Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@06:09:52 GMT

نگرانی آمریکا و اسرائیل از پیشرفت پهپادی ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۹۰۴۷

نگرانی آمریکا و اسرائیل از پیشرفت پهپادی ایران

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه "وال استریت ژورنال" در مقاله‌ای با هشدار نسبت به پیشرفت ایران در عرصه پهپادی در ادعاهایی که بارها از سوی مقامات ایران رد شده است، نوشت: از حمله به نفتکش‌ها تا حملات صورت گرفته در نوار غزه به محله‌های اسرائیلی‌نشین تا هدف قرار دادن پالایشگاه‌ها و خطوط لوله‌های نفتی سعودی و پایگاه‌های نیرو‌های امریکایی در عراق همگی مواردی هستند که نشان می‌دهند، توسعه بخش پهپاد ایران باعث تغییر توازن قوا در خاورمیانه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه پهپادی ایران معادلات امنیتی در خاورمیانه را دگرگون خواهد ساخت. مقام‌های امریکایی، اروپایی و اسرائیلی تایید می‌کنند که پهپاد‌های ایرانی اغلب از طریق قطعاتی ساخته می‌شوند که به طور گسترده در بازار رو به رشد پرواز‌های تجاری موجود هستند. برخی از آن‌ها از الگو‌هایی تقلید شده از مدل‌های نظامی امریکایی و اسرائیلی هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه امریکایی در ادامه به نقل از یک مقام امنیتی که نخواسته نام‌اش فاش شود می‌نویسد: توسعه تسلیحات هسته‌ای سال‌های زیادی به طول می‌انجامد اما توسعه پهپاد‌ها ظرف چند ماه صورت می‌گیرد و موازنه قوا را در خاورمیانه به سرعت تغییر می‌دهد.

وال استریت ژورنال" مدعی شد که نمایندگان ایران در سازمان ملل درباره اتهاماتی که علیه ایران درباره نقش داشتن احتمالی آن کشور در حملات پهپادی مطرح شده، هیچ پاسخی به خبرنگار آن روزنامه ندادند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: تجهیزات و مواد اولیه برای ساخت پهپاد‌ها از طریق شرکت‌های مختلف و پوششی از جمله از طریق یک شرکت تجاری غذایی هندی به تهران منتقل شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که پهپاد‌های مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی سعودی براساس نسخه‌برداری از موتوری با فناوری پیشرفته ساخته شده توسط بریتانیا تولیدشده بود. یک منبع آگاه از بخش تحقیقات سازمان ملل متحد می‌گوید: این موتور از طریق وب‌سایت یک شرکت چینی برای فروش ارائه شده بود که نشان می‌دهد چین در طراحی آن نقش داشته است.

همچنین، تحقیقات سازمان ملل متحد نشان داد که یکی از قطعات کلیدی این پهپاد در سوئد ساخته شده و همان قطعه از طریق شرکت تجاری مواد غذایی به تهران ارسال شده است. در جنگ سوریه نیز یکی از پهپاد‌هایی که تا حد زیادی مورد استفاده قرار گرفته بود، پهپاد چندمنظوره هرمس -۴۵۰ بوده و مقام‌های اسرائیلی معتقدند که ایران این مدل را از حزب الله لبنان پس از سقوط نمونه‌ای از آن پهپاد در لبنان دریافت کرده بود.

در این گزارش یک مقام اسرائیلی می‌گوید که امریکا و دیگر کشور‌های غربی خطرات ناشی از برنامه پهپادی ایران را دستکم گرفته‌اند و از آنان خواسته تا گام‌های جدی‌تری بردارند. این مقام اسرائیلی می‌گوید: ممکن است زمانی ایران جسورتر، شجاع‌تر و بازدارنده‌تر شود.

این روزنامه اشاره می‌کند که تحریم‌ها نتوانسته‌اند بر برنامه پهپادی ایران تاثیر بگذارند چرا که اجزا و قطعات پهپاد‌ها را می‌توان از طریق تجاری به صورت آنلاین خریداری کرد.

نگرانی اسرائیل

روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" نیز در مقاله‌ای با ابراز نگرانی درباره توسعه و پیشرفت برنامه پهپادی ایران می‌نویسد: برنامه پهپادی ایران برخلاف برنامه هسته‌ای آن کشور محرمانه نیست. ایران آشکارا از قابلیت‌های پهپادی خود استفاده کرده و به آن می‌بالد. پهپاد‌های ایرانی تهدیدی نوظهور در خاورمیانه هستند.

