Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل دور جدید تقابل میان چین و تایوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تنش میان چین و تایوان را در اصل باید تنش واشنگتن و پکن دانست؛ چراکه تقابل چین با تایوان طی ماه‌های گذشته باعث شد که ایالات متحده ناوگروه‌های خود را وارد دریای چین جنوبی کند و به همین دلیل تنش میان طرفین بالا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا پس از کنار رفتن دونالد ترامپ از ساختار سیاسی ایالات متحده و به روی کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید، جو بایدن اعلام کرد که چین باید اعمال فشار بر تایوان را کنار بگذارد که اتفاقاً پکن بر خلاف خواسته آمریکا عمل کرد؛ به گونه‌ای که چندی پیش چینی‌ها بیش از ۵۰ فروند جنگنده و هواپیمای نظامی خود را وارد عمق حریم هوایی تایوان کردند و بار دیگر نشان دادند که حاضر نیستند بر اساس آنچه که آمریکا می‌خواهد حرکت کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس ایالات متحده هم با استفاده از ابزارهای حقوق بشری سعی کرد تا بتواند چین را تحت فشار قرار دهد و به همین دلیل باید گفت که تقابل میان دو قدرت حالا وارد فاز جدیدی شده است. ایالات متحده به دنبال انتقال تنش و اصطکاک خود با چین به فضای رسانه‌ای است تا بتواند افکار عمومی را علیه پکن با خود همراه و فشار مضاعف بر این کشور وارد کند. به همین دلیل ما می‌بینیم که تایوان در دولت دونالد ترامپ وارد زمین ایالات متحده شد که به نوعی می‌توان آن را هدف قرار دادن علنی منافع چین دانست. در همین راستا وزارت خارجه چین بارها در این مورد هشدار داد و اوضاع تا جایی پیش رفت که به آمریکایی‌ها اعلام کردند که نباید با آتش بازی کنند. در مقابل، وزارت خارجه آمریکا برای تعمیق روابط خود با تایوان تلاش بیشتری از خود نشان داد و سعی کرد که از راه‌هایی مانند حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی این کشور را علیه پکن با خود همراه کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید در زمان دونالد ترامپ هم این تقابل‌ها وجود داشت و تا جایی پیش رفت که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا پس از استقرار در کاخ سفید، اولین تماس خارجی خود را با مقامات تایوان برقرار کرد که موجب عصبانیت چین شد. همان اقدام ترامپ باعث شد تا پکن به این درک برسد که تایوان بیش از گذشته به سوی آمریکا رفته است و طی چهار سال ریاست جمهوری ترامپ شاهد بودیم که سناریوهای مختلفی برای جذب بیشتر تایوان به سمت آمریکا طراحی و اجرا شد. حالا هم به نظر می‌رسد که جو بایدن سیاست خود در مورد چین را بر اساس همان راهبردهای ترامپ پیگیری می‌کند و بر این اساس معتقدم که آنچه در باب تایوان مشهود شده، نشان می‌دهد که یک تقابل جدید میان دو قدرت اصلی یعنی چین و آمریکا در حال شکل‌گیری و تشدید است.

مطهرنیا افزود: نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره شود این است که پس از تخلیه افغانستان توسط نظامیان ایالات متحده و ناتو به نوعی شاهد آن هستیم که سناریوهای نظامی و تقابل‌های سیاسی و امنیتی میان چین و آمریکا در حال تشدید است. معتقدم آمریکایی‌ها حالا با بزرگنمایی رسانه‌ای و تشدید چین‌ستیزی به دنبال آن هستند تا فضا را برای کوچ نظامیان خود به سمت جنوب شرق آسیا هدایت کنند. این برنامه‌ریزی به نوعی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها احتمالاً از عنصر حضور نظامی در دریای چین استفاده خواهند کرد و در این میان کره جنوبی و ژاپن به علاوه تایوان که متحدان ایالات متحده محسوب می‌شوند نقش جدیدی در نمایش آمریکا بر عهده خواهند گرفت. این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال فراهم کردن مجدد یک دوقطبی جدید در جهان هستند که ستون فقرات آن را «سرمایه‌داری اقتدارگرا» تشکیل می‌دهد و ما را به یاد دوران جنگ سرد می‌اندازد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ایالات متحده در دوران بایدن به دنبال گسترش هژ‌مونی خود در آمریکای لاتین و سپس انتقال آن به اروپا است و از اروپا به نوعی می‌خواهد این هژمونی را تا عمق آسیا گسترش دهد. به همین دلیل شاهد آن هستیم که واشنگتن برای حفظ جایگاهش باید بتواند رقبایش را تحت سیطره خود حفظ کند. یکی از این اقدامات ایالات متحده، نفوذ به پایتخت‌های شرق آسیا و سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در حوزه‌های حیاتی و گوناگونِ این کشورها است تا بتواند به عمق اقتصادی و سیاسی آنها نفوذ کند و آنها را تحت هیمنه خود قرار دهد که به نظر می‌رسد تا حدودی موفق شده اما پکن هم در حال ارتقای جایگاه خود است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال موضوع مهم دیگر این است که ایالات متحده نظام لیبرال - کاپیتالیستی را در دستور کار خود قرار داده که تایوان هم در این منظومه قرار می‌گیرد. واشنگتن تلاش می‌کند با طراحی سناریوهای جدید، بی‌نظمی‌هایی که قرار بود چین در حوزه نفوذ ایالات متحده ایجاد کند را حداقل خنثی کند و آن را به محیط رقبای خود که در رأس آن پکن و مسکو قرار دارند، انتقال بدهد. به همین دلیل شاهد حمایت واشنگتن از تایوان و همچنین محکوم کردن رفتار چین توسط کاخ سفید در هنگ‌کنگ و مسائل حقوق بشتری هستیم مانند بدرفتاری با مسلمانان اویغور هستیم که نشان می‌دهد تقابل در حال تشدید شدن است.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان تایوان چین آمریکا جو بایدن دریای چین جنوبی دونالد ترامپ ایالات متحده همین دلیل آمریکایی ها نشان می دهد کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۶۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند

آفتاب‌‌نیوز :

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه امروز یکشنبه تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن در این مکالمه تلفنی بر پایبندی کامل آمریکا به حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

بایدن همچنین بر ضرروت افزایش ورود کمک‌ها به غزه با هماهنگی نهاد‌های فعال در زمینه بشردوستانه تاکید کرده است.

کاخ سفید تاکید کرد که بایدن و نتانیاهو در مورد عملیات نظامی در رفح گفتگو کردند و بایدن بار دیگر بر موضع صریح خود در این زمینه تاکید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن و نتانیاهو در مورد افزایش کمک‌ها به غزه و آمادگی برای بازگشایی گذرگاه‌های شمالی از این هفته گفتگو کردند.

مذاکرات جاری برای دستیابی به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا از درگیری محور‌های گفت و گوی بایدن و نتانیاهو بوده است.

از سوی دیگر، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در اقدامی عوام فریبانه با به تصویر کشیدن یکی از آزادشدگان از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی ادعا کرد: تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسیران) مانند «ابیگل» (Abigail) که توسط (مقاومت اسلامی فلسطین) حماس از خانواده‌های خود جدا و نگهداری شده‌اند، به آغوش خانواده‌های خود باز گردند، آرام نخواهم گرفت!

رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن شرایط طاقت فرسای هزاران اسیر مظلوم فلسطینی در بند اشغالگران قدس در این خصوص مدعی شد: به آن‌ها قول می‌دهم. به خانواده‌های آن‌ها قول می‌دهم.

از سوی دیگر، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی بی سی اعلام کرد که اشغالگران قدس پیش از آغاز حمله به رفح دیدگاه‌ها و نگرانی‌های واشنگتن را دریافت خواهد کرد.

هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی ادامه داد: آن‌ها به ما اطمینان داده‌اند که تا وقتی درباره چشم انداز‌ها و نگرانی‌های خود گفتگو نکرده‌ایم، به رفح حمله نکنند.

«جان کربی» در این مصاحبه اضافه کرد که «در صدر برنامه سفر آتی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا)» به منطقه، «تلاش برای حصول آتش بس موقت ۶ هفته‌ای ادامه خواهد داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که در صورت موافقت حماس با توافق تبادل اسرا، ممکن است این آتش بس برقرار شده و طرح حمله نظامی به رفح منتفی اعلام شود.

رویترز پیشتر اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • بحران کودک‌همسری در آمریکا
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود