Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@07:19:33 GMT

شی جینپینگ به اتحاد مجدد با تایوان متعهد شد

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۶۵۷۹

شی جینپینگ به اتحاد مجدد با تایوان متعهد شد

رئیس‌جمهوری چین امروز (شنبه) متعهد شد تا اتحاد مجدد با تایوان را "محقق" کند، با این حال او مستقیما به استفاده از زور اشاره‌ای نداشت، آن هم یک هفته بعد از تنش‌ها با این جزیره مورد ادعای چین که نگرانی بین‌المللی را برانگیخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تایوان تحت فشار نظامی و سیاسی روزافزون پکن برای پذیرش حاکمیت آن قرار دارد اما تایپه متعهد به دفاع از آزادی خود شده و تاکید دارد تنها مردم تایوان میتوانند درباره سرنوشت خودشان تصمیم گیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در تالار بزرگ خلق گفت، مردم چین "سنتی باشکوه" در مخالفت با جدایی طلبی دارند.

او در سالروز انقلابی که به سقوط آخرین سلسله امپراتوری در ۱۹۱۱ منجر شد، گفت: جدایی طلبی استقلال تایوان بزرگترین مانع برای دستیابی به اتحاد مجدد سرزمین مادری و جدی‌ترین خطر پنهان برای جوانسازی ملی است. اتحاد مجدد مسالمت آمیز بهتر کلیات منافع مردم تایوان را تامین میکند، اما چین از حاکمیت و اتحاد خود دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد: هیچکس نباید اراده بی‌شائبه، عزم راسخ و قدرت مردم چین را در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دست کم بگیرد. وظیفه تاریخی اتحاد دوباره کامل سرزمین مادری باید محقق شود و قطعا محقق خواهد شد.

لحن شی جینپینگ نسبت به ژوئیه که گفته بود هرگونه تلاش برای استقلال رسمی تایوان را سرکوب میکند، نرم تر شده بود. او همچنین در سال ۲۰۱۹ مستقیما تهدید به استفاده از زور برای بازگرداندن این جزیره تحت کنترل چین کرده بود. نیروی هوایی چین در روزهای گذشته نفوذهایی به منطقه دفاع هوایی تایوان داشت اما شی در سخنانش به آن اشاره‌ای نکرد.

اندکی پیش از سخنان او، سو تسنگ-چانگ، نخست وزیر تایوان تاکید کرد که چین در حال قدرتنمایی است و تنش منطقه‌ای ایجاد میکند. او گفت: برای همین است که کشورهای معتقد به آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و بر پایه ارزش‌های مشترک، همگی با یکدیگر کار میکنند و مدام هشدار میدهند که چین نباید به تایوان حمله کند.

در همین حال مقامهای چین از ایالات متحده خواستند تا به روابط نظامی با تایوان پایان دهد. پیش از این گزارشهایی درباره استقرار تفنگداران دریایی آمریکا در این جزیره خودگردان برای تقویت نیروهای آن منتشر شده بود.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که آمریکا باید به "حساسیت بالای" درگیری چین - تایوان اذعان کند. براساس گزارش واشنگتن پست، وقتی از ژائو درباره این گزارشها سوال شد، گفت: چین تمام تدابیر ضروری برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را به کار میگیرد.

پنجشنبه گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که ده‌ها نیروی عملیاتی ویژه آمریکا در حال اجرای عملیاتهای آموزشی مخفیانه در تایوان هستند و این کار دستکم برای یکسال ادامه داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین تايوان اتحاد مجدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۶۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لحظه وقوع زلزله نیویورک از زاویه دید مجسمه آزادی (فیلم) وحشتناک‌ترین تصاویری که از زلزله تایوان ثبت شد (فیلم) اقدام انسانی کارکنان مرکز درمان تایوان هنگام زلزله (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است
  • ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • رأی الیوم:حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است
  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست
  • (ویدئو) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر تایوان را لرزاند
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است