نشریه "نشنال اینترست" نیز اخیرا گزارش داده که ممکن است ایران با استفاده از پهپاد‌های خود پایگاه الحریر را در اقلیم کردستان عراق هدف حمله قرار دهد؛ جایی که نیرو‌های امریکایی در آن حضور دارند. برخلاف برنامه هسته‌ای ایران، مقامات در مورد برنامه پهپادی‌شان آشکارا این موضوع را اعلام کرده و به آن می‌بالند. ایران گفته است برخی از پهپاد‌های آن کشور می‌توانند هزاران کیلومتر پرواز کرده و توانایی مسلح شدن به موشک را دارند.

نشنال اینترست نوشته است: ما می‌دانیم که پهپاد‌های ایرانی می‌توانند حملات دقیقی را با مجموعه‌ای از مختصات از پیش برنامه‌ریزی شده انجام دهند. پهپاد‌های ایرانی می‌توانند ویرانگر باشند، اما سلاحی نیستند که پیروزی ایران را در جنگ تضمین کنند. پهپاد‌های ایران می‌توانند به فرودگاه ها، تاسیسات نفتی، نفتکش‌ها و رژه‌های نظامی حمله کنند.

روزنامه "واشنگتن پست" نیز در ماه آوریل گزارش داده بود که ایران از یکی از پهپادهایش برای هدف قرار دادن آشیانه سیا در فرودگاه اربیل استفاده کرده است. پهپاد‌ها ابزار‌هایی جالب هستند چرا که می‌توان آن‌ها را در مکان‌های مختلف حمل یا مونتاژ کرد. همچنین، ایران پهپاد‌هایی را در پایگاه تی -۴ در سوریه مستقر کرده و از آن برای هدف قرار دادن اسرائیل در فوریه ۲۰۱۸ و ماه مه گذشته استفاده کرده بود.

نسخه‌برداری ایران از پهپاد‌های امریکایی و اسرائیلی سقوط کرده به ایران اجازه می‌دهد تا فناوری پهپادی‌اش را جابجا کند. برنامه پهپادی ایران به نفوذ منطقه‌ای آن کشور کمک می‌کند و ابزاری برای آزار و اذیت تاکتیکی دشمنان ایران است. پرسش اساسی این است: زمانی که ایران تعداد زیادی پهپاد در اختیار داشته باشد چه پیش خواهد آمد؟ ایران قابلیت‌های پهپادی خود از جمله ابابیل، مهاجر و شاهد را به نوار غزه، عراق، یمن و سوریه و حتی ونزوئلا صادر کرده است و برخی از این پهپاد‌ها کامیکازه هستند و می‌توانند در اقدامی انتحاری به اهداف برخورد کرده و منفجر شوند. به دلیل توان تخریب‌گری پهپاد‌های مورد استفاده توسط ایران، امریکا، عربستان و اسرائیل باید بر روی دفاع از مناطق کلیدی و استراتژیک تمرکز کنند. پهپاد‌ها قادر هستند به هر نقطه‌ای حمله کنند؛ از نفتکش‌ها گرفته تا تاسیسات گازی و نفتی.

جروزالم پست در پایان نوشته است: توانمندی ایران مشخص است. پرسش این است که آیا دشمنان ایران نیز به اندازه کافی سیستم راداری، تسلیحات و موشک برای زدن پهپاد‌های ایران در آینده نزدیک خواهند داشت و این که می‌توانند پیش‌بینی کنند اهداف بعدی مورد حمله قرار گرفته از سوی پهپاد‌های ایران کدام مناطق خواهند بود یا خیر؟

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پهپاد اسرائیل امریکا خاورمیانه برنامه پهپادی ایران پهپاد های ایرانی پهپاد های ایران آن کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۹۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی و موشکی نیرو‌های مسلح یمن به اهداف اسرائیلی

یحیی سریع در بیانیه‌ای گفت: نیرو‌های دریایی یمن به یاری خداوند متعال کشتی اسرائیلی (MSC DARWIN) را در خلیج عدن با موشک‌های دریایی مناسب و تعدادی پهپاد با موفقیت هدف قرار دادند.

وی افزود: نیرو‌های مسلح یمن نیز تعدادی موشک بالستیک و کروز به سمت اهداف متعلق به دشمن اسرائیلی در منطقه ام الرشراش واقع در جنوب فلسطین اشغالی شلیک کردند.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تاکید کرد که نیرو‌های نظامی این کشور تا توقف تجاوز نظامی به غزه، به عملیات خود علیه اهداف اسرائیلی ادامه خواهند داد.

 ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیرو‌های ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانیکه رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ هدف قرار دهند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • آمریکا از تحریم یک گردان اسرائیلی عقب نشینی کرد
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • شعله ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاههای آمریکا
  • حمله پهپادی و موشکی نیرو‌های مسلح یمن به اهداف اسرائیلی
  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد