Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:17:18 GMT

۲۹ درصد داوطلبان پاستوکووک بیماری زمینه ای داشتند

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۰۶۳۹

۲۹ درصد داوطلبان پاستوکووک بیماری زمینه ای داشتند

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احسان مصطفوی مدیر پروژه کارآزمایی فاز سوم واکسن پاستوکووک امروز در نشستی خبری که در محل وزارت بهداشت برگزار شد گزارش میانی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن سوبرانا-۲ را ارائه کرد.

مدیر پروژه کارآزمایی فاز سوم واکسن پاستوکووک با بیان اینکه واکسن پاستوکووک مبتنی بر پروتئین نوترکیب است که توانسته ایمنی زایی بالایی را در افراد ایجاد کند، گفت: تاکنون از گزارش های رسمی این واکسن ۲ مقاله چاپ شده و در دسترس برای مطالعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در مطالعه این واکسن و مراحل اولیه شاهد تیتر بالای آنتی بادی در حیوانات بودیم؛ در فاز سوم، میزان دوز و نوع دوز یاداور را مشخص کردیم که حین تست های انسانی بعد از تزریق بوستر یا یادآور، عارضه جانبی به صورت جدی نداشتیم.

مصطفوی افزود: مطالعه ای که در ایران طراحی شد در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گرفت و پس از داوری ها، اواخر فروردین ماه مطالعات پاستوکووک در ایران آغاز شد.

وی با اشاره به اهداف مطالعه این واکسن در ایران گفت: تعیین اثربخشی واکسن پروتئین نوترکیب در پیشگیری از کووید-۱۹، تعیین اثربخشی واکسن پروتئین نوترکیب در پیشگیری از موارد شدید عفونت کووید- ۱۹، تعیین اثربخشی واکسن پروتئین نوترکیب در پیشگیری از مرگ ناشی عفونت کووید- ۱۹، تعیین بی خطری واکسن پروتئین نوترکیب در جمعیت ایرانی تا ۱۸ -۸۰ سال و تعیین ایمنی زایی واکسن پروتئین نوترکیب در جمعیت ایرانی تا ۱۸ -۸۰ سال از اهداف مطالعات این واکسن در ایران بوده است.

مدیر پروژه کارآزمایی فاز سوم واکسن پاستوکووک با اشاره به روش مطالعه در ایران گفت: کارآزمایی این واکسن، در گروه های تصادفی سازی شده، شاهددار دوسوکور، افراد سالم و افراد دارای بیماریهای کنترل شده، از سن تا ۱۸- ۸۰ سال بوده است.

وی خاطر نشان کرد: زمان کدگشایی مطالعه و پایان مطالعه اثربخشی در شهرهای دو دوزه اول شهریورماه و زمان کدگشایی مطالعه و پایان مطالعه اثربخشی در شهرهای سه دوزه ۸ مهرماه بود؛ همچنین برای آنالیز رژیم دو دوزه از داده ها تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ استفاده شد. برای آنالیز رژیم سه دوزه از داده ها تا تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ استفاده شد.

مصطفوی با بیان اینکه در کل ۲۳ هزار و ۹۶۶ نفر دوز اول، ۲۳ هزار و ۱۱۳ نفر دوز دوم و ۵ هزار و ۵۳۳ نفر دوز سوم را دریافت کرده اند، گفت: ۵۹.۹ درصد از شرکت کنندگان مرد و مابقی زن بودند که میانگین سنی آنها ۳۹.۴ و ۳۸ بود.

۲۹.۳ درصد افراد داوطلب دارای بیماری زمینه ای بودند

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۹.۳ درصد داوطلبان دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بودند، گفت: در طول مطالعه، دو گروه از نظر خصوصیات پایه مانند سن، جنس، شاخص توده بدنی، بیماری زمینه‌ای، سابقه ابتلا به کرونا و نتیجه آنتی‌بادی S در روز صفر تفاوت معناداری نداشتند.

وی با بیان اینکه اشکال مختلف بیماری از نظر شدت به چهار میزان خفیف، متوسط، شدید و بحرانی تقسیم شد، گفت: سویه غالب در اردیبهشت ماه به صورت صد درصد و خرداد ماه به میزان ۹۶.۸ درصد آلفا بود و با گذشت زمان طی‌ ماه‌های تیر و مرداد به تدریج سویه دلتا بر سایر سویه‌ها غلبه کرد.

مدیر پروژه کارآزمایی فاز سوم واکسن پاستوکووک ادامه داد: در رژیم دو دوزه یک مورد مرگ در گروه واکسن‌نما مشاهده شد ولی هیچ مورد مرگی در گروه واکسن تا پایان زمان مطالعه اثربخشی مشاهده نشده است. همچنین در رژیم سه دوزه هیچ مورد مرگی در هر دو گروه واکسن و واکسن‌نما مشاهده نکردیم.

مصطفوی خاطرنشان کرد: در مطالعه اثربخشی رژیم سه دوزه این واکسن در کوبا، هیچ مرگی در گروه واکسن اتفاق نیفتاد و سه مورد مرگ در گروه واکسن‌نما گزارش شد.

وی در خصوص مقایسه اثربخشی رژیم دو دوزه و سه دوزه واکسن سوبرانا ۲ در پیشگیری از اشکال مختلف کووید_۱۹ در ایران گفت: ۸۳.۵۲ درصد به صورت قطعی از ابتلا به کووید جلوگیری کرد. همچنین به میزان ۹۱.۷۶ درصد از بستری شدن با رژیم سه دوزه این واکسن جلوگیری شد.

مصطفوی با بیان اینکه بیشترین عارضه‌ای که بعد از تزریق اول در افراد دیده شد، درد محل تزریق به میزان ۳۸.۶۹ درصد بود که بعد از آن، بی‌حالی عمومی، سردرد، تب، درد و کوفتگی بدن، سفتی ناحیه تزریق واکسن، درد سایر اندام‌ها، سرما و لرز، اسهال، تهوع و استفراغ، گرمی یا داغی ناحیه تزریق واکسن، التهاب محل تزریق، قرمزی محل تزریق و حساسیت دانه‌های پوستی نیز به میزان کمتری مشاهده شدند.

مدیر پروژه کارآزمایی فاز سوم واکسن پاستوکووک در خصوص بروز عوارض بعد از ۷۲ ساعت از تزریق دوم گفت: همچنین در این مورد درد محل تزریق به میزان ۳۶.۷۱ درصد بیشترین عارضه بود. این موضوع نیز در دوز سوم به میزان ۲۳.۵۰ درصد مشاهده شد.

مصطفوی گفت: اطلاعات ایمنی سلولی با استفاده از کیت اینتفرون گاما بر روی ۴۲۴ نفر در شهرهای ساری و بابل در روز ۵۶ (یک ماه بعد از تزریق دوز دوم) اندازه‌گیری شد.

وی ادامه داد: در ۹۰.۷ درصد از افراد مطالعه که واکسن دریافت کرده بودند، پاسخ ایمنی سلولی و همورال در روز ۵۶ مشاهده شد.

وی در خصوص کارآزمایی بالینی فاز یک و دو در کودکان گفت: در این تست انسانی ۳۵۰ کودک سه تا ۱۸ ساله وارد مطالعه شدند. متعاقب تزریق دو دوز از تزریق واکسن سوبرانا۲، هیچ عارضه جدی یا شدید منتسب به واکسن مشاهده نشد. همچنین الگوی بی‌خطری واکسن در این گروه سنی مشابه بالغین ۱۹ تا ۲۹ساله بود.

مصطفوی ادامه داد: بعد از دریافت دو دوز واکسن، افزایش چهار برابری تیتر آنتی‌بادی در ۹۹.۳ درصد کودکان ۳ تا ۱۱ سال و ۹۲.۹ درصد کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال مشاهده شد.

وی افزود: نتایج سایر شاخص‌های ایمونولوژیک در این گروه سنی مشابه پاسخ ایمونولوژیک در بالغین گروه سنی ۱۹ تا ۲۹ سال بود.

مدیر پروژه کارآزمایی فاز سوم واکسن پاستوکووک با بیان اینکه در این مطالعه به افراد با سابقه قبلی کووید_۱۹ یک دوز از واکسن سوبرانا پلاس تزریق شده است، گفت: هیچ عوارض جدی متعاقب تزریق واکسن گزارش نشده و یک ظرفیت بازمهندسی برای سوبرانا پلاس وجود دارد که با ایجاد برخی تغییرات، می‌توان ایمنی در برابر انواع جهش‌ها را ایجاد کرد.

کد خبر 5322958 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: انستیتو پاستور احسان مصطفوی پاستوکووک ویروس کرونا فیس بوک حاکمیت سایبری اینستاگرام جایزه نوبل واتس آپ گوگل تولید دانش بنیان قانون ایرانسل اتحادیه اروپا شبکه های اجتماعی شرکت دانش بنیان کنگره آمریکا فناوری اطلاعات واکسن پروتئین نوترکیب بیماری زمینه ای مطالعه اثربخشی واکسن سوبرانا گروه واکسن تزریق واکسن محل تزریق مشاهده شد دو دوزه دو دوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۰۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد

بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اسلام هراسی پای شهردار مسلمان لندن را هم گرفت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!