Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالان حقوق بشر می‌گویند امسال وقتی جنگ میان غزه و اسرائیل بالا گرفت، فیسبوک مطالب فلسطینیان را از این شبکه اجتماعی به نادرستی حذف کرد.

به گزارش بی بی سی، سازمان دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک این اقدام فیسبوک را «سرکوب تلاش مردم برای آشکار کردن موارد نقض حقوقشان» توصیف کرده و مثال‌هایی از مطالب حذف شده ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آنها، عکسی است که به بهانه «نفرت‌پراکنی» در فیسبوک حذف شده است. در زیرنویس عکس آمده «خانه خانواده من پیش از آنکه با موشک‌های اسرائیل خراب شود.»

این عکس و یادداشت‌های دیگر فلسطینیان بعد از شکایت آنها به فیسبوک بازگشته است.

فیسبوک گفته به خاطر تبعاتی که این کارش به بار آورده، از کاربرانش عذرخواهی می‌کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید اسنادی دارد که نشان می‌دهد شبکه اینستاگرام هم که متعلق به فیسبوک است، یادداشت‌ها و حتی بازنشر مطالب رسانه‌های اصلی را از حساب‌های کاربری فلسطینیان یا هواداران آنها حذف کرده است.

به گفته این سازمان در یکی از موارد، اینستاگرام اسکرین‌شات یکی از مطالب نیویورک تایمز را حذف کرده که نویسنده آن مقاله گفته فلسطینیان نباید هیچ‌وقت حق خود را واگذار کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید برای مثال این عکس به هیچ عنوان مطلب نیویورک تایمز را تغییر نداده به گونه‌ای که تصور شود اشاعه خشونت یا نفرت‌پراکنی است.

دبورا براون، پژوهشگر ارشد حقوق دیجیتال در سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: «فیسبوک محتوای منتشر شده فلسطینیان و هواداران آنها را که درباره نقض حقوق انسانی در اسرائیل و فلسطین اطلاع‌رسانی می‌کند، خفه کرده است.»

خانم براون می‌گوید این پلتفرم می‌تواند فضایی باشد که افراد مورد تهدید در نقاط مختلف جهان صدایشان را به گوش دیگران برسانند اما فیسبوک با «سانسور» این امکان مهم را محدود می‌کند.

در اطلاعیه سازمان دیدبان حقوق بشر گفته شده که در ماه مه امسال، در بخش‌هایی از اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی، شهروندان از شبکه‌های اجتماعی برای ثبت وقایع و ارائه اسناد و اطلاع‌رسانی درباره موارد نقض حقوق بشر استفاده کردند؛ از جمله تلاش‌هایی که در جریان بود تا فلسطینیان را از خانه‌هایشان بیرون کند. یا موارد سرکوب بی‌رحمانه تظاهرات‌های اعتراضی، شلیک موشک و حملات هوایی که باعث مرگ غیرنظامیان می‌شد، در شبکه‌های اجتماعی انعکاس داشت.

سازمان دیدبان حقوق بشر خواسته درباره عملکرد شرکت فیسبوک بیشتر تحقیق شود.

ماه مه گذشته اعتراض‌ها به بیرون راندن صدها فلسطینی ساکن منطقه شیخ جراح واقع در بیت‌المقدس شرقی بالا گرفت. پلیس اسرائیل معترضان فلسطینی را به شدت سرکوب کرد و تنش هم به دنبال آن افزایش یافت.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان دیدبان حقوق بشر حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند

 احمد نادری عضو هیات رئیسه و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مجلس با تصویب پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و پیگیری تسریع در پرداخت ۱۳۰ همت به سازمان تامین اجتماعی، از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت خواهد کرد.

او افزود: بعد از ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • انتقاد از ساخت مجموعه فرهنگی در پارک لاله/ شهرداری تهران حصار‌های پارک لاله را بردارد
  • انتقاد از ساخت مجموعه فرهنگی در پارک لاله/ شهرداری تهران حصارهای پارک لاله را بردارد
  • گران‌فروشی چه مجازاتی دارد؟
  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • انتشار مطالب منفی درباره نامزدهای انتخاباتی ممنوع است
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر از کشتار زنان و کودکان در غزه
  • سازمان ملل در کوچاندن اجباری فلسطینیان از رفح مشارکت نمی‌کند
  • تصویب طرحی در آمریکا برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل