بریتانیا) و جمهوری ایرلند (در اتحادیه اروپا) نیازی به بازرسی نیست.

در جریان مذاکرات بریگزیت همه طرف‌ها پذیرفتند که حفاظت از توافق ۱۹۹۸ ایرلند شمالی (توافق جمعه خوب) یک اولویت مطلق است.

منبع: الف

کلیدواژه: ایرلند شمالی او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۴۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی از بدرفتاری پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین به سازمان ملل رسید

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز سه‌شنبه، اعلام کرد که از زیاده‌روی نیرو‌های پلیس آمریکا در برخورد با دانشجویان حامی فلسطین، پریشان‌خاطر شده است.

وی دراین‌باره گفت: از نامتناسب بودن برخی از اقدامات قوه مجریه آمریکا در یک سری از دانشگاه‌ها نگران هستم.

تورک در ادامه گفت: واضح است که نمی‌توان اعمال مشروع آزادی بیان را تعبیر به تحریک خشونت و نفرت کرد.

جنبش دانشجویی حمایت از غزه در آمریکا با اعتراضات و برپایی چادر‌ها در دانشگاه کلمبیا کلید خورد و به سایر دانشگاه‌های ایالات متحده سرایت کرد.

این در حالی است که موج خستگی‌ناپذیر اعتراضات دانشجویی مرز‌های آمریکا را پشت سر گذاشته و به کانادا، فرانسه، انگلیس و استرالیا رسیده است.

با اصرار دانشجویان به ادامه اعتراضات به نظر می‌رسد مقامات آمریکا که در برخورد با آنها مستأصل شده‌اند با اجرای برنامه‌هایی سعی در ارعاب دانشجویان دارند. در تازه‌ترین اقدام، دانشگاه کلمبیای نیویورک پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادر‌های خود، تعلیق آنان از ادامه تحصیل را آغاز کرد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از اقدامات پلیس آمریکا در برخورد با دانشجویان
  • نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان معترض در آمریکا
  • نگرانی از بدرفتاری پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین به سازمان ملل رسید
  • ابراز نگرانی گزارشگر سازمان ملل از تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا
  • رضایت شهروندان از قرار دادن حفاظ برای کانال آب در جاده اراک - سلفچگان + تصاویر
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم