Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، با آغاز سومین هفته بحران کمبود سوخت در انگلیس، نتایج تحقیقات دفتر آمار ملی این کشور نشان می‌دهد که طی دو هفته گذشته میلیون‌ها انگلیسی قادر به تهیه کالاهای اساسی اعم از مواد خوراکی و دارویی نبوده‌اند.

طبق تحقیقات به عمل‌آمده حدود ۱۷ درصد انگلیسی‌ها در این مدت قادر به تهیه مواد اولیه غذایی نبوده و ۲۳ درصد هم با مشکل تهیه اقلام غذایی غیر ضروری مواجه بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از هر شش انگلیسی یک نفر اذعان کرده که در خرید مواد غذایی شرایط متفاوتی را تجربه کرده است؛ ۴۳ درصد گفته‌اند تنوع مواد غذایی کاهش یافته و ۱۴ درصد هم برای تهیه کالای مورد نیاز خود به فروشگاه‌های دیگر مراجعه می‌کردند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، اقلام مورد نیاز یک پنجم مردم موجود نبوده اما برای آن جایگزین پیدا کرده‌اند. با این حال یک پنجم دیگر گفته‌اند که جایگزین پیدا نکرده‌اند. ۱۳ درصد مردم انگلیس هم برای تهیه دارو بیش از حد عادی انتظار کشیده و ۴ درصد هم برای تهیه داروی مورد نیاز خود، ناگزیر به داروخانه‌های دیگر مراجعه کرده‌اند.

این تحقیقات در بازه زمانی ۲۲ سپتامبر تا ۳ اکتبر صورت گرفته است که این کشور با بحران کمبود سوخت روبرو بوده و همچنان هست.

امروز (جمعه) درست دو هفته از زمان بروز بحران کمبود سوخت در پمپ‌ بنزین‌های انگلیس می‌گذرد و هنوز تعداد زیادی از جایگاه های سوخت در پایتخت و مناطق جنوب شرق کشور تعطیل است.

دولت برای جبران کمبود راننده کامیون در این کشور از ارتش کمک گرفته و قوانین مهاجرتی را برای ورود رانندگان خارجی تسهیل کرده است. اما گفته می‌شود که این طرح چندان با استقبال مواجه نشده و تا دوشنبه گذشته فقط ۱۲۷ راننده درخواست مجوز کرده‌اند. انگلیس با چالش کمبود ۱۰۰ هزار راننده کامیون روبروست  اما دولت برای عبور از بحران کنونی ۵ هزار مجوز موقت در نظر گرفته است.

امروز انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس نسبت به ادامه وضع موجود معترض و خواستار تحقیقات مستقل درباره ریشه و علت تداوم این بحران در کشور شدند. این نهاد انگلیسی اعلام کرد که این وضعیت صرف نظر از حسن نیت دولت، نشان داد که مقامات نه توانایی و نه ظرفیت مهار چنین بحرانی را ندارند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که تاکنون هرگونه کمبود و بروز بحران در کشور را رد کرده است امروز رئیس پیشین یکی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای انگلیس (تسکو) را به عنوان مشاور دولت در زمینه توزیع مواد غذایی بر گزید.

طبق اعلام دفتر نخست وزیری انگلیس دیوید لویس که پارسال از ریاست تسکو کنار رفت قرار است در زمینه بهبود فوری اوضاع کنونی و تغییرات دراز مدت در شبکه توزیع مواد غذایی به دولت مشورت دهد. او همچنین ریاست مشترک گروه مشورتی شبکه توزیع مواد غذایی کشور را در هیئت دولت برعهده خواهد گرفت.

این تحولات به تعبیر اسکای نیوز بخش کوچکی از کوه یخی مشکلات ناشی از بحران کمبود سوخت و برگزیت در آستانه شروع فصل زمستان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بحران سوخت خبرگزاری ایرنا بحران سوخت در انگلیس برگزیت بحران کمبود سوخت مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۶۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند

رزیتا ضیائی، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آن؛ با اشاره به اینکه کمبود ید یکی از مشکلات اصلی سلامت در جهان است، اظهار کرد: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن از سال‌ها پیش یکی از مشکلات تغذیه‌ای در ایران بوده است. 

وی افزود: براساس آمار موجود در سال 1368، حدود 20 میلیون نفر از مردم کشور ما در معرض کمبود ید قرار داشتند که با توجه به پیامدهای زیان‌بار بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی آن، پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در اولویت مداخلات نظام سلامت کشور قرار گرفت و به همین منظور «یددار کردن نمک های خوراکی» به عنوان راهکاری اصلی در نظر گرفته شد و کارخانجات تولید کننده نمک موظف به افزودن ید به نمک های خوراکی شدند که حاصل 25 سال تلاش و پیگیری وزارت بهداشت در این زمینه، کاهش شیوع گواتر از 68 درصد به 5.6 درصد بوده است.

ضیائی با بیان اینکه ید یک ماده مغذی ضروری است که باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد، گفت: حیاتی ترین نقش ید در بدن، شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئیدی است. این هورمون‌ها در رشد و تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز تاثیر دارند. 

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ید به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارد و ید مورد نیاز بدن، عمدتا از سبزی ها و گیاهانی که روی خاک حاوی ید کاشته شده اند تأمین می شود، ادامه داد: اگر خاک منطقه‌ای مانند کشور ما دچار کمبود ید باشد، محصولات غذایی آن منطقه نیز از نظر این ماده مغذی فقیر خواهند بود و حتی مصرف مداوم آن‌ها نیز نمی‌تواند نیاز بدن به ید را برطرف کند. 

وی با بیان اینکه میزان ید مورد نیاز بدن بسیار کم است، افزود: بدن انسان روزانه 150 میکروگرم ید نیاز دارد که بهترین منابع غذایی ید، غذاهای دریایی، به ویژه آبزیان ساکن آب‌های شور هستند. البته به دلیل مصرف کم این غذاها در رژیم غذایی، ید مورد نیاز بدن تأمین نمی‌شود.

ضیائی افزود: کمبود ید، عوارضی مانند افزایش خطر سقط جنین در مادر باردار، اختلال رشد مغز جنین، ناشنوایی و اختلال در تکلم، تولد نوزاد مبتلا به عقب ماندگی شدید جسمی و مغزی، کم کاری تیروئید، گواتر و مهم‌تر از همه اختلال در قدرت یادگیری و افت تحصیلی، خستگی و کاهش کارایی را دارد.

وی در خصوص بهترین راه پیشگیری از کمبود ید گفت: افزودن ید به مواد غذایی همان فرآیندی است که از آن تحت عنوان «غنی سازی» نام برده می‌شود و مناسب‌ترین گزینه در میان مواد غذایی برای افزودن ید، نمک است، زیرا هم ارزان قیمت است و هم اینکه معمولا هر روز توسط تمام افراد جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. بر این اساس، بهترین و ساده ترین راه برای پیشگیری از کمبود ید، استفاده از نمک‌های یددار تصفیه شده می باشد.

ضیائی گفت: نمک دریا دارای ناخالصی‌هایی است و به همین دلیل نباید آن را مصرف کرد. نمک چه به صورت استخراج از معادن سنگ نمک و چه استخراج از آب دریا و دریاچه ها حاوی ناخالصی های فراوان فلزی و غیر فلزی است. سولفات کلسیم یا گچ از جمله ناخالصی‌های غیر‌فلزی نمک دریا است که همرنگ نمک بوده و به راحتی قابل تشخیص نیست. 

وی افزود: ناخالصی های فلزی نمک ناچیز است اما عوارض نامطلوبی همچون سرطان و مسمومیت های کشنده و آسیب به کلیه و کبد دارد. همچنین نمک‌های تصفیه نشده اغلب حاوی فلزات سنگینی نظیر سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک هستند و بر این اساس، ضرورت دارد این ناخالصی‌ها طی فرآیند «تصفیه» از نمک جدا شده تا نمک نهایی از لحاظ وجود ناخالصی به حد استاندارد و مطلوب برسد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: نمک‌های صنعتی، صادراتی و سنگ نمک فاقد ید بوده و برای مصارف خوراکی و حتی خیساندن برنج توصیه نمی شوند. سنگ نمک علاوه بر اینکه فاقد ید است، به دلیل انواع ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها نباید مورد مصرف خوراکی قرار گیرد و همه افراد خانواده، از کودک و بزرگسال، باید نمک تصفیه شده یددار مصرف کنند همچنین مصرف زیاد نمک یددار هم می‌تواند موجب اختلالات فراوانی از جمله افزایش فشار خون شود و به طور کلی، مقدار مصرف روزانه نمک باید کمتر از 5 گرم (حدودا به اندازه یک قاشق مرباخوری) باشد که این مقدار باید از تمام مواد غذایی روزانه تامین شود.  

ضیائی در خصوص افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، گفت: این افراد در استفاده از نمک‌های یددار تصفیه شده برای به حداقل رساندن میزان ید مصرفی، باید نمک را در ابتدای پخت به غذا اضافه کنند و به هنگام غذا خوردن از نمکدان استفاده نکنند، همچنین قرار دادن نمک در معرض هوای آزاد و نور خورشید سبب از بین رفتن ید آن می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • رایزنی چهارمحال وبختیاری با تجار خارجی در رویداد بین المللی اکسپو ۲۰۲۴
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